شناسایی نشانه های سرطان دست

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/10/20
شناسایی نشانه های سرطان دستیکی از اولین نشانه‌های سرطان بر روی دستان پدید می‌آید به همین علت افراد باید با آگاهی از این موضوع نشانه‌هایی که بر روی دستانشان پدید می‌آید را نادیده نگیرند.

برخی از دانشمندان بریتانیایی بر این باروند که اولین نشانه‌های سرطان می‌تواند به صورت سفت شدن یا پینه بستن دست‌ها و یا در قالب تورم و یا ترک بر روی دست بوجود آید. متاسفانه این علائم و نشانه‌ها در بیشتر موارد نادیده گرفته می‌شود و افراد با مشاهده آن‌ها به پزشک مراجعه نمی‌کنند.در صورتی که اگر این نشانه‌ها سریعا به پزشک نشان داده شود، می‌توان در اولین مراحل شیوع بیماری سرطان از افزایش و گسترش آن جلوگیری کرد و یا دست کم آن را مهار کرد. بی‌توجهی به این علائم می‌تواند افراد را بیشتر در خطر ابتلا به سرطان قرار دهد.


تومورها و کیست های سرطان دست


یک تومور، رشد غیر طبیعی بافت در بدن است. سلول های توموری توانایی تنظیم کردن ندارند بنابراین سلول های بیشتری تولید می کنند و منجر به تشکیل یک توده می شوند.در حالی که بسیاری از تومورها سرطانی می باشند، اما تومورهای دست معمولا سرطانی نیستند.معمول ترین تومور دست،تومور سلول غول پیکر تاندون است که این نوع تومور می تواند بسیار دردناک باشد و بر کف دست و معمولا روی انگشت اشاره و یا انگشت وسطی باشد.

تومور سخت و جامد باعث می شود که انگشت کاملا آسیب ببیند در مقابل، کیست باعث تجمع مایع در مفاصل دست و مچ دست می شود و در هنگام حرکت باعث ایجاد درد میشود.این مشکل در افراد با سنین مختلف رخ می دهد، در حالی که معمولاً نشانه ای جدی از مسائل مربوط به پزشکی نیست اما گاهی تومورها و کیست ها می توانند بسیار دردناک و ناتوان کننده باشند.برخی روش های درمانی وجود دارند که می توان مچ دست و آرنج را با پیشرفته ترین روش های درمانی بهبود بخشید.

علائم و نشانه های تومورها یا کیست دست چیست؟


متخصصان بر این باورند که اصلی ترین علامت و نشانه تومورهای خطرناک دست سفت شدن یا پینه بستن دست ها و یا در قالب تورم و یا ترک بر روی دست هستند.
درد در ناحیه آسیب دیده (اگرچه گاهی اوقات می تواند دردناک نباشد)
درد در هنگام حرکت دادن مفاصل
تورم یا توده ای که در حال رشد است و به تدریج یا ناگهانی ممکن است سخت یا نرم شود.
از دست دادن انعطاف پذیری دست
ضعف در انگشت یا مچ دست
بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست
نکته مهم این است که علائم عنوان شده به صورت کلی بیان شده است و به جز مورد اول یعنی سفتی و پینه بستن دست سایر علائم به صورت قطعی از علائم تومورهای سرطانی نیستند و علامت تومور قابل درمان می باشند.
اگر این علائم همچنان ادامه پیدا کند و با شیوه زندگی تان تداخل داشته باشد، حتما باید با یک متخصص تماس بگیرید.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به کیست یا تومور دست قرار دارند؟


قرار گرفتن در معرض اشعه
آرتروز
چاقی و اضافه وزن
سیگار کشیدن
تغذیه ضعیف و نامناسب
فعالیت های که باعث فشار بر روی مفاصل می شود، مانند ژیمناستیک و تنیس

چگونه می توان تومور کیست دست را تشخیص داد؟


معاینه یک پزشک با تجربه برای تشخیص لازم است.گاهی اوقات ممکن است که یک اشعه ایکس تجویز شود و یا سایر شرایط احتمالی را بررسی کنند.

گزینه های درمانی غیر جراحی برای تومور دست:


داروهای ضد التهابی
تخلیه مایع کیست با سوزن
اسپلینت
درمان تومور دست با تخلیه مایع کیست

گزینه های درمانی جراحی تومور دست:


معمولاً پزشکان در این شرایط جراحی را توصیه نمی کنند و در برخی موارد مانند تومورهای سلولی تاندون و کیست گانگلیون تجویز می شود.با توجه به اندازه و محل تومور یا کیست، جراحی می تواند همراه با بیهوشی ، سر شدن و یا سرپایی انجام گیرد همچنین ممکن است برای جلوگیری از رشد مجدد، کورتیزون تزریق کنند. در حال حاضر بسیاری از این بیماریها با استفاده از آرتروسکوپی از بین می روند به همین دلیل گزینه جراحی بسیار کم شده است.
advertising