نشانه های سرطان حنجره و درمان آن

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/08/16
نشانه های سرطان حنجره و درمان آن

سرطان


ابتدا تعریفی مختصر از سرطان ارائه می گردد. سرطان اصطلاحی ست که به مجموعه بیماری ‌هایی اطلاق می‌ شود که از تکثیر مهارنشده سلول‌ ها پدید می‌آیند. سلول‌های سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند و به میزان بسیار زیادی تکثیر می شوند.

سرطان حنجره


سرطان حنجره (کارسینومای حنجره) یکی از انواع سرطان های سروگردن می باشد و هر سال بیش از ۱۲۰۰۰ مورد جدید سرطان حنجره در آمریکا تشخیص داده می شود که اکثریت آن ها در مردان دیده می شود. سرطان حنجره حدود ۱٫۳ درصد از کل تومورهای جدید تشخیص داده شده در بدن و حدود ۲۰ درصد از کل سرطان های سر و گردن را تشکیل داده است.

بازگشت اسید معده (رفلاکس) و پاپیلوما هم می توانند با تومور مرتبط باشند. پاپیلوما توموری است که در نتیجه عملکرد یک نوع ویروس ایجاد می شود و هم در کودکان و هم در بزرگسالان مشاهده می شود. برای آن که پیش آگهی (پیش‌بینی آینده یک بیماری) مطلوبی در انتظار بیمار باشد، قطع مصرف الکل و سیگار یا کاهش مصرف آن ها ضروری می باشد. این بیماری معمولا یک بیماری متعلق به سنین بالا است.

سرطان حنجره می تواند قابل پیشگیری باشد. با تشخیص زودهنگام زخم های کوچک تر، فرصتی برای نجات و پیشگیری سریع از پیشرفت سرطان به وجود می آید. پس ارزیابی مداوم زخم حنجره ای یک امر ضروری است.

علایم سرطان حنجره


احساس تغییر در صدا
مشکلات بلع
احساس ورم و گرفتگی در گلو
وجود سرفه های طولانی
وجود گوش درد و گلودرد مزمن
ناتوانی در تنفس
کاهش وزن قابل توجه
سایر علایم: عبارتند از تب، خستگی و بی حالی، تغییرات پوستی (قرمز شدن پوست، تیره شدن پوست، خارش)، درد در ناحیه سینه، نفس بدبو، تغییر اندازه غده های لنفاوی و بزرگ تر شدن آن ها، و تولید خلط به طور دایم.

آشنایی با برخی روش های ارزیابی و درمان


در ارزیابی اولیه، متخصص وجود صدای غیر طبیعی را در فرد حس می کند و اگر عوامل خطرزای دیگری وجود داشت، ارزیابی های بیشتری را انجام می دهد. برای ارزیابی بیشتر، میتوان از لارینگوسکوپی انعطاف پذیر استفاده کرد.

در این نوع ارزیابی، یک تیوب نورانی که از داخل بینی به سمت گلو هدایت می شود. بیمار در حین این عمل هوشیار است. یک داروی بی حس کننده به داخل بینی فرد اسپری میشود. این روش کمتر از یک دقیقه زمان میبرد. همچنین این اطلاعات می تواند برای زمان درمان ذخیره شود.

در ارزیابی های بعدی ممکن است فرد را در اتاق عمل بیهوش کنند و با استفاده از آندوسکوپ (وسیله‌ای است که سر آن حاوی لنزی است که ناحیه مورد بررسی را به وضوح روی نمایشگر نشان می‌دهد.) حنجره، مری و نای را بررسی کنند.

مطمئن ترین راه تشخیص سرطان، بافت برداری (بیوپسی) است. قطعه کوچکی از بافت منطقه ای که غیر طبیعی به نظر می رسد، بریده می شود و این نمونه در آزمایشگاه در زیر میکروسکوپ قرار گرفته و علائم سرطان در آن ارزیابی می شود. همچنین از روش های تصویر برداری مانند MRI نیز می توان برای ارزیابی و تشخیص استفاده نمود.

برای درمان این بیماری از مداخله های شیمی درمانی، پرتودرمانی، عمل جراحی و یا ترکیبی از این سه روش استفاده می شود. عمل جراحی نیز می تواند از برداشتن حنجره واقع در بالای دریچه نای، برداشتن نیمی از حنجره، برداشتن حنجره به صورت نیمه کامل تا برداشتن حنجره به صورت کامل را دربرگیرد.

پرتو درمانی با استفاده از اشعه ایکس برای کشتن سلولهای سرطانی و کوچک کردن تومور انجام می شود . تابش پرتو ها از دو روش پرتو درمانی خارجی و داخلی صورت می گیرد. در روش پرتو درمانی خارجی دستگاه در خارج بدن قرار دارد و پرتو ساطع می کند و در روش پرتو درمانی داخلی مواد پرتوزا (رادیوایزوتوپ ) توسط لوله های پلاستیکی نازک درمحل سلولهای سرطانی قرار می گیرند.

شیمی درمانی یکی از روش‌های درمان سرطان یا کاهش شدت آن با استفاده از برخی داروهای خاص است. کار اصلی این داروهای خاص از بین بردن سلول‌های بیمار بدون صدمه به قسمت های اطراف است. البته شیمی درمانی اثراتی هم بر روی برخی سلول‌ها و بافت‌های بدن می گذارد؛ مانند ریزش موهای بدن، خشک شدن پوست و لاغری. در صورت لزوم متخصصان از ترکیب شیمی درمانی و پرتو درمانی استفاده می کنند.

انواع سرطان حنجره


حنجره یا جعبه صدا اندام تولیدکننده صوت در بدن است. تارهای صوتی نیز در این ناحیه قرار دارند. حنجره براساس محل قرار گیری تارهای صوتی به سه بخش کلی تقسیم می گردد: قسمت بالای تارهای صوتی، قسمتی که تارهای صوتی در آن جا قرار دارند و قسمت پایین تارهای صوتی که به نای (مسیر تنفسی) متصل است.
درمانگران معمولا از سیستم مرحله ای برای بیان مراحل سرطان و گزارش نتایج نهایی استفاده می کنند.
advertising