مکمل های ورزشی و بدنسازی بی ضرر و روش مصرف آنها

پزشکی و سلامتتناسب اندام

- 97/10/24
مکمل های ورزشی و بدنسازی بی ضرر و روش مصرف آنهادر این مطلب سعی بر این داشته ایم تا به این سوال که کدام مکمل مناسب و بدون ضرر است بپردازیم تا از این طریق بتوانیم کمکی هر چند کوچک در خصوص آموزش انتخاب و نحوه مصرف صحیح مکمل های بدنسازیارائه کرده باشیم.استفاده از مکمل ورزشی در دو دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته است، شرکت های تولید کننده در سراسر دنیا ادعای فراوانی جهت اثرات مختلف آنها ابراز می کنند. اما انتخاب مکمل بدنسازی مناسب و نحوه مصرف صحیح مکمل ها نیاز به مشاوره با یک متخصص تغذیه یا دکتر داروساز دارد. ما در این مطلب در زمینه انتخاب و مصرف مکمل های بدنسازی شما را راهنمائی نموده تا بتوانید بهترین نتیجه را از مصرف مکمل های بدنسازی خود بدست آورید.

مصرف مکمل کراتین (Creatine)


کراتین بیشترین مکمل مورد استفاده برای افزایش عملکرد ورزشکاران است و در مطالعات اثرات خوبی در فعالیت های فشرده کوتاه مدت از خود نشان داده است، کراتین به طور طبیعی از 3 آمینو اسید میتونین، گلایسین و آرژنین مشتق می شود و 95% در عضلات اسکلتی ذخیره می شود 65% کراتین موجود در ماهیچه ها به صورت فسفو کراتین وجود دارد که منبع فسفات برای تولید (ATP) است که منبع اصلی انرژی عضله در کوتاه مدت است و همچنین باعث افزایش فسفو کراتین در زمان ریکاوری شده و باعث افزایش عملکرد و افزایش ریکاوری می شود.

مطالعات نشان می دهند که کراتین باعث افزایش عملکرد در فعالیت های فشرده کوتاه (30 تا 60 ثانیه) مثل حرکات بدنسازی، بلند کردن وزنه و شتاب گرفتن می شود و باعث افزایش کارایی در ورزش های استقامتی و فعالیت های انفجاری مانند بدنسازی با قدرت زیاد و زمان کم می شود.بارگیری کراتین معمولاً با مصرف 5 گرم 4 بار در روز به مدت یک هفته شروع می شود و سپس با مصرف روزانه 5 گرم تا یک ماه ادامه می یابد، اکثر شرکت های تولید کننده دوز مصرفی را 2 تا 5 گرم در روز ذکر می کنند.

مصرف مکمل کافئین (Caffeine)


کافئین از سال 2016 در رژیم غذائی ورزشکاران استفاده شده و مجاز محسوب می شود. کافئین باعث افزایش عملکرد بدن در فعالیت های طولانی مدت (بیشتر از 90 دقیقه) و فعالیت فشرده متوسط (20 تا 60 دقیقه) و حتی فعالیت های کوتاه بسیار فشرده (1 تا 5 دقیقه) می شود.بنابراین کافئین مزایای عملکردی زیادی برای طیف گسترده ای از ورزش ها از جمله فعالیت های استقامتی طولانی تا ورزش های انفجاری کوتاه مدت دارد. تحقیقات نشان داده کافئین باعث افزایش سرعت عکس العمل تکواندوکاران و افزایش عملکرد در ورزش تنیس می گردد همچنین در وزنه برداری، دوی 100 متر، پرتاب نیزه و دیسک و پرش های بلند و کوتاه نیز نتایج خوبی داشته است.کافئین با دوز ۶mg/kg یک ساعت قبل تمرین استفاده می شود اما با دوز های 1 تا 3 میلی گرم در هر کیلو گرم نیز اثرات موثری از خود نشان داده است اما میزان کل مصرفی آن نباید از 200 میلی گرم تجاوز کند.اثرات کافئین شامل افزایش برون قلبی، افزایش انقباض عضلات اسکلتی (ماهیچه ها)، ترشح آدرنالین و کاهش خستگی می باشد. به جز کافئین، سایر محرک های غیر مجاز ممنوع است.

مصرف مکمل های غذایی


یک مکمل غذایی باید دارای مجوز و لیبل مشخص باشد و از مراکز معتبر خریداری شود، مثلاً مکمل های بدن سازی اگر از منبع غیر معتبر خریداری شود ممکن است حاوی هورمون و یا استروئیدهای آنابولیک باشد به همین دلیل ما پیشنهاد می کنیم که از داروخانه خریداری شود قیمت مکمل بدنسازی در داروخانه اینترنتی مصوب و کاملاً کنترل شده زیر نظر وزارت بهداشت است.

مصرف پروتئین ها و آمینو اسیدهای شاخه دار (BCAA)


این آمینواسیدها شامل لوسین، والین، ایزولوسین می باشند که فراوانترین آمینو اسیدها در عضله هستند و به مقدار زیاد در گوشت قرمز، سینه مرغ و لبنیات وجود دارد، این مکمل ها به دلیل سرعت حل شوندگی بالا در بازیابی عضله نقش موثری دارند و باعث کاهش خستگی، افزایش استقامت، افزیش سوخت مورد نیاز عضله و افزایش سرعت بهبود عضله و کاهش درد بعد از تمرین می شود. مقدار مصرف BCAA به طور متوسط بین 2 تا 5 گرم در هر ساعت هنگام تمرین می باشد بهتر است که پودر یا قرص را در آب حل کرده و استفاده نمایید.

مصرف مکمل ال کارنیتین L-Carnitine


ال کارنتین در عضلات اسکلتی و قلب یافت می شود و در طول ورزش شدید، نقش مهمی در متابولیسم کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب دارد. استفاده از کارنتین به همراه کربو هیدرات منجر به افزایش کارنیتین عضلانی، افزایش استقامت و افزایش استفاده از ذخایر چربی بدن برای تولید انرژی می شود. در ورزشکاران به منظور افزایش کارایی بدن روزانه یک تا دو قرص قبل از تمرین مصرف شود و در سایر موارد طبق دستور پزشک استفاده گردد.

مصرف مکمل گلوتامین


یکی از فراوانترین آمینو اسید در عضلات گلوتامین است و به افزایش حجم، قدرت و استقامت عضلانی کمک می کند و با میزان مصرف 5 گرم قبل و بعد از تمرین و قبل خواب به افزایش ترشح هورمون رشد و افزایش توان سیستم ایمنی کمک می کند. گلوتامین به فرآیند بازسازی و ریکاوری عضلانی پس از تمرینات شدید ورزشی کمک کرده و باعث افزایش سوخت چربی در بدن می گردد.

مصرف مکمل CLA


اسید چرب کونژوگه است که بطور طبیعی در گوشت قرمز یافت می شود و در کاهش چربی های اضافی دور شکمی و تبدیل آن به انرژی موثر است و به افزایش بافت عضلانی کمک کرده و سبب کاهش سایز مناسب در مردان و زنان همراه ورزش می گردد، برای گرفتن نتیجه مناسب 1 تا 2 کپسول در هر وعده غذایی مصرف شود.توجه به نکته ضروری است که مطالب ذکر شده در این مقاله به منظور آگاهی رسانی به ورزشکاران بوده و بهتر است در هنگام انتخاب و مصرف مکمل ورزشی خود با دکتران داروساز مشورت نمائید. دکتران داروساز داروخانه مهتاطب با بیش از سی سال سابقه می توانند به صورت شبانه روزی در خصوص انتخاب مکمل بدنسازی مناسب به شما راهنمائی کرده و به سوألات شما در خصوص نحوه مصرف پودرهای بدنسازی پاسخ دهند.

مصرف مکمل ال آرژنین L-Arginine


ال آرژنین یک آمینو اسید نیم ضروری است که باعث اتساع عروق می شود این امر خونرسانی به اندام هایی را که به خصوص در جریان فعالیت ورزشی درگیر هستند، تسهیل می کند، این مکمل با بالا بردن جریان گردش خون در بدن و اندام های تناسلی باعث افزایش میل جنسی شده و سبب بهبود سیستم ایمنی و کاهش وزن می شود. مقدار مصرف متداول آن روزانه 1 تا 2 قرص بین وعده های غذائی یا طبق دستور العمل پزشک می باشد.
advertising