فواید پروتئین سویا در بدنسازی و عضله سازی

پزشکی و سلامتتناسب اندام

- 97/10/19
فواید پروتئین سویا در بدنسازی و عضله سازیوجود آمینو اسید در سویا، آن را به یک ماده غذایی مغذی تبدیل کرده و شما با مصرف آن می‌توانید علاوه بر بالا بردن ارزش دیگر مواد مغذی، سطح «کلسترول» خود را نیز در حالت عادی نگاه دارید. از طرفی، مصرف سویا در بدنسازی بسیار مفید قلمداد شده و شما با وارد کردن آن به رژیم غذایی خود، علاوه بر کاهش احتمال التهاب و کوفتگی عضلات، به دلیل تأمین آمینواسیدهای مورد نیاز بدن‌تان ماهیچه‌هایی بزرگ‌تر نیز بدست خواهید آورد.

در کنار این اثرات نباید تأثیر مثبت پروتئین سویا در عضله سازی را انکار کرد. یک تحقیق در سال 2007 اثرات مکمل پروتئین سویا در مردانی که در تمرینات مقاومتی (تمرینات با وزنه، اسکوات، کرانچ و غیره) انجام دادند، مورد آزمایش قرار داد. در این مطالعه مردان روزانه 50 گرم پروتئین سویا به مدت 12 هفته مصرف کردند. نتایج تحقیق هیچ‌گونه اثر منفی مکمل بر کاهش سطح تستوسترون و کاهش نسبت تستوسترون-استروژن را گزارش نداد. مردان داوطلب در این گروه به اندازه گروهی که به جای پروتئین سویا از پروتئین وی استفاده کرده‌ بودند، افزایش حجم عضلات را تجربه کردند.

تأثیر محصولات سویا بر حضور یا عدم حضور تستوسترون و استروژن


پروتئین سویا منبع isoflavone است. ایزوفلاون ترکیباتی هستند که دارای اثراتی شبیه به استروژن در بدن دارند (ایزوفلاون متعاقباً فیتواستروژن نامیده می‌شود). این مواد مقصر اصلی کاهش تستوسترون بر اثر پروتئین سویا هستند. شواهد پزشکی و اپیدمیولوژی اثرات کاهش کلسترول، کاهش لیپیدها و اثرات ضد سرطانی این پروتئین را تأیید کرده اند اما در مورد نقش آن به عنوان مکمل عضله سازی به ویژه در مردان هنوز جای بحث باقی است.

اثر کاهش دهندگی تستوسترون پروتئین سویا توسط تحقیقات و مطالعات پزشکی محدودی به ثبت رسیده است. نتیجه یک تحقیق ادعا می‌کند، مصرف دوز بالا (56 گرم) پروتئین سویا به مدت 28 روز به طور معنی داری سطح تستوسترون در مردان سالم را کاهش داده است. تحقیقات زیادی پیشنهاد می‌کنند، مصرف متعادل روزانه آن تأثیری بر عدم تعادل هورمون‌ها و ظهور ویژگی‌های زنانه ندارد. یافته‌های یک مطالعه دیگر پیشنهاد می‌کند، مصرف روزانه 20 گرم آن به مدت 4 هفته هیچ تأثیری مبنی بر کاهش سطح تستوسترون در مردان به وجود نیاورده است.
advertising