انواع پروتئین وی whey و بهترین زمان مصرف آن

پزشکی و سلامتتناسب اندام

- 97/10/07
انواع پروتئین وی whey و بهترین زمان مصرف آنپروتئین وی نوعی از پروتئین است که در شیر و فرآورده‌های آن یافت می‌شود؛ پروتئین وی به سرعت جذب بدن می‌شود و حاوی آمینو اسیدهای ضروری مورد نیاز برای رشد عضلانی است. این نوع پروتئین حاوی لاکتوز است و چربی آن گرفته شده است. مصرف پروتئین وی را می‌توان یک راه ساده برای دریافت پروتئین مورد نیاز روزانه یک ورزشکار در کنار تغذیه‌اش، دانست. حتی برای علاقمندان تناسب اندام و همچنین کسانی که برای کاهش وزن در تلاش هستند یا می‌‌خواهند کمبود پروتئین رژیم غذایی‌شان را جبران کنند.به طور کلی میزان مصرف پروتئین وی به صورت مکمل بستگی به مقدار مصرف پروتئین روزانه هر فرد از طریق غذا دارد. این مکمل در کنار محبوبیتش، یک سوال رایج نیز به همراه دارد، بهترین زمان مصرف پروتئین وی چه زمانی است؟ در ادامه با ما همراه شوید.

انواع پروتئین وی whey


چند نوع پروتئین وی وجود دارد که محبوب‌ ترین آن‌ها شامل، 3 نوع کنسانتره، ایزوله و هیدرولیز شده است و تفاوت اصلی میان آن‌ها روش فرآوری شدن آن است.

1. پروتئین وی ایزوله


این نوع از پروتئین وی 90 درصد یا بیشتر از آن پروتئین در خود دارد و حاوی لاکتوز و چربی کمتری است.

2. پروتئین وی کنسانتره


این نوع پودر پروتئین وی چیزی حدود 70 تا 80 درصد پروتئین، مقداری لاکتوز و چربی دارد و از طعم مناسبی نیز برخوردار است.

3. پروتئین وی هیدرو ایزوله


این نوع پودر پروتئین نسبت به وی ایزوله باعث افزایش 28 الی 43 درصدی سطح انسولین می‌شود.

فواید مصرف پروتئین وی whey


پروتئین وی مقدار بالایی از اسید آمینه لوسین را در خود جایی داده است، این آمینو اسید به عنوان تحریک کننده سنتز پروتئین عضلات شناخته می‌شود. گذشته از این پروتئین وی نسبت به دیگر پودرهای پروتئینی سرعت جذب بالایی دارد. لازم به ذکر است، مصرف پروتئین وی در صورتی که قبل از تمرین، در حین یا بعد از آن مورد مصرف قرار گیرد، اثر بیشتری بر رشد عضلات خواهد داشت. این اثر بعد از تمرین بیشتر خواهد بود.

بیشترین استفاده از مصرف پروتئین وی به منظور افزایش قدرت و توده عضلانی است. این مکمل در تأمین پروتئین و آمینو اسیدهای لازم برای بدن که به عنوان بلوک‌های ساختمانی برای افزایش رشد عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرند، نقش دارد. همچنین، موجب افزایش ترشح هورمون‌های آنابولیک مانند انسولین می‌‌شود که در رشد عضلات نقش دارد.

بهترین زمان مصرف پروتئین وی whey



1. مصرف پروتئین وی whey قبل از تمرین


دومین اولویت در زمانبندی مصرف پروتئین وی قبل از تمرین است. در صورتی که در فاصله زمانی 60 تا 30 دقیقه قبل از تمرین 20 الی 30 گرم وی پروتئین مصرف کنید، میزان اسیدهای آمینه در خون افزایش خواهد یافت و در حین تمرین پروتئین عضلات که مرتب در حال شکسته شدن هستند، به سرعت جایگزین می‌شود. این جبران سریع پروتئین‌ها رشد حداکثری بافت عضلات را به دنبال دارد.

2. مصرف پروتئین وی whey بلافاصله تا یک ساعت بعد از تمرین


سومین زمانبندی مصرف پروتئین وی بلافاصله تا 45 دقیقه الی یک ساعت بعد از تمرین است. مجله علم ورزش: این فاصله طلایی به پنجره آنابولیک مشهور است.( البته برخی تحقیقات تا 2 ساعت زمان را نیز پنجره آنابولیک می‌دانند.) علت آن نیز مشخص است، وقتی تمرینات قدرتی مانند بدنسازی انجام می‌دهیم، در عضلات پارگی‌های میکروسکوپی ایجاد می‌شود و بافت عضلانی با ترمیم این پارگی‌ها رشد می‌کند، یعنی حجم و قدرت بیشتر.

پروتئین وی همانطور که گفته شد، از جمله پروتئین‌های است که همه آمینو اسیدهای ضروری را فراهم می‌کند، بنابراین با دارا بودن طیف وسیعی از آمینو اسیدها، ترمیم بافت عضلانی آسیب دیده را بر عهده دارد. توجه داشته باشید هرچه فاصله زمانی مصرف پروتئین وی با لحظه اتمام تمرین کمتر باشد، فواید بیشتری از مصرف آن نصیب عضلات می‌شود

3. مصرف پروتئین وی whey صبح پس از بیدار شدن


صبح زمان ایده‌آلی برای مصرف پروتئین وی است. پس از خواب طولانی شبانه که به طور متوسط 8 ساعت طول می‌کشد، بافت عضلانی بدن تشنه پروتئین است. در نتیجه با توجه به زود هضم بودن پروتئین وی میزان جذب آن بسیار بالاست.

4. مصرف پروتئین وی whey قبل از خواب شبانه


به دلیل عدم محرومیت عضلات بدن از پروتئین به علت فرو رفتن در خواب شبانه و عدم مصرف مواد غذائی در این مدت، بهتر است در این زمان از مکمل پروتئین استفاده شود. با خوردن پروتئین قبل از خواب مطمئن خواهید شد که عضلات شما، واحدهای سازنده‌ی لازم جهت رشد را دارند. نتایج تحقیقات بینانگر این است که مصرف پروتئین به بدن‌تان کمک می‌کند وارد حالت کاتابولیک نشده و عضلات‌تان اساسی شکل بگیرند.

البته در این مرحله یک تفاوت کوچک وجود دارد و آن اینکه پروتئین مصرفی قبل از خواب شبانه بهتر است پروتئین کازئین و یا مخلوط وی پروتئین با کازئین باشد. کازئین نیز نوعی پروتئین با منشأ شیر است که نسبت به وی پروتئین دیر جذب‌تر است و مصرف آن باعث می شود تا پروتئین مورد نیاز عضلات در طول خواب شبانه تأمین گردد.
advertising