معرفی پاراوان و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی

مد و زیباییدکوراسیون

- 97/09/09
معرفی پاراوان و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی

پاراوان چیست و چه کاربری در دکوراسیون داخلی دارد


پاراوان یا جداکننده فضا در اصل یک کلمه فرانسوی (paravent) می باشد, که در ایران با نام پارتیشن هم میشناسند.یکی از عناصر اصلی که فضاها را از یکدیگر به صورت موقت جدا میکند.گاهی نیاز است با توجه به نیاز های متعدد در محل زندگی و یا محل کارمان, بیشتر به تقسیم فضا ها بپردازیم. با توجه به اهمیت بحث حریم ها در معماری ایجاب میکند در بسیاری از موارد, از جدا کننده های فضا که به صورت متحرک است استفاده کنیم.پاراوان ترکیبی از قاب چوبی،پارچه و یا حصیر می باشد پاراوان پانلی است لولایی که معمولا دارای 4 لنگه است، فرض کنید 4 تا در کم عرض را به هم لولا کرده باشند. پاراوان متحرک بوده و برای جدا نمودن قسمت هایی از فضای داخل خانه، اداره، محل کار، مطب پزشکی، بیمارستان ها، کلینیک های درمانی، مغازه ها و ... به منظور حفظ حریم خصوصی استفاده می شود.
معرفی پاراوان و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی
برای داشتن دکوراسیون زیباتر باید به منظر زیبایی شناسی پاراوان برای تقسیم کردن فضا ها اهمیت داد. که با توجه به سلیقه و نوع مبلمان(مدرن, سنتی و…) شروع به انتخاب کنیم. این دیوار های متحرک به ما فرصت بیشتری برای تغییر دکوراسیون به صورت موقت و حتی دائم میدهد.و با توجه به جنس و طرح آن می توانیم محیطی زیبا تر برای خودمان فراهم کنیم.ام دی اف , پی وی سی Pvc , mdf با توجه به طرح های بسیار متنوع , استحکام و ماندگاری آن گزینه ی مناسبی برای انتخاب جنس آن می باشد. با قابلیتی که دارند به راحتی میتوان آن ها را تمیز کرد, بدون نیاز به شستشو و مورد استفاده قرار داد.به چند منظور از پاراوان در محیط های مختلف استفاده میشود.تقسیم کردن فضا یکی از مهم ترین علت های استفاده از آن می باشد. دلیل بعدی به منظور حفظ حریم خصوصی (محرمیت), برای تفکیک قسمتی که از فضای بیرون به داخل محیط خانه استفاده می شود.

به صورت کلی پاراوان ها را در فضاهای زیر استفاده می کنند:
1.محدود کردن فضای ورودی
2.تقسیم بندی فضای حال و پذیرایی از یکدیگر
3.جداسازی پذیرایی از غذا خوری
4.پوشاندن قسمت های قناس
5.فضاسازیه اتاق کار یا فضای تعویض لباس در اتاق خواب های بزرگ
که البته با توجه به نیاز روز با ایجاد طرح های متفاوت و متناسب با هر سلیقه این نیاز طراحی و در اختیار در خواست کننده ها قرار میگیرد.

جنس و ابعاد پاراوان


این محصولات دکوراتیو به صورت گوناگونی طراحی میشوند که در ملت های مختلف متفاوت است. به طور مثال در چین و ژاپن به صورت کاغذی مورد استفاده قرار میگیرند.استاندارد این محصول در عرض 40 سانتی متر تا 60 سانتی متر و در ارتفاع 180 سانتی متر تا 185 سانتی متر با جنس پاراوان MDF و یا PVC در نظر گرفته میشود. در صورتی که اندازه عرض لته های آن کوچک تر و یا بزرگ تر باشد مقاومت ایستایی آن کم می شود و با کوچکترین ضربه ای بر روی زمین رها میشود.یک پاراوان مناسب بهتر است 3 تا 4 لته داشته باشد. تا به پایداری مناسب برسد.چنانچه ابعاد پایه ها استاندارد ها نباشد نمی توانند وزن آن را تحمل کنند و ایستایی ندارند.پاراوان ضمن متحرک بودن، این امکان را به ما می دهد که در مواقع لازم آن را جمع کنیم و یا به جای دیگر آن را انتقال دهیم.

تاریخچه پاراوان


پاراوان با نقش و نگارهای خاص ابتدا در چین استفاده می شد که خانواده های نجیب پادشاهان چین از آن استفاده می کردند، پاراوان را مقابل درب ورودی قرار می دادند تا هنگام باز شدن در، تمام فضای داخل خانه دیده نشود.در قرن هشتم در ژاپن و کره مورد استفاده قرار گزفت، در قرن پانزدهم مسافران آن را وارد بریتانیا کردند. در قرن های بعد در فرانسه مورد استفاده قرار گرفت. در قرن هفدهم وارد آپارتمان های خصوصی شد، در قرن هجدهم پاراوان در اوج استفاده بود.پاراوان در سال 1860 تحت حکومت ناپلئون سوم با موجی از هنر ژاپنی آمیخته شد و به طور خاص با طرح و نقش های مختلف روی پرده ها مورد استفاده قرار گرفت. در قرن بیستم در بهضی جاها از پاراوان با نقش و نگارهای خاص به عنوان تزئین استفاده می شود. امروزه پاراوان در مدل های مختلف تولید می شود، که شما می توانید با چاپ تبلیغات کسب و کار خود آن را در محل کار خود استفاده نمایید.در گذشته ها هم در معماری سنتی ایران در بدو ورود خانه ها فضایی هشت ضلعی وجود داشته که به هشتی معروف است. برای حفظ حریم خصوصی محیط داخل طراحی شده بود. و یا برای پوشاندن قسمتی از قسمت های خصوصی اماکن مانند سرویس بهداشتی و … به همین دلیل این محصول یکی از پر طرفدار ترین محصولات برای تقسیم بندی محیط به صورت متحرک و حفظ حریم خصوصی است.
advertising