مبل شزلون چیست و انواع مختلف آن کدام اند

مد و زیباییدکوراسیون

- 97/08/22
مبل شزلون چیست و انواع مختلف آن کدام اندقطعا همه ما از نقش عمده مبلمان در جلوه و زیبایی دکوراسیون داخلی منزل آگاهیم. می توان گفت بخش عظیمی از جلوه و زیبایی و سبک دکوراسیون ما را مبلمان تعیین می کند، پس انتخاب مبل مناسب می تواند ظاهر دکوراسیون شما را به کلی تغییر دهد.تک مبل ها مبلمانی هستند که به تنهایی بایک میز عسلی به عناصر جذابی در دکوراسیون داخلی تبدیل می شوند.تک مبل ها به دسته های متفاوتی تقسیم می شوند که یکی از آن ها شامل مبل های شزلون می شود.
مبل شزلون چیست و انواع مختلف آن کدام اند

مبل شزلون چیست؟


شزلون ها به گونه ای از مبلمان گفته می شود که به صورت تک در فضای دکوراسیون داخلی قرار می گیرد و معمولا دارای یک دسته قوس دار می باشد. دسته ی شزلون هایی که عمودی اند غالبا راحتی مطلوبی برا ی مخاطب این مبلمان بوجود نمی آورد. بنابراین در انتخاب مبل شزلون استاندارد باید دقت کافی را داشته باشید.مبل شزلون در واقع یک مبل راحتی در قالب صندلی می‌ باشد که به اندازه کافی بلند است تا بتوان پاها را روی آن قرار داده و به راحتی استراحت کرد. خواستگاه این مبل از کشور فرانسه بوده و اصطلاح فرانسوی آن نیز Chaise longue است. امروزه در فرانسه اصطلاح مبل شزلون می‌ تواند به هر صندلی بلندی اشاره کند.ترجمه واژه شزلون صندلی بلند است، که با توجه به شکل این نوع مبل، علت نامگذاری آن نیز مشخص است.

تاریخچه و پیشینه مبل شزلون


به عنوان پیشینه این نوع مبل، می‌توان گفت که اولین مبل شزلون از ترکیب یک صندلی و یک نیمکت تختی در مصر ساخته شده است. اولین مدل‌ های شناخته شده از این مبل با چوب نخل به همراه قطعات توری یا پوست خردشده ساخته می‌ شد.در دوره ویکتوریا، مبل شزلون در کانون دکوراسیون اتاق نشیمن قرار داشتند. همچنین مبل شزلون جزء مهمی در روانکاوی بود که روی آن بیماران را هیپنوتیزم می‌ کرند و سپس حرف‌ های شان را تفسیر می‌کرند. بعدها در دهه ۱۹۳۰، مبل شزلون به خانه‌ ها و دکوراسیون‌ های هالیوودی راه پیدا کرده و صحنه‌ های پر زرق و برقیی را ایجاد کرد که به طور محسوسی در فیلم‌ ها و عکس‌ های ستارگان سینما این طراحی مورد اقبال قرار گرفت.نمونه‌ های اولیه مبل‌ های شزلون دارای قاب‌ های ساخته شده از فلز بودند و لوازم جانبی آن چرمی بوده است.بسیاری از تغییرات مبل شزلون در طول سال‌های مختلف ایجاد شده‌ اند. در واقع این نوع از مبلمان در اثر تقابل با فرهنگ‌ های مختلف و تأثیرات هنری و معیار های خاص، دچار دگرگونی در طراحی شده است. مبل شزلون غالباً به عنوان یک عضو از خانواده صندلی‌ های بلند به شمار می‌ رود که همان طور که اشاره شد، راحتی و زیبایی را همراه با هم برای شما به ارمغان می‌ آورد.در طراحی اولیه مبل شزلون تحولات زیادی ایجاد شده است. به عنوان مثال، ظاهر برخی از آن‌ها به طور غیر معمولی تغییر پیدا کرده است و این طراحی به طور قابل توجهی چشمگیر، جالب توجه و خاص است. یکی از این تغییرات غیر معمول مبل شزلون، نزدیک شدن به طراحی مبل لاوست است.

سبک و طراحی های مختلف مبل شزلون


شزلون ها در سبک های کلاسیک و مدرن کاربرد دارند و از آن ها می توان در تمامی فضا های منزل حتی در اتاق خواب کنار سرویس خواب استفاده کرد.حتی می توانید برای استراحت نیم روزی از این مبل استفاده کنید. شزلون مانند سایر مبلمان از انواع متنوعی برخوردار است. انواع مبل شزلون شامل شزلون سلطنتی، شزلون تاج دار، شزلون مدرن، شزلون راحتی و شزلون پاتختی یا همان لاوست می شود.

ویژگی و خصوصیات مبل شزلون سلطنتی


شزلون سلطنتی در واقع از خانواده مبلمان کلاسیک می باشد که معمولا مانند انواع مبلمان کلاسیک دارای دسته های چوبی و منبت کاری شده است.شزلون تاج دار نیز در واقع نمونه ای از شزلون سلطنتی است که با کمی تفاوت در طراحی از نمونه کلاسیک آن متمایز شده است.

شزلون های مدرن, پاتختی , راحتی و لاوست


شزلون های مدرن، شزلون راحتی و شزلون پاتختی یا لاو ست از سری مبلمان مدرن و راحتی محسوب می شوند. فرم این شزلون ها ساده وب خش بیشتری از آن را پارچه تشکیل می دهد. شزلون پاتختی یا لاوست برای اتاق خواب های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب فاقد بخش تکیه گاه می باشد.

مبل‌ های شزلون برای استفاده در فضای بیرون و داخل خانه مناسب هستند و بعضی از طراحی‌ ها به این منظور انجام شده است که منجر شده این مبل شکل همه‌ کاره پیدا کند. با این حال، معمولاً با در نظر گرفتن موارد استفاده مبل در داخل یا بیرون از فضای خانه، طراحی‌ ها از نظر مواد و پایه‌ ها متفاوت هستند.

وجود پیچ و خم و فرم‌ های ظریف در این مبل آن را از دیگر محصولات شزلون جدا می‌ کند. این نوع از مبل را می‌ توانید بر روی یک نشیمن بزرگ و یا بر روی بهار خواب یا تراس استفاده کنید. این مدل مبل شزلون به راحتی می‌ تواند با دیگر وسایل خانه هماهنگ شود.

شما می‌توانید مبل شزلون را با سایر قطعات مثل یک پاف، میز عسلی یا پایه ترکیب کرده و دکوراسیون منزل خود را تکمیل کنید.
advertising