تاثیر رعایت قانون سه تایی در دکوراسیون داخلی

مد و زیباییدکوراسیون

- 97/08/15
تاثیر رعایت قانون سه تایی در دکوراسیون داخلی

اصول طراحی داخلی : قانون سه تایی


گاهی اوقات برای انجام برخی کارها لازم نیست حتما به صورت تخصصی آن را یاد گرفته باشیم و یا این که با هزینه زیاد از یک متخصص بخواهیم تا هدفمان را عملی نماید! بلکه برعکس خودمان می توانیم با کمی جست و جو و مطالعه نکات لازم را یاد گرفته و از آن ها استفاده نماییم .این که شما بتوانید با کمی دانش و شناخت از اصول ابتدایی دکوراسیون، منزل خود را به نحوی دلخواه و البته کم هزینه چیدمان کنید.
تاثیر رعایت قانون سه تایی در دکوراسیون داخلی

اصول طراحی دکوراسیون داخلی : قانون 3-3 عمودی


اولین قانونی که می خواهم به شما معرفی کنم با نام قانون 3/3 عمودی شناخته می شود. بر این اساس شما می توانید راه حل هایی برای ترکیب رنگ ها در دکوراسیون منزل خود بیابید. این قانون به این صورت عمل می کند که : رنگ های تیره و گرم تر در پایین ترین قسمت قرار گرفته و به سمت کف خانه باشند. در عین حال رنگ های ملایم تر در وسط قرار گرفته و در ادامه رنگ های بسیار روشن و سرد در بالاترین قسمت ها یعنی سقف و نزدیک آن دیده می شوند. این ایده که توسط یک طراح به نام Mark McCauley در کتابش مطرح شد، از طبیعت الهام گرفته شده است.

قوانین طراحی دکوراسیون داخلی


برای درک آسان تر موضوع می توانید نگاهی به تصویر یک منظره در طبیعت بیندازید، رنگ هایی مانند قهوه ای (خاک) و سبز تیره (گیاهان و درختان) که روی زمین قرار گرفته اند، گل ها و گیاهان به رنگ سبز روشن که در میانه قرار دارند و در نهایت آبی آسمان و سفیدی ابر ها که در بالای سرمان دیده می شوند. بنابراین اگر در انتخاب رنگ فرش، مبلمان، پرده و اکسسوری های خانه خود دچار تردید هستید از این روش استفاده نمایید. این نکته را فراموش نکنید که این قانون می تواند برای یک رنگ و در تنالیته های تیره تا روشن نیز به کار رود. تصاویر بالا به خوبی استفاده کاربردی این قانون را با رنگ های متنوع به شما نشان می دهند. به این ترتیب چشم ناخود آگاه از سمت پایین به طرف بالا حرکت کرده و یک دید کلی از دکوراسیون به دست می آورد.

اصول طراحی دکوراسیون داخلی : قانون 60.30.10


قانون دوم، یعنی قانون 60.30.10 زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که شما ترکیب رنگ های مورد نظر خود را انتخاب کرده و حال می خواهید بدانید که هر رنگ چه نقشی را در دکوراسیونتان ایفا نماید! بر این اساس شما رنگ ها را به سه دسته رنگ غالب، رنگ ثانویه و رنگ تاکیدی تقسیم می کنید. همان طور که از نام این قانون مشخص است، رنگی که می خواهید به عنوان رنگ اصلی و زمینه دیده شود باید 60 درصد از اتاق را پوشش دهد. بنابراین این رنگ می تواند برای کف، دیوارها و حتی سقف به کار برود. رنگ ثانویه به میزان 30 درصد بوده و معمولا برای مبلمان مناسب است. و در نهایت رنگ تاکیدی که به میزان 10 درصد و برای اکسسوری ها و وسایل تزیینی استفاده می شود. در تصاویر بالا به خوبی می توانید این سلسله مراتب از رنگ ها را مشاهده نمایید.

قانون سه تایی در دکوراسیون


زمانی که رنگ ها را انتخاب کردید نوبت به چیدمان وسایل می رسد. قانون سه تایی در مورد چیدمان گروهی و دسته بندی وسایل و اکسسوری ها در خانه صحبت کرده و به ما می گوید که بهترین حالت برای این کار استفاده از عدد 3 است. به این صورت که شما وسایل را در گروه های سه تایی قرار می دهید به نحوی که از لحاظ بصری چشم بتواند به راحتی دسته ها را از یکدیگر تشخیص دهد. برای این که تنوع لازم به وجود بیاید بهتر است در هر گروه وسایل متنوع را کنار یکدیگر بنشانید و فقط یک موضوع مشترک برایشان در نظر بگیرید. به عنوان مثال با ارتفاع یا رنگ یا متریال یکسان بوده اما فرم و شکل متفاوتی داشته باشند. این کار باعث می شود که دکوراسیون شما از لحاظ بصری جذابیت کافی داشته باشد. البته عدد 5 و 7 نیز به عنوان اعداد مهم در این زمینه شناخته می شوند.
advertising