انواع شومینه و نحوه استفاده درست شومینه در دکوراسیون داخلی

مد و زیباییدکوراسیون

- 97/09/04
انواع شومینه و نحوه استفاده درست شومینه در دکوراسیون داخلیهمانطور که میدانید شومینه علاوه بر اینکه یکی از لوازم گرمایشی به شمار می رود، نقش مهمی در دکوراسیون و چیدمان منزل دارد. تا حدی که گاهی طراحی شومینه ها را در حین اجرای دکوراسیون و چیدمان دچار تغییرات می سازند.هم اکنون در تمام کشورها شومینه در موارد متفاوت و مکان های مختلفی استفاده می گردد که طراحی و در واقع معماری آن نیز باتوجه به کاربرد شومینه در فضای مورد نظر بسیار متفاوت می باشد.امروزه نوع هیزمی و گازی آن در خانه های لوکس و در دکوراسیون داخلی اتاق پذیرایی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد . در تعیین تاریخچه بوجود آمدن شومینه تردیدهای زیادی وجود دارد اما با کمی تامل و نظر کردن به طراحی مدرنیته شومینه ما را به یاد انسان های اولیه می اندازد که پس از کشف آتش برای نگهداری آن حصاری از خاک و سنگ به دورش می کشیدند.
انواع شومینه و نحوه استفاده درست شومینه در دکوراسیون داخلی

تاریخچه انواع شومینه های دکوراسیون داخلی منزل


مهندسان و طراحان معماری داخلی مثل سابق سر به راه و قانونمند نیستند آنها برای دست یافتن به سازه هایی نو با طرح هایی خاص مجبور هستند قوانین سنتی گذشته را بشکنند و از هر نوع مصالح و موادی که در برابر آتش و حرارت مقاوم هستند بهره ببرند تا شومینه های مدرن و متفاوتی را به نمایش گذارند ، از آجر و بتن نسوز گرفته تا سنگ های براق مرمری و شیشه های نشکن مقاوم در برابر حرارت همگی ویزای ورورد به ناحیه شومینه را دریافت کرده اند بدین گونه دست طراحان برای ساخت بهترین و چشمگیرترین شومینه ها حسابی باز شده است و هر درخواست و سفارشی را می پذیرد حتی اگر در خانه ای شومینه تعبیه نشده باشد اما صاحب خانه علاقه و تمایل شدیدی به ساخت آن می تواند داشته باشد ، برای تهیه آن از شومینه های آماده و سبک که تا حدی هزینه و فضای کمتری را می گیرند بهره ببرند.تنها یک نکته نباید فراموش گردد آن هم استاندارد بودن دودکش و شومینه در فضای داخی خانه است زیرا اشتباهی هر چند کوچک باعث می شود گازهای سمی حاصل از سوخت هیزم یا گاز کاملا به بیرون ساختمان رانده نشود و جان افراد را به خطر می اندازد.اما امروزه شومینه هایی با طرح ها تکنولوژی جدید طراحی و ساخته شده است که بیشتر جنبه دکوری و زیبایی را در خانه دارد و دیگر مثل شومینه های قدیمی و منسوخ شده با استفاده از گاز و یا هیزم نیستند این نوع شومینه های جدید برقی و یا شومینه الکی میباشند.

بهترین انواع شومینه از قبیل


شومینه های ساده بدون حجم بیرون زده از دیوار ، شومینه هایی که حجم اصلی آن بیرون از دیوار است ، شومینه هایی که در کنج یا گوشه قرار دارند ، شومینه های دو وجهی و سه وجهی ، شومینه های دو طرفه دارای سکوی جانبی می باشند.شومینه ها با شعله های رمانتیک و آرامش بخشی که ایجاد سایه روشن ها بر روی دیوارهای اطراف آن فضای تاثیرگذاری خواهد داشت که در آن آرامش شبانه به همراه یک موسیقی ملایمی که خود می تواند با رقص شعله های آتش موزون باشد ، تمام خستگی کار روزانه شما را از جسم و روح شما می زداید شعله های جذاب آتش آن می تواند در شب خود منبع نوری باشد برای مصاحبت شما با دیگر اعضای خانواده حتی هنگام صرف شام این ارمغانی است که شومینه برای شما به همراه می آورد که نه تنها جاذبه فردی خواهد داشت بلکه ارزش خاصی به خانه می دهد.

شومینه ی دوار


این مدل شومینه بیشتر به جهت گرم کردن اتاق پذیرایی مورد استفاده قرار میگیرد،در برخی از مدل های دوار این مدل، مشعل با قرار گرفتن بر روی غلتانک چرخان دارای گردش می باشد و به نوعی گرمارا به شکل جالبی در فضا فراهم می نماید.

شومینه چوبی نوستالژیک


ساختار مقدماتی این مدل شباهت زیادی به اولین نسل شومینه ای طراحی شده دارد. به طور کلی از این مدل بیشتر در فضاهای گرم و صمیمانه استفاده می گردد. شاید استفاده از این مدل در فضای راحتی و نشیمن بسیار لذیذ تر از استفاده در فضا خشک و رسمی باشد. باتوجه به ساختار ظاهری این مدل با قرار دادن تعدادی مجسمه ی کوچک در فضای مورد نظر به جذابیت و زیبایی فضا افزوده می شود.

شومینه هیزمی


این مدل شومینه که بسیار جذاب و شگفت انگیز می باشد، بهتر است در فضاهایی استفاده گردد که هیچ کودکی تردد ندارد. ساختار ظاهری این مدل ذهن را بیشتر به سمت شعله ای دل انگیز در یک فضای جنگلی پیش می برد. توصیه ی ما برای این مدل تنها در منازل ییلاقی و یا فضاهایی است که رفت و آمد زیادی انجام نمیشود. شاید لذت تماشای سوختن هیزم ها در این مدل آرامشی دو چندان به افرادی که بصورت تنهایی زندگی می کنند نیز القا نماید.

شومینه ی لوکس پذیرایی


این مدل تنها و تنها در فضای پذیرایی منازل استفاده خواهد شد. ساختار ظاهری،نوع ساخت و رنگ این مدل تنها به جهت فضاهای رسمی کاربرد دارد.استفاده از این مدل شیک لوکس در فضای پذیرایی منزل، میتواند جنبشی چشم گیر در حساب شما ایجاد نماید.

محل قرار گیری شومینه در دکوراسیون داخلی منزل


شومینه معمولا در گوشه اتاق وسط دیوار و یا بین در و دیوار قرار می گیرد به طوری که شومینه ها دو طرفه هستند و یا در وسط یک فضا قرار می گیرند.مصالح عمده شومینه آجری ، خاک وسیمان نسوز است ، آجرهای نسوز در اشکال مختلف تولید میشوند که به فرم این وسیله بسیار کمک می کنند.

نحوه چیدمان مبلمان در کنار شومینه


با توجه به این که شومینه در اتاق نشیمن و یا پذیرایی مرکز توجه است ، نوع چیدمان مبلمان برای زیباتر جلوه دادن آن دارای اهمیت است .با توجه به معماری و زیبایی شومینه و گرمایی که در هوای سرد ایجاد می کند ، جایگاه مناسبی است تا مبلمان اصلی را در کنار آن قرار داد.برای این منظور روش های مختلفی وجود دارد :

چیدمان مبلمان در کنار شومینه به صورت رسمی


رسمی ترین حالت آن است که دو مبل یکسان را به صورت عمود به شومینه قرار داد تا حس قوی و فوری ای ایجاد شود به این ترتیب قسمت بالای شومینه ( طاقچه آن ) مرکز توجه خواهد شد.میتوانید دو صندلی رو به روی شومینه بگذارید . یک فرش بزرگ ، یک میز قهوه در وسط و چند میز کناری دکوراسیون داخلی پذیرایی را کامل می کنند .
اگر اتاق به اندازه کافی بزرگ است،یک جفت صندلی رو به روی شومینه عالی خواهد بود. می توان میهمانی های بزرگ از آن ها کمک گرفت ضمن آن که جای خالی شومینه را در فصل تابستان پر خواهد بود.از چیدمان کلاسیک هم در دکوراسیون سنتی و هم دکوراسیون مدرن استفاده می شود.

چیدمان مبلمان در کنار شومینه نیمه رسمی


در حالت نیمه رسمی،یک مبل را عمود به شومینه قرار دهید ولی یک جفت صندلی را رو به روی آن بگذارید،بهتر است صندلی ها بین اتاق پذیرایی و نهارخوری یا حال باشند.چون نگاه کردن به پشت صندلی ها و میز از نگاه کردن به پشت کامل یک مبل بهتر است . پارچه صندلی ها را هماهنگ با مبل انتخاب کنید لازم نیست دقیقا مانند مبل باشد.اگر اتاق پذیرایی شما به اندازه کافی بزرگ است،برای جداسازی فضا می توانید دو صندلی مختلف یا تخت خواب شو یا نیمکت هم به مبلمان اضافه کنید.برای طرح متنوع می توانید از ترکیب صندلی ها استفاده کنید. صندلی های بزرگ رو به روی هم برای این منظور مناسب هستند.
اگر به صندلی های بیشتری نیاز بود،می توانید از چهار عدد که رو به روی قرار می گیرند و یک نیمکت رو به روی شومینه استفاده کنید. اگرهرچند وقت یکبار اهل جابه جا کردن مبلمان هستید. این نوع دکوراسیون مناسب شماست.
می توانید از یک میز مخصوص برای خوردن قهوه یا یک میز بازی یا میز کتابخانه استفاده کنید.اما در نظر داشته باشید،میزهای بلند ممکن است جلوی شومینه را بگیرید.در تابستان و بهار با اشیا و روش های مختلف می توانید شومینه را تزیین کنید. مثلا:
1.هیزم های خشک را به شکل هرم داخل شومینه قرار دهید.
2.در داخل شومینه شمع عای بلند و ضخیم با ارتفاع های مختلف بگذارید و در مهمانی ها آن ها را روشن کنید.
3.در مرکز و جلوی شومینه اشیا تزیینی قرار دهید.
4.یک جفت صندلی جلوی شومینه بگذارید.
5.از گل های خشک یا مجسمه های کوچک استفاده کنید.
advertising