آشنایی با دکوراسیون داخلی به سبک فرانسوی

مد و زیباییدکوراسیون

- 97/08/29
آشنایی با دکوراسیون داخلی به سبک فرانسوی

تاریخچه و خصوصیات سبک دکوراسیون فرانسوی چیست؟


گفته می‌شود که سبک فرانسوی در قرن ۱۸ میلادی و با ترکیب دو سبک روستیک و سلطنتی فرانسه به وجود آمده است. این سبک در واقع مخصوص اشراف‌زادگان بوده است و برای همین به عنوان یکی از مجلل‌ترین انواع دکوراسیون‌ها در دنیا مطرح است که به خوبی حس و حال لاکچری را به خانه‌ی شما خواهد آورد. این سبک در ایران نیز بسیار طرفدار دارد و به شدت مورد توجه شاهان قاجار قرار گرفته بود و اگر کمی در دوره تاریخی قاجار دقت کنید، کاملا متوجه تاثیر سبک هنر و معماری فرانسوی در آثار هنری ایرانی خواهید شد. سبک فرانسوی کاملا در مقابل سبک مینیمال قرار دارد و تجملات در آن حرف اول را می‌زند. مدرنیته قسمت اعظم و مهم سبک فرانسوی است چه آن را در روش دکوراسیون خانه‌های خود یا در پوشش و تزئینات آن به کار ببریم. به طراحی حساب شده که در عین حال ظریف و محتاطانه است فکر کنید. سبک دکوراسیون فرانسوی به طرز ماهرانه‌ای با رعایت یک سری اصول ثابت، می‌تواند سبک معاصر را با سبک قدیمی پیوند زده و آن‌ها را با هم ترکیب کند.
آشنایی با دکوراسیون داخلی به سبک فرانسوی
طراحی دکوراسیون به سبک فرانسوی اغلب با دیگر سبک‌ها به اشتباه گرفته می‌شود.طراحی دکوراسیون داخلی به سبک فرانسوی را می توان بین دوره های سبک های باروک و نئو کلاسیک قرار داد. در این سبک، تجملات به شکل بسیار زیادی خودنمایی می کند. در عصر حاضر، طراحی و دکوراسیون داخلی مینیمال، سبک دکوراسیون داخلی فرانسوی را به طور کامل از بین برده است و بطور عام ساده گرایی جایگزین تجمل شده است. اما تعداد زیادی به این سبک لاکچری علاقه مندند.بی‌شک سبک دکوراسیون فرانسوی شیک، جسورانه و پیچیده است و در نگاه اول شاید اینگونه بنظر برسد که هیچ قانونی در طراحی این سبک دکوراسیون وجود ندارد. اما این درست نیست و برعکس یک سری اصول و ویژگی‌های خاصی در طراحی این سبک وجود دارد. از این رو در این بخش قصد داریم نمونه هایی از طراحی داخلی و دکوراسیون لاکچری به سبک فرانسوی را مورد بررسی قرار دهیم.

کفپوش در سبک فرانسویی


فرانسوی‌ها معمولا برای کفپوش اتاق از مواد طبیعی مثل چوب سخت و سنگ فرش استفاده می‌کنند. گاها نیز با کمک قالیچه‌هایی، ظاهر گرم و دوست‌داشتنی را به کفپوش اضافه می‌کنند که این در هر دو سبک سنتی و معاصر می‌تواند عالی عمل کند.

ویژگی دکوراسیون داخلی به سبک فرانسوی


سبک دکوراسیون فرانسوی تماما به هارمونی و هماهنگ بودن اشیاء اشاره دارد.استثنائاتی وجود دارد اما به طور کلی در سبک فرانسوی تمایل به انتخاب محصولاتی با ظاهر شیک و با کیفیت که گران به نظر نمی‌رسند وجود دارد.متریال مورد استفاده در این سبک از اهمیت زیادی برخوردار هستند و در آن به شدت روی متریال های با کیفیت و اصالت تمرکز می‌شود. در این سبک سنگ‌های عتیقه، کتان های سنگ شور، چوب‌های هواخورده در کنار متریال های براق و چشمک زن نظیر مرمر، تراورتن، چوب های جلایافته، پارچه های طلاکوب یا ابریشمی در کنار هم آورده می‌شوند. هیچ اشکالی ندارد که در این سبک از لوازم ارزان قیمت یا دست دوم استفاده کنید مادامی که احساس می‌کنید آن ها با فضای شما کاملا مطابقت دارند.

تعادل جزء اساسی سبک دکوراسیون فرانسوی است.فرانسوی ها به طراحی و اشیائی کارآمد، عملی، زیبا و نوآورانه علاقه دارند. این به خاطر این است که خانه‌های فرانسوی معمولا کوچک هستند و فضای شان آنقدر زیاد نیست که آن را با لوازم غیرضروری هدر بدهند. هر چیزی در این سبک یا باید نقش و کاربردی داشته باشند یا بسیار پرزرق و برق باشند و یا در آن واحد هر دو ویژگی را داشته باشند تا به عنوان لوازم غیرضروری خوانده نشوند.بله، رنگ سفید در سبک فرانسه به طور عمده استفاده می‌شود و رنگ استاندارد ساختمان است اما دکور سفید گاهی اوقات به عنوان سرد و فاقد جذابیت تلقی می‌شود که در این موارد فرانسوی ها از ترکیب آن با رنگ های دیگر واهمه‌ای ندارند.

لوازم به کار برده شده در سبک فرانسوی


با کمی تحقیق در مورد سبک دکوراسیون فرانسوی به سرعت متوجه می‌شوید که در اکثر موارد معنی سبک فرانسوی وجود لوازم و قطعات سفید شده، برخی اشیائ عتیقه نما، شمع‌ها و فانوس های دریایی زیاد با لوسترهای چشمک زن کریستالی، حوله‌های کتانی، تورهای سفید زیبا و سینی‌های نقره ای می‌باشد.اما این ها چیزهایی هستند که به سبک دکوراسیون Shabby Chic یا French Provincial شهرت دارند و اگرچه شباهت هایی میان آن ها و سبک دکوراسیون فرانسوی وجود دارد اما ظاهر هیچ کدام دکوراسیون اصیل فرانسوی نیست.

طرح و رنگ دکوراسیون داخلی به سبک فرانسوی


برخی از محبوب ترین رنگ های شاخص این سبک آبی طاووسی، سبز لیمویی، صورتی پرررنگ، بلوند بیسکویتی، زرد چرک و قرمز می باشد. اما همیشه در ذهن داشته باشید که این ها به شدت در هر منطقه از فرانسه ممکن است متفاوت باشند.از لحاظ رنگ، پالت فرانسوی همان اصل ظرافت و لطافت را پیروی می‌کند و در آن به طور عمده از رنگ های خنثی استفاده می‌شود. بژ، سفید، خاکستری، سیاه، آبی کم رنگ، قهوه ای، قهوه ای-خاکستری و نعنائی اساس بیشتر طراحی داخلی های سبک فرانسوی هستند.طرح و نقش های مورد استفاده در این سبک کاملا محتاطانه انتخاب می‌شوند و در اغلب موارد نقش و نگارها از طریق لوازم خانه و منسوجات اضافه می‌شوند تا جزئیات معماری و ساختاری. اما فرانسوی‌ها از اضافه کردن رنگ ها نیز دریغ نمی‌کنند. هنگام استفاده از رنگ ها، در سبک فرانسوی معمولا از رنگ های پرهیاهو و شادابی که جلوه گیرایی پدید می‌آورند استفاده می شوند. با این حال، اتاق ها را با محدود کردن رنگ ها به یک یا دو رنگ یا چند رنگ از یک خانواده ساده و بی پیرایه نگه می‌دارند.شما با کمک الگو و نقش و نگارهای فرانسوی می‌توانید فرهنگ و تمدن فرانسوی را به خانه‌ خوداضافه کنید. برای این‌کار بهتر است که یکی از دیوارهای اتاق‌ را با نقش و الگوهای مشخص فرانسوی طراحی نمایید. با انتخاب کاغذدیواری‌هایی با طراحی‌های باروک یا روکوکو که نمادی از پیشینه‌ی تاریخی فرانسه است، شما می‌توانید صحنه‌ی زیبایی را در یک پس زمینه‌ی روشن ایجاد نمایید و ظاهر سنتی و معاصر دکوراسیون را در کنار هم بکار ببرید.

مبلمان دکوراسیون داخلی فرانسوی


برای ایجاد تعادل بین دکور معاصر و کلاسیک، حداقل یک یا دو قطعه مبلمان عتیقه را پیدا کنید و در دکوراسیون‌ خود از آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر این، استفاده از پارچه در دکوراسیون خانه می‌تواند انعطاف‌پذیری بیشتری را به شما در طراحی فضایی به سبک فرانسوی بدهد.پارچه‌های کتان یا ریون با الگوهای ظریف برای روکش اثاثیه و لوازم داخلی در کنار پارچه‌های لوکسی مثل مخمل، زریفت، ابریشم و پارچه‌های توری، انتخاب‌های خوبی می‌توانند برای سبک دکوراسیون فرانسوی شما باشند.

روشنایی دکوراسیون داخلی به سبک فرانسوی


اگر به دنبال ایجاد فضایی چشم‌گیر و دراماتیک هستید، استفاده از لوسترها و آباژورها می‌تواند به شما کمک کند. خوشبختانه امروزه طراحی‌های متفاوتی از این لوازم تزئینی در بازار موجود است و شما می‌توانید متناسب با دکور آن‌ها را انتخاب نمایید.

پنجره‌ های دکوراسیون به سبک فرانسوی


پرده‌های آویزان از کف زمین تا سقف همیشه ظاهر باکلاس و خوشایندی را به هر اتاق نشیمن می‌دهند. این ترفند یکی از ویژگی‌های اصلی سبک فرانسوی است. علاوه بر این، آن‌ها پنجره‌ها را بزرگتر از اندازه‌ی واقعی‌شان نشان می‌دهند و در نتیجه فضای وسیع‌ و بانشاط‌تری را خواهید داشت.
advertising