اشتباهات رایج در ترکیب رنگی دکوراسیون منزل

مد و زیباییدکوراسیون

- 97/10/26
اشتباهات رایج در ترکیب رنگی دکوراسیون منزلانتخاب و ترکیب رنگ‌ها بیشتر از اون چیزی که فکرش رو کنیم در دکوراسیون داخلی تاثیرگذاره و به چشم میاد. سایه‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود داره که میتونیم از اون‌ها در طراحی فضاهامون استفاده کنیم و همین تنوع رنگی باعث میشه تا افراد دچار اشتباهاتی در انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون داخلی بشن. گفته میشه که اشتباهات رایجی برای ترکیب رنگ‌ها در بین افراد وجود داره و یک سری قواعد کلی برای جلوگیری از آن. با خوندن این مطلب پی به این نکات میبرین و مطمئن باشین اگه شما هم دارای چنین خطا‌هایی هستین به راحتی میتونین اون‌ها رو اصلاح کنید.

نادیده گرفتن تاثیر نور و روشنایی بر رنگ ها


نورپردازی تاثیر زیادی بر رنگ‌های موجود در یک فضا داره و ممکنه در اثر تابش نور بر یک رنگ شما ماهیت متفاوتی از اون رنگ رو شاهد باشین. قبل از انتخاب هر رنگی بهتره که شما نمونه هایی از سایه‌های مختلف اون رنگ رو انتخاب کرده و در فضا‌های مختلف با نور‌های مختلف قرار بدین تا تاثیر نور رو در طول روز روی اون رنگ ببینین. در این مرحله ممکنه متوجه بشین که رنگتون تبدیل به سایه‌ای روشن‌تر یا تیره‌تر شده و از اصل خودش فاصله گرفته، بنابراین شما هم این اشتباه رو انجام نمیدین و گزینه‌ی دیگه‌ای رو انتخاب میکنین.
اشتباهات رایج در ترکیب رنگی دکوراسیون منزل

ترکیب رنگ ها در دکوراسیون داخلی منزل


اگر هم رنگ اتاق‌ها رنگی‌تر و شادتر و برجسته‌تر است است رنگ های سفید، بژ، خاکستری و مانند این‌ها هم گزینه‌های خوبی برای راهروها، چارچوب‌ها، حاشیه سقف و راه پله‌ها هستند و بین بخش‌های رنگی‌تر به چشم استراحت می‌دهند. ممکن است این رنگ‌ها کاملا متضاد با هم (مثلا یک رنگ خیلی تیره و یک رنگ کاملا روشن و خنثی باشند) یا اختلاف میان این رنگ‌ها خیلی کم باشد یعنی یک یا دو درجه تیره‌تر ،اما همین تفاوت هم در فضای دکوراسیون شما تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. نکته مهم دیگر این است که رنگ فضاها را با توجه به رنگ وسایل منزل، مبلمان، فرش‌ها و سایر اکسسوری‌های مهم منزل خود انتخاب کنید.

عدم تعادل در ترکیب رنگ ها در دکوراسیون داخلی


برای استفاده از چندین رنگ به طور همزمان در یک فضا، تعادل مناسب بین اون‌ها بسیار مهمه. در کنار استفاده از رنگ‌های شاد و پرانرژی باید در قسمت‌هایی از فضا حتما از رنگ‌های خنثی استفاده کنین تا استراحتی برای چشم‌ها باشه. در صورتی که نتونین تعادل بین این رنگ‌ها رو برقرار کنین فضایی خسته کننده خواهید داشت.یه ترفند ساده برای کمک به شما وجود داره که به قانون 10/30/60 معروفه. این قانون مشخص میکنه که چه مقدار از هر فضایی باید توسط یک رنگ پوشیده بشه. 60% اول، رنگ پایه‌ی شما و معمولا سایه‌ای از رنگ‌های خنثی است که شامل دیوار‌ها میشه. 30% بعدی، رنگ ثانویه شماست که معمولا شامل رنگ مبلمان میشه که رنگی متفاوت با زمینه‌ی اصلی داره و 10% نهایی رنگ لوازم جانبی و اکسسوری هاست که اتفاقا بیشترین تاثیر رو در فضا‌های داخلی داره.

انتخاب رنگ ها و طراحی هر اتاق به طور جداگانه


در نگاه اول به نظر می‌رسد هر اتاق در منزل یا محل کار شما با توجه به کارکردی که دارد باید یک رنگ جداگانه داشته باشد. اگر چه این ایده چندان هم بد نیست اما در حقیقت برای انتخاب رنگ دکوراسیون خانه یا محل کار بهتر است در ذهن خود تمام محیط را یک فضای واحد در نظر بگیرید. به این ترتیب ایجاد توازن و تعادل در ترکیب رنگ امری ساده‌تر به نظر می‌رسد. آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که چرا خانه‌هایی که به عنوان مدل در مجلات تخصصی دکوراسیون می‌بینید منسجم و منظم به نظر می‌رسند؟ دلیل این امر این است که برای طراحی رنگ تمام فضاهای خانه از یک پالت رنگی منسجم و هماهنگ استفاده می‌شود و در نتیجه فضای این خانه‌ها یکپارچه و هماهنگ به نظر می‌رسد. به این ترتیب به نظر می‌رسد برای انتخاب ترکیب رنگ در دکوراسیون باید یک پالت رنگ مشخص و هماهنگ داشته باشید. این را در نظر داشته باشید که رنگ تمام اتاق‌ها باید با هم هماهنگ باشد و یک انسجام اجمالی در تمام فضاها وجود داشته باشد.

به کنتراست رنگ ها در دکوراسیون داخلی توجه کنید


وقتی می‌گوییم که رنگ‌ها باید با هم انسجام داشته باشند و هماهنگ باشند منظور این نیست که تمام اتاق‌ها را یک رنگ کنید. برای انتخاب رنگ فضاهای مختلف منزل باید به کنتراست و هماهنگی رنگ‌ها توجه کنید تا چشم خسته و روح کسل نشود. اگر در رنگ‌آمیزی دکوراسیون منزل یا محل کار این اشتباه را مرتکب شده‌اید چندان هم جای نگرانی نیست. شما می‌توانید جذابیت بصری و کنتراست رنگ‌ها را به شیوه‌های مختلف خلق کنید. با استفاده از لوازم جانبی و اکسسوری‌های موجود در فضای دکوراسیون می‌توانید رنگ‌های چشم‌نواز به وجود بیاورید یا الگوی جسورانه‌ای به ترکیب دکوراسیون اضافه کنید.

در انتخاب رنگ نورپردازی را در نظر نمی گیرید


چه قبول داشته باشیم یا نه، نورپردازی نقش زیادی در جلوه رنگ دکوراسیون داخلی دارد. به همین دلیل بهتر است قبل از انتخاب یک رنگ به عنوان رنگ دیوار یا رنگ اکسسوری‌هایی که می‌خواهید برای اتاق انتخاب کنید چند مورد را به عنوان نمونه انتخاب کنید و سپس این نمونه‌ها را در گوشه‌های مختلف اتاق بگذارید و ببینید که نور در طول روز چه تاثیری روی آن‌ها دارد و به قول معروف این رنگ‌ها به درد اتاق می‌خورند یا خیر.در طیف‌های مختلف نور قطعا به این نتیجه خواهید رسید که رنگ مورد نظر در درجات مختلف نور ملایم‌تر، تیره‌تر یا حتی دارای تناژهای متفاوتی است و نسبت به آن‌چه پیش از این تصور می‌کردید زمین تا آسمان فرق دارد. به این ترتیب انتخاب رنگ مناسب برای فضایی که در نظر دارید آسان‌تر صورت می‌گیرد و در نتیجه یکی از رایج‌ترین اشتباهات ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل یا محل کار را مرتکب نخواهید شد.

نکات ترکیب رنگی دکوراسیون


برای تصمیم‌گیری در مورد ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل بهتر است از سالن نشیمن شروع کنید. برای رنگ سالن نشیمن بهتر است از یک رنگ خنثی استفاده کنید تا انتخاب رنگ برای سایر فضاها آسان‌تر شود. رنگ‌های سفید، ملایم یا خنثی مثل کرم و خاکستری بهترین انتخاب‌ها هستند.یک نکته مهم دیگر برای ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی منزل و محل کار این است که ترجیحا پالت رنگی خود را از طیف‌های شبیه هم انتخاب کنید. برای این کار در فضاهای مختلف از طیف‌های رنگی مشابه اما با تناژهای تیره‌تر و روشن‌تر استفاده کنید به این ترتیب از خطر هماهنگ نبودن رنگ‌ها با هم در امان می‌مانید. از طرف دیگر، اگر قصد دارید از رنگ‌های ملایم خنثی و سفید در اتاق‌های‌تان استفاده کنید، راهروها و راه پله بهتر است رنگی‌تر باشند.
advertising