استفاده از سبک مونوکروماتیک یا تک رنگ در دکوراسیون

مد و زیباییدکوراسیون

- 97/10/26
استفاده از سبک مونوکروماتیک یا تک رنگ در دکوراسیوندکوراسیون تک رنگ، یکی از طرح های مورد پسند و پرطرفدار دکوراسیون در میان طراحان حرفه ای و افراد آماتور است. هر یک از رنگ ها از طیف سفید تا سیاه می تواند به عنوان تم اصلی در دکوراسیون تک رنگ مورد استفاده قرار گیرد. از جمله می توان به رنگ خاکستری و انواع روشن و تیره آن اشاره کرد که جلوه بسیار خوبی در چیدمان و انتخاب رنگ دکوراسیون پیدا می کند.اگرچه به نظر می رسد طرح های تک رنگ وابسته به زمان و محدود به دوره خاصی نباشند، اما چنین دکوراسیونی امروزه محبوبیت بیشتری نسبت به قبل کسب کرده است و بسیار متداول تر شده است. یکی از دلایل این محبوبیت، تطبیق پذیری بسیار خوب این نوع دکوراسیون با استایل ها و سبک های مختلف طراحی است. به خصوص اگر طیف انتخابی برای این منظور، شامل رنگ های خنثی مانند خاکستری باشد، این تطبیق پذیری عمومیت بیشتری پیدا می کند.
استفاده از سبک مونوکروماتیک یا تک رنگ در دکوراسیون

نحوه انتخاب رنگ در دکوراسیون مونوکروماتیک


مونوکروماتیک یکی از سبک های دکوراسیون داخلی ست که اجرای آن نسبت به سایر سبک ها آسان تر میباشد. این سبک با ایجاد تعادل از طریق کنار هم قرار دادن اشیاء تک رنگ همراه است. در سبک مونوکروماتیک از یک رنگ در طیف های تیره تا روشن استفاده میشود و انتخاب المان ها بر اساس یک رنگ مشخص صورت میگیرد. انتخاب رنگ در طراحی به این سبک بر اساس روحیات افراد انجام میشود. برخی افراد رنگ های شاد و پرانرژی را میپسندند و برخی دیگر رنگ های آرام بخش و ملایم را برای دکوراسیون خانه خود انتخاب میکنند.

تاثیر استفاده از دکوراسیون تک رنگ یا مونوکروم


ساده ترین راه برای ایجاد فضایی سرشار از هارمونی استفاده از الگوی مونوکروماتیک است. با دانستن اصول استفاده از رنگ های مونوکروماتیک و رازهای به کار بردن آنها میتوانید به راحتی فضایی زیبا و جذاب خلق کنید. واژه مونوکروماتیک از نظر ادبی به معنای تک رنگ است اما در دکوراسیون داخلی به معنای استفاده از یک رنگ واحد در طیف های تیره تا روشن برای ایجاد فضایی زنده میباشد.سبک مونوکروماتیک مناسب فضای کوچک است زیرا استفاده از سایه و تن های مختلف یک رنگ خاص باعث میشود فضا بزرگتر جلوه کند. جذاب ترین و لذت بخش ترین روش برای تکمیل الگوی رنگ در این سبک افزودن بافت و چاپ است. بافت به سطح ناهموار اتاق جذابیت و زیبایی میبخشد و باعث ایجاد سایه روشن در سطوح تک رنگ میشود. کوسن ها, فرش و پرده عناصر خوبی برای افزودن بافت به فضا هستند.

طرح و رنگ در دکوراسیون داخلی به سبک مونوکروم


افزودن چاپ های تک رنگ نیز از نظر بصری زیبایی بی نظیری در دکوراسیون فضا ایجاد میکند. برای ایجاد تنوع میتوان یک رنگ خنثی به پالت رنگ های غیرخنثی اضافه نمود, بنابراین با اضافه نمودن رنگ های سیاه و سفید به رنگ اصلی میتوان فضای اتاق را زنده تر جلوه داد. اگر از اصول کاربرد الگوهای رنگی آگاه باشید میتوانید صندلی ها, بالشتک ها و پرده ها را با چاپ های تک رنگ انتخاب کنید. الگوها بهترین روش برای ایجاد عمق به پالت رنگی در سبک مونوکروماتیک هستند اما باید آنها را به طور محدود استفاده نمائید اگر خواهان یک دکوراسیون ساده و سرشار از هارمونی هستید.

استفاده از سبک مونوکروم یا تک رنگ در اتاق خواب


استفاده از تنها یک رنگ در دکوراسیون اتاق، یکی از ساده‌ترین روش‌های دکوراسیون است، اما در عین حال می‌تواند یکی از دشوارترین‌ها نیز باشد. اگر بخواهید ماهرانه عمل کنید، در اتاق خواب تک رنگ باید ترکیب مناسبی از سایه روشن‌ها و طرح‌های مختلف را استفاده کنید تا جذابیت بیشتری به اتاق بدهید. اما اگر این کار اشتباه انجام شود، اتاق شما خسته‌کننده خواهد شد و هیچ تنوع یا جذابیتی نخواهد داشت.

دکوراسیون تک رنگ خاکستری


استفاده از تم تک رنگ خاکستری برای دکوراسیون، می تواند هماهنگی بسیار خوبی با استایل کلاسیک داشته باشد و برای هر نوع فضایی فارغ از نوع کاربری اتاق و ابعاد آن مناسب باشد. همچنین انواع رنگ های ترکیبی سفید، مشکی، و خاکستری با مدل های مختلف مبلمان تطبیق پذیری بسیار خوبی دارند. به این معنا که هر نوع مبلمان با هر سبک و طرحی که بپسندید، می توانید با آسودگی مورد استفاده قرار دهید. تنها کافی است به نوع رنگی که از طیف خاکستری انتخاب می کنید توجه نمایید. البته بهتر است رنگی که برای مبلمان انتخاب می کنید، نسبت به رنگ دیوارها اندکی تیره تر باشد.

تزئینات دکوراسیون تک رنگ با استفاده از رنگ خاکستری


برای آنکه فضای دکوراسیون را کمی شیک تر کنید و جلوه تجملاتی آن را تقویت نمایید، سعی کنید از تزئینات مینیمالیستی بیشتری استفاده کنید. این نوع تزئینات بویژه برای اتاق های پذیرایی مناسب تر هستند. هرچه رنگ مبلمان تیره تر باشد، در میان انبوهی از رنگ های طیف خاکستری، جذابیت بیشتری ایجاد خواهد کرد. همچنین استفاده از لوازم جانبی دکوراسیون، همچون کوسن ها و گلدان های تیره رنگ و مشکی، جذابیت دکوراسیون تک رنگ شما را بیشتر خواهد کرد.

گرم کردن فضای تک رنگ خاکستری


از آنجا که استفاده از دکوراسیون تک رنگ خاکستری، ممکن است فضا را کاملا خنثی و راکد نشان دهد، بهتر است کمی گرما به محیط اضافه کنید. برای این منظور از خزهای مصنوعی یا روکش های پشمی برای کوسن ها، بخش هایی از مبلمان و دیگر اجزای دکوراسیون استفاده کنید.
advertising