شناخت انواع رایحه شرقی و ویژگی های آن

مد و زیباییاکسسوری

- 97/11/14
شناخت انواع رایحه شرقی و ویژگی های آنعطرهای شرقی که جزو یک طبقه‌بندی عظیم از عطر و ادکلن به حساب می‌آیند، از طریق بوی گرم، کهربایی و شیرینی که دارند، و همچنین به دلیل وجود نت‌هایی مثل وانیل، بنزویین و کهربا در ترکیباتشان از دیگر عطرها متمایز می‌شوند. بیشتر این عناصر اکثرا با عناصر دیگری که متعلق به مناطق خاورمیانه هستند، مثل کندر و کهربا ترکیب می‌شوند. عطرهای شرقی، زیرشاخه‌هایی هم دارند. این زیرشاخه‌ها عبارتند از: عطرهای تند شرقی، عطرهای چوبی شرقی، عطرهای شرقی با رایحه گلها!

عطرهای شرقی


ممکن است تا به حال در قسمت مشخصات عطرها به نت های آن توجه کرده باشید، چه نت هایی برای شما ملموس و آشناست؟ دارچین، زیره، زعفران، میوه ی گواوا، یلانگ یلانگ، کلمانتین، اسمانتوس، مشک زباد. بله بدون شک دارچین، زیره، زعفران را به صورت روزمره استفاده می کنید و به خوبی عطر و بوی آن را می شناسید. مواد اولیه ی عطرسازی که خواستگاه آن به شرق برمی گردد بسیار است اما در این مقاله معروف ترین و پرکاربردترین های آن ها و خواص شان را معرفی می کنیم. ناگفته نماند که به عطرهای شرقی، عطرهای ادویه ی نیز گفته می شود چرا که اکثرا به عنوان ادویه نیز استفاده می شوند.

رایحه عطرهای شرقی


عطرهای شرقی به نت های ادویه ای تندشان مشهور هستند و از آن جایی که اغلب بوی گرمی دارند برای شب ها یا فصول سرد سال پیشنهاد می شوند. رایحه های شرقی به چندین زیردسته تقسیم می شوند که شامل شرقی گلی، شرقی ملایم، شرقی چوبی وغیره می باشد که بستگی به ترکیب بندی نت های آن دارد. در این جا چند تا از نت هایی که باعث می شود یک عطر شایستگی لقب «شرقی» بودن را پیدا کند آورده شده است.
شناخت انواع رایحه شرقی و ویژگی های آن

عطر شرقی عطری با رایحه ی دارچین


این ادویه بویی شیرین و مبتنی بر لذات جسمانی دارد و به طور گسترده ای در صنایع غذایی استفاده می شود و یک نت قابل تشخیص در رایحه ی یک عطر هستند. دارچین به جز بو و طعم منحصربه فرد خود از نظر خواص دارویی مقوی غرایز جنسی است. این نت به خوبی با پیش رایحه های مرکبات مخلوط می شود. رایحه ی دارچین برای بعضی ها آنقدر خوشایند و دلپذیر است که عطر دارچین را به صورت خانگی استخراج کرده و از آن در منزل خود استفاده می کنند. عطری که نماینده ی این نت خوشبو است عطر مردانه ی Made to Measure EDT برند گوچی است.

عطر شرقی عطری با رایحه ی بوته میخک


شاید خیلی از شماها نام ادویه ی بوته ی میخک را شنیده باشید. همانند دارچین، بوته ی میخک نیز در صنایع غذایی و عطرسازی به طور گسترده استفاده می شود. گذشته ازآن، بوته ی میخک در پزشکی به عنوان یک تسکین دهنده ی درد استفاده می شود. در هر صورت میخک با رایحه قوی و تندی که دارد در عطرهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نمونه شاخص آن اودوتویلت مردانه آرمانی است. این عطر که در سال ۲۰۱۳ تولید شده است در دسته عطرهای شرقی مرکبات آروماتیک قرار می‌گیرد و رایحه تروتازه مرکباتی آن از عطر ترنج و پرتقال ماندارین ناشی می‌شود. اما رایحه اصلی این عطر که رایحه‌ای ادویه‌ای است از عطر گل زنبق همراه با رایحه میخک ایجاد شده و حالت مردانه و گرم آن با رایحه اوکموس و چوب صندل و پاتچولی کامل شده است.

عطر شرقی عطری با رایحه ی وانیل


کمتر کسی را می‌توان یافت که بوی وانیل را دوست نداشته باشد، این رایحه دلپذیر هر کسی را به یاد خاطرات خوش کودکی و عطر شیرینی‌های گرم و تازه می‌اندازد. طبق آخرین تحقیقات رایحه وانیل تنها رایحه‌ای است که تقریبا همه آن را دوست دارند و همین دلیل کافی است تا وانیل را به پراستفاده‌ترین ادویه در عطرسازی تبدیل کند. مانند دارچین و میخک، وانیل نیز هم در آشپزی و شیرینی پزی و هم در عطرسازی استفاده دارد اما فرآیند تولید وانیل طبیعی، پروسه‌ای زمان بر و پرهزینه است و به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان عطر از انواع مصنوعی وانیل استفاده می‌کنند. البته کیفیت رایحه مصنوعی وانیل مورد استفاده در برندهای معتبر عطر در حدی است که کمتر کسی می‌تواند تفاوت آن را با وانیل طبیعی تشخیص دهد. یکی از نمونه‌های کلاسیک عطرهای حاوی رایحه وانیل اودوپرفیوم زنانه شالیمار از برند گرلان است که در سال 2011 توسط تیری واسه تولید شده است. این عطر در دسته رایحه گل و مرکبات شرقی قرار می‌گیرد و رایحه‌هایی مثل پرتقال، ترنج، گل سرخآ یاسمن، پاتچولی، خس خس و البته کارامل، وانیل و مشک را در خود دارد.

عطر شرقی عطری با رایحه ی بخور خوشبو(عود)


در واقع این بو شبیه همان عودهای معمولی است که در بازار وجود دارد. بخورهای معطر در ابتدا برای مقاصد مذهبی(برای مثال در کلیساها و معابد) استفاده می شده است. در طول سال ها، بخور نقش مهمی در تقریبا تمام فرهنگ های سراسر جهان داشته است. امروزه بخور به خاطر رایحه ی گرم و آرامش بخشی که دارد در بسیاری از عطرهای شرقی مورد استفاده قرار می گیرد. عطرهای شرقی که می توان در این مورد مثال زد عطر مردانه ی ورساچه عود نویر(Versace Pour Homme Oud Noir EDP) است.

عطر شرقی عطری با رایحه ی کهربا


در طبیعت هیچ عنصری به نام امبر یا کهربا وجود ندارد. این آکورد از طریق ترکیب نت‌ها مختلف یک عطر مثل لابدانوم و وانیل، و بالزام‌هایی مثل بنزونین و تولو بالزام ایجاد می‌شود. بنزونین و تولو بالزام هر دو نتی شیرین و گرم هستند و از پوست درخت به وجود می‎آیند. کهربا آکورد اصلی عطرها و ادکلن‌های شرقی و آسیایی است.کهربا بوی گرم و جذابی دارد. عطرهای شرقی زنانه کلوئه(Chloe EDP) رایحه ی تازه ای دارد و نت قوی کهربا به خوبی از آن قابل تمییز است.

عنبر رایحه محبوب عطرهای شرقی


عنبر رایحه‌ای گرم و دلپذیر دارد که از ترکیبات محبوب و پراستفاده در عطرهای شرقی است و به همین دلیل است که وقتی صحبت از عطرهای شرقی می‌شود قبل از هرچیزی ما به یاد عنبر می‌افتیم. جالب است بدانید که عنبر در واقع یک نوت عطر نیست بلکه نوعی حس از عطر است که در ترکیب با رایحه‌های دیگر حاصل می‌شود. یک نمونه خاص از عطرهای حاوی رایحه عنبر، اودوپرفیوم زنانه برند کلوئه است که رایحه‌ای تروتازه و در عین حال قوی از عنبر دارد. این عطر که در سال 2008 تولید شده است عطری ملایم برای زنان جسور و آزاد است که رایحه‌های گل سرخ، زنبق دره، مگنولیا، چوب سدر و از همه مهم تر رایحه عنبر را در خود دارد.

عطر شرقی عطری با رایحه ی چوب صندل


یک نت کلاسیک شرقی که به بوی لطیف، شیرین و چوبی خود مشهور است. این یک رایحه ی قوی است که برای ماندگاری عطرهای شرقی به کار می رود. یک عطر مشهور و دل انگیز که رایحه ی چوب صندل آن به خوبی قابل تشخیص است عطر زنانه ی کوکو شانل نویر(Chanel Coco Noir EDP) است.برای استفاده ی بهتر چوب صندل را به صورت پودر در می آورند. با ترکیب پودر چوب صندل و گلاب رز ماسک صورتی ایجاد می شود که می تواند لطافت پوست را در هوای گرم تابستانی حفظ کند.

عطر شرقی عطری با رایحه ی بالزام یا بالزامیک


بهتر است با این اصطلاح غلط انداز به اشتباه نیوفتید! این بالزامیک هیچ ارتباطی با آن سرکه بالزامیکی که روی سالاد می‌ریزیم ندارد. بالزام یا بالزامیک در دنیای عطر و ادکلن، به معنی رایحه‌های گرم، وانیلی و کهربایی مثل بنزونین، تلو بالزام و دانه تونکا است. این رایحه‌های بیشتر در عطر و ادکلن‌های آسیایی و شرقی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
advertising