معنی اصطلاحات مختلف روی شیشه عطر و ادکلن

مد و زیباییاکسسوری

- 97/09/02
معنی اصطلاحات مختلف روی شیشه عطر و ادکلن

اصطلاحات مربوط به عطر و ادکلن و معنای هریک از آن‌ ها


از آن‌جایی که موفق‌ترین و معروف‌ترین عطرسازان در جهان (در دو سه قرن اخیر) فرانسوی‌ها بوده‌اند به همین دلیل اکثر اصطلاحاتی که امروزه در ارتباط با عطرها به طور تخصصی به کار می‌رود ریشه فرانسوی دارند و در بیشتر مواقع معادل فارسی یا حتی انگلیسی مناسبی برای آن‌ها یافت نمی‌شود بنابراین مشکلی پیش نخواهد آمد اگر همان کلمه فرانسوی را با تلفظ صحیح آن فرابگیریم و استفاده کنیم. اصطلاحات مربوط به عطر نقش مهمی در شناخت انواع عطر و برخورد حرفه‌ای و تخصصی با عطرها دارند به طور مثال ممکن است فروشنده‌ای ویژگی‌های عطر خاصی را برای شما توضیح دهد و شما به دلیل عدم آشنایی با اصطلاحاتی که او به کار می‌برد گیج شوید یا برداشت غلطی از توضیحات او داشته باشید بنابراین اگر می‌خواهید بهتر وتخصصی‌ تر با دنیای عطرها آشنا شوید و عطرها را دست انتخاب کرده و از آن‌ها درست استفاده کنید لازم است این اصطلاحات را فرابگیرید. ممکن است با برخی از اصطلاحات مربوط به عطر که در این مقاله آمده است آشنایی داشته باشید اما قطعا تعدادی از این کلمات برای شما تازه خواهد بود.

سیاژ Sillage در عطر و ادکلن به چه معنا است؟


این کلمه فرانسوی که به صورت “سیاژ” تلفظ می‌شود به معنای رد و اثر، بیدار شدن و سر خوردن است اما در دنیای عطرها معنای تقریبا متفاوتی دارد. توجه کرده‌اید وقتی کسی عطر خاصی را استفاده کرده است و از کنار شما عبور می‌کند بوی خاصی به مشام شما می‌رسد. به این بو اصطلاحا سیاژ گفته می‌شود که در واقع رد و اثر آن عطر است که از آن برجا مانده و شما آن را حس می‌کنید. پس از این به بعد به خاطر داشته باشید بوی عطری که از تن رهگذران در محیط باقی مانده در واقع سیاژ عطر است.

Note نوت عطر و ادکلن به چه معنا است؟


نوت یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین کلمات و اصطلاحات مربوط به عطر است که احتمالا همه شما با آن آشنایی دارید. نوت بخشی از ترکیب به کار رفته در عطر است که به سه دسته کلی تقسیم می‌شود: تاپ نوت یا نوت اولیه یعنی چیزی که هنگام اسپری کردن عطر حس می‌کنید، میدل نوت یا نوت میانی یعنی بویی که چند دقیقه پس از اسپری کردن عطر روی لباس و تن شما باقی می‌ماند و بیس نوت یا نوت پایانی که بوی باقی مانده از عطر حدود چند ساعت پس از اسپری کردن است. تاپ نوت کمترین دوام را دارد و به سرعت تبخیر می‌شود، سپس نوت میانی که از آن به عنوان قلب عطر یاد می‌شود را حس می‌کنیم و در انتها نوت پایانی چیزی است که از عطر شما به جا می‌ماند. نوت‌ها می‌توانند خالص یا ترکیبی از چند رایحه مختلف باشند که بسته به نوع عطر متفاوت است.عطر هم مثل موسیقی با سه گروه نت مختلف توصیف می شود. نت بالایی (بویی که به محض استفاده از یک عطر به مشام می رسد) نت میان (بویی که بعد از نت بالایی خود را نشان می دهد) و نت پایه (رایحه ای که 30دقیقه بعد از استفاده، درست زمانی که نت میانی محو شده، تازه شروع به آشکار شدن می کند) پیدایی این نت ها به دنبال هم یک رایحه هماهنگ را به وجود می آورد.

تبخیر Drydown در عطر و ادکلن به چه معنی است؟


تبخیر عطر به مرحله‌ای گفته می‌شود که نوت آغازی و نوت میانی عطر به طور کامل تبخیر شده باشد و نوت پایه یا نوت پایانی عطر به جا مانده باشد. در این مرحله مایعات عطر شامل الکل و رایحه‌های مایع تبخیر شده و تنها اثر آن به جا مانده است. رسیدن به این مرحله در زمان مشخصی اتفاق می‌افتد که از حدود نیم ساعت تا دو ساعت طول بکشد و بر اساس نوع استفاده و ترکیبات به کار رفته و همین طور ویژگی‌های فردی شما متفاوت است و به همین دلیل است که بوی هر عطر روی تن هر فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت احساس می‌شود.

ترکیب Accord آکورد عطر و ادکلن به چه معنی است؟


اگر با موسیقی آشنا باشید حتما کلمه آکورد را می‌شناسید. آکورد در لغت به معنای ترکیب و هارمونی است و در دنیای عطرها زمانی به کار می‌رود که بخواهیم به ترکیب دو یا چند نوت و رایحه اشاره کنیم که این ترکیب بویی کاملا متفاوت و جدید را نسبت به مواد تشکیل دهنده خود به وجود آورده است به طور مثال رایحه گل رز و رایحه وانیل هر یک بوی خاصی دارند اما ترکیب این دو آکورد متفاوتی را به وجود می‌آورد که در ساخت عطر مد نظر قرار می‌گیرد.
معنی اصطلاحات مختلف روی شیشه عطر و ادکلن

عطر غذا یا گورماند چیست؟ Gourmand


این کلمه در لغت به معنای طعمکاری و خوش خوراک بودن است کاربرد آن در دنیای عطرها هم چندان به این موضوع نامرتبط نیست. عطرهای گورماند جزو محبوب‌ترین دسته‌های عطر هستند و به عطرهایی اطلاق می‌شوند که ترکیبات رایحه آن‌ها در آشپزخانه‌ها یافت می‌شود مثل عسل، وانیل، شکلات و انواع میوه‌ها که خوراکی و غذایی هستند اما رایحه آن‌ها هم استخراج می‌شود و در ساخت عطر به کار می‌رود مثل عطر تیری موگلار و پرادا کندی.

آلدهید Aldehydes در عطر و ادکلن به چه معنا است؟


آلدهید نوعی ترکیب معطر شیمیایی است که هر چند به طور طبیعی در مواد خوشبو مثل گل رز هم وجود دارد اما نوع مصنوعی آن نیز در آزمایشگاه‌های عطرسازی تولید می‌شود و به عطرها اضافه می‌شود که حالتی تند و خوشبو و شبیه به بوی مرکبات دارد و مورد پسند بیشتر افراد است. یکی از معروف‌ترین عطرهایی که حاوی آلدهید هستند عطر شماره 5شانل است.

دسته بندی عطر ها بر اساس غلظت Concentration


یکی از مهم‌ترین انواع دسته بندی عطرها، دسته بندی بر اساس غلظت آن‌ها است.در این اساس عطرها بر اساس میزان غلیظ بودن ماده معطر در آن‌ها به پرفیوم، او دو پرفیوم، او دو تویلت و اودو کلون تقسیم می‌شوند. هرچه میزان غلظت عطری بیشتر باشد ماندگاری آن نیز روی پوست شما بیشتر خواهد بود چون ماده حلال کمتری در آن به کار رفته است و البته قیمت بالاتری هم دارد.ماندگاری عطر ربطی به اصل بودن آن ندارد. عطرها چه اصل و چه بدل بر اساس خلوص به چهار دسته پرفیوم ها، ادوپرفیوم، ادوتویلت ها و ادکلن ها تقسیم می شوند؛ مثلا پرفیوم که دارای بیشترین ماندگاری است، حدود پنج تا هفت ساعت دوام می آورد. پس نباید از عطرهای اصل توقع داشته باشید که تا یکی دو روز روی شما بمانند و از جای شان تکان نخورند.

ویژگی رایحه شرقی Oriental


حتما زیاد با این اصطلاح در دنیای عطرها مواجه شده‌اید. رایحه‌های شرقی ویژگی‌های خاصی دارند مثل تندی و گرم بودن و دوام بالاتر. از مهم‌ترین رایحه‌های شرقی می‌توان به عود، عنبر و بیشتر ادویه‌ها مثل دارچین و زنجبیل اشاره کرد که چون منشاء شرقی دارند به این نام شناخته می‌شوند. از معروف‌ترین عطرهای شرقی می‌توان به Velvet Orchid برند تام فورد و Opium از برند ایو سن لوران اشاره کرد.

Perfume پرفیوم در ادکلن ها به چه معنی است؟


پرفیوم ها بهترین و با دوام ترین نوع رایحه ها با 22 درصد اسانس روغنی هستند. بنابراین نسخه Perfume هر عطری ماندگارتر از نسخه eau de Perfume همان عطر است و البته به دلیل افزایش یافتن قیمت، نوع پرفیوم این عطرها چندان در بازار رایج نیستند.

Eau de Perfume


بعد از پرفیوم ها، ادوپرفیوم ها قرار می گیرند. این گروه با داشتن 15 تا 22 درصد روغن های معطر رتبه دوم را دارند.

Eau de Toilette


این دسته هشت تا 15درصد اسانس روغنی دارند.

Eau de Cologne


که برای مردان استفاده می شود، تنها حدود چهار درصد روغن دارند.

VOL روی شیشه عطر به چه معنا است؟


درجه خلوص عطر را روی شیشه عطر معمولا با عبارت VOL نمایش می دهند؛ مثلا اگر vol عطری 60درصد باشد، درصد خلوص آن100-60=40 است، پس هر چه عدد vol کمتر باشد، غلظت عطر بالاتر است.

floz اصطلاح روی شیشه ادکلن به چه معنا است؟


مخفف Fluid Ounces است و حجم عطر را نشان می د هد. هر یک floz تقریبا معادل 30 لیتر می باشد؛ مثلا بطری عطرهای 100 میل حدودا 3.5 floz هستند.
advertising