طرز تهیه لواشک خرما

آشپزی و خوراکیچاشنی

- 98/08/20
طرز تهیه لواشک خرمالواشک خرما، عصاره تغلیظ شده میوه خرماست که با خشک کردن، می توان آن را برای مدت طولانی را نگهداری کرد.این لواشک به تنهایی طعمی شیرین دارد اما از ترکیب آن با ادویه ها و میوه های دیگر می‌توانید طعم های مختلفی را به این لواشک هدیه کنید. تهیه لواشک در واقع یکی از روش‌های خشک کردن و راهی برای استفاده مفید از میوه‌های شل و رسیده است. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه لواشک خرما را آموزش دهیم.

مواد لازم جهت تهیه لواشک خرمایی


خرما: 1 کیلوگرم
آب: 4 لیوان
نمک: 1/8 قاشق چایخوری

روش تهیه لواشک خرما:


1. خرما‌ها را شسته و هسته آنها را خارج کنید، سپس در قابلمه‌ای ریخته و 4 لیوان آب به آن اضافه کنید.
2. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید خرما کاملا نرم شود.
3. پس از اینکه خرما پخته و نرم شد، حرارت را خاموش کرده و صبر کنید تا سرد شود، سپس آن را از صافی عبور دهید تا پوست و الیاف آن گرفته شود.
4. برای خشک کردن لواشک، بهتر است از سینی هایی با جنس غیر فلزی مانند سینی های پلاستیکی یا ملامین استفاده کنید.
5. در صورت استفاده از سینی فلزی، کف آن را با نایلون یا فویل بپوشانید، سپس مایه لواشک را روی آن بریزید، به گونه‌ای که ضخامت آن به 1 الی 2 میلی متر برسد.
6. روی سینی را با توری نازکی بپوشانید و سپس سینی را در معرض نور خورشید قرار دهید.

چند نکته درباره طرز تهیه لواشک خرما خانگی:


1. زمان خشک شدن لواشک خرما بسته به شدت نور خورشید 2 الی 4 روز طول می‌کشد.
2. لواشک خرما زمانی آماده است که نه زیاد خشک باشد و نه خیلی نرم.
3. لواشک خرما را پس از آماده شدن، از نایلون یا فویل جدا کرده، برش بزنید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.
4. لواشک خرما به تنهایی طعمی شیرین دارد، در صورت تمایل میتوانید آن را با میوه‌های ترشی مانند آلو و آلبالو مخلوط کنید و سپس مراحل طبخ را انجام دهید تا لواشکی با طعم ملس حاصل شود.
5. خرما دارای طبیعتی گرم است، در صورت تمایل می‌توانید قبل از خشک کردن لواشک خرما، مقداری تخم گشنیز به آن اضافه کنید تا هم عطر بهتری پیدا کند و هم گرمی آن تعدیل شود.
6. از دیگر افزودنی هایی که باعث طعم بهتر لواشک خرما می‌شود، سیاه دانه است که می‌توانید هنگام پهن کردن مایه لواشک در سینی، روی آن بپاشید.
7. پهن کردن نایلون کف سینی فلزی هم باعث می‌شود لواشک پس از خشک شدن به راحتی از کف سینی جدا شود و هم از اکسید شدن فلز در ترکیب با اسید میوه جلوگیری می‌کند.
8. لواشک خرما نه باید زیاد نرم باشد و نه زیاد خشک، زیرا نرم بودن زیاد لواشک خرما باعث کپک زدن آن می‌شود و خشک شدن بیش از حد آن نیز، باعث از بین رفتن کیفیت لواشک می‌شود.
advertising