آشنایی با تکنولوژی فرمان خودروهای فرمول 1

خودرواسپرت

- 98/01/25
آشنایی با تکنولوژی فرمان خودروهای فرمول 1قطعا شما خوانندگان عزیز که با دنیای خودرو ارتباط دارید، با خودروی‌های فرمول 1 آشنایی نسبی دارید و از ویژگی‌های مسابقات و خودروهای شرکت کننده در این مسابقات، بعلاوه برخی از رانندگان حرفه‌ای آن‌ها خبر دارید، ولی بارها برای من و شماها سوال پیش آمده که چرا غربیلک فرمان خودروهای فرمول یک اینقدر دکمه و شاسی دارد. در ادامه این مقاله سعی داریم مروری کوتاه بر روی غربیلک یکی از خودروهای فرمول یک داشته باشیم تا بدانیم که دکمه‌های روی آن به چه دردی می‌خورند، در ضمن فرمان انتخاب شده مربوط به خودروی فرمول یک تیم مک لارن است که از لحاظ الکترونیکی، پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر از بقیه است. غربیلک فرمان فعلی مربوط به خودروی سال گذشته مک لارن است که شباهتی به غربیلک فرمان خودروهای فعلی این کمپانی دارد.
خب، اگر بخواهیم برای این فرمان اندکی مقدمه چینی کنیم، می‌توان گفت که این غربیلک فرمان برای اولین بار در سال 2015 میلادی و بر روی خودروی فرمول یک MP4-31 به مرحله عملیاتی رسید و در مسابقات از آن استفاده شده است که در واقع بزرگ‌ترین تغییر آن نسبت به غربیلک قبلی، کاهش ارتفاع این غربیلک برای مانوردهی بیشتر دست برای چرخاندن آن است. این غربیلک فرمان در مرکز خود به یک صفحه نمایشگر ال سی دی PCU8-D مجهز شده که یکسال قبل از این (بر روی غربیلک فرمان خودروی 2014) مورد استفاده قرار گرفته بود و حالا هم از آن استفاده شده است.

این صفحه نمایشگر می‌تواند تا 100 صفحه اطلاعات متناسب با راننده را پشت سرهم نشان دهد و راننده را از وضعیت جاده (ممکن است جلوتر تصادفی رخ داده باشد یا براثر بارندگی شدید، مقداری آب در قسمتی از جاده جمع شده باشد) آگاه سازد. علاوه بر این‌ها که تنها چشمه کوچکی از امکانات این صفحه نمایشگر به حساب می‌آید، می‌توان اطلاعات مربوط به زمان تعویض لاستیک‌ها را هم بر روی این صفحه نمایشگر مشاهده کرد.
در گوشه بالای غربیلک می‌توان دو سوئیچ دوار را پیدا کرد که محل قرار گیری آن‌ها بر روی مدل 2016 اندکی تغییر کرده است. از این دو سوئیچ چرخشی که به رنگ‌های آبی و طلایی هستند، یکی از آن‌ها (سمت راست) مربوط به سیستم ترمز و سیستم ESR می‌شود که با چرخاندن آن، می‌توان نیروی وارده بر ترمزها را کنترل کرد. سوئیچ چرخشی سمت چپ هم مربوط به افزایش انرژی ریکاوری می‌شود، یعنی چه؟ یعنی اینکه برای بازیابی انرژی بیشتر در هنگام بازشدن دریچه گاز، یک فشار مضاعف روانه سیلندر‌ها می‌شود. با بیانی ساده‌تر می‌توان با چرخاندن این سوئیچ دوار، می‌توان مقدار سوخت بیشتری را روانه موتور کرد که در حالت تئوری خیلی خوب به نظر می‌رسد و موجب تولید قدرتی بیشتر می‌شود، ولی در عمل موجب مصرف بیشتر سوخت و در نتیجه کنار کشیدن خودرو برای سوخت گیری مجدد می‌شود که خود باعث عقب افتادن از رقیبان در چنین مسابقه‌ای می‌شود، پس از این سیستم بیشتر در زمان‌های مورد نیاز استفاده می‌شود.
آشنایی با تکنولوژی فرمان خودروهای فرمول 1

غربیلک فرمان فرمول یک مک لارن


در زیر این دو کلید دوار ترمز و سوخت، دو کلید دوار دیگر بر روی جداره داخلی غربیلک کار شده که سوئیچ دوار قرمز رنگ مربوط به سیستم هیدرولیک خودرو و همچنین سوئیچ دوار سبز رنگ هم مربوط به نقشه موتور می‌شود! یعنی هنگامی که خودروها در پشت خودروی ایمنی قرار دارند، با کمک این سوئیچ حداقل سوخت را روانه موتور می‌کنند و با آغاز مسابقه، موتور را به حالت قدرت خود باز می‌گردانند.
دو سوئیچ دوار دیگر هم در قسمت میانی غربیلک کار شده‌اند که سمت راستی مربوط به تنظیمات خروجی دیفرانسیل و همچنین سوئیچ سمت چپی هم مربوط به تنظیمات ورودی دیفرانسیل می‌شود که با تنظیم درست آن‌ها، می‌توان رفتارهای متفاوتی را از خودرو شاهد بود.
ضامن سفید رنگ بالا در گوشه چپ هم مربوط به سیستم رادیویی می‌شود که در قوانین جدید فرمول یک، هم می‌توان با فعال سازی آن به صحبت‌های سرپرست تیم گوش کرد و هم می‌توان با خاموش کردن آن، مغزی آرام‌تر داشت و بیشتر بر روی مسابقه تمرکز کرد (هرچند با آغاز مسابقه، اکثر رانندگان سیستم رادیویی خود با سرپرست را خاموش می‌کنند).
دکمه سبز رنگ N هم همچون خودروهای خودمان، مربوط به خلاص کردن خودرو و قطع ارسال قدرت به خروجی می‌شود که با فشار مجدد آن، از حالت خلاصی خارج شده و دوباره نیروی موتور را به خروجی متصل می‌کند.
دکمه زرد رنگ OT در زیر کلید N هم یک روش کوتاه برای بسیج کردن تمامی سیستم‌ها برای تولید حداکثر قدرت و انتقال موتور است، در واقع به جای تنظیم سوئیچ‌های دوار و... برای تولید حداکثر قدرت، می‌توان با فشردن کلید OT، تمامی نیروی تولیدی موتور را به خروجی منتقل کرد، معمولا از این کلید برای سبقت گرفتن و یا سریع حرکت کردن در مسیرهای صاف استفاده می‌شود.
کلید X هم به کلید OK معروف است و معمولا زمانی که راننده ارتباط رادیویی ندارد، استفاده می‌شود. از این کلید همچنین هنگامی که رفتاری غیر مقول در خودرو دیده می‌شود، برای مطلع ساختن گروه استفاده می‌شود تا به بررسی وضعیت خودرو بپردازند و در صورت وجود مشکل به رفع آن اقدام کنند.
ضامن آبی رنگ در گوشه بالا سمت راست هم مربوط به فعال و غیرفعال کردن نقشه بر روی صفحه نمایشگر می‌شود.
کلید PLS هم برای محدود کردن سرعت بکار می‌رود. آنطور که گفته شده، معمولا زمانی که راننده با دور کم حرکت می‌کند و یا زمانی که در مسیرهای پر پیچ و خم قرار گرفته و راننده نمی‌خواهد سرعت خودرو بیش از یک حد مجاز شود، از این سیستم استفاده می‌کند و با فعال کردن آن، می‌توان با فشردن کامل پدال گاز هم از سرعت‌گیری ناگهانی جلوگیری کرد.
کلید قرمز رنگ با نام DRS هم با باله عقب خودرو در ارتباط است و زمانی که بجای نیروی چسبندگی، نیاز به سرعت بیشتر برای جلو زدن از رقیب و عبور از خط پایان است، از این کلید استفاده می‌شود تا باله عقب خودرو را در برابر مقاومت باد محدود کند.
کلید مشکی رنگ درینک (نوشیدن) D هم به اعلام آمادگی برای سوخت‌‌گیری یا استراحت اختصاص داده شده است.
advertising