نگاهی به شاسی بلند تمام الکتریکی نیو ES8

خودرولوکس

- 97/09/25
نگاهی به شاسی بلند تمام الکتریکی نیو ES8شاسی بلند تمام برقی نیو ES8 نخستین محصول کراس اوو این کمپانی نوپای چینی که قبل از این، آن را با نام NextEV می‌ شناختیم بعد از اینکه در سال 2014 میلادی تأسیس شد و از سوپر اسپرت تمام برقی EP9 رونمایی شد راه توسعه را سریعا طی کرده است. این استار تاپ که اول با ابرخودروی EP9 و رکوردزنی آن در پیست نوربرگ ‌رینگ در ابتدای اخبار جای گرفت مقامات دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه مانند فارادی فیوچر (Farady Future) و لوسید موتورز (Lucid Motors)، بارها در زمینه‌ی رقابت با محصولات تسلا ادعاهایی داشته‌اند؛ اما مدیران چینی شرکت نیو، دست‌به‌کار شده‌اند و خط تولید این شاسی‌بلند را استارت زده‌اند. مقامات این شرکت چینی پیش‌تر اعلام کرده بودند که مدل‌های تمام برقی خود را (احتمالا با مشخصات متفاوت نسبت به بازار چین)، در سال 2020وارد بازار آمریکا خواهند کرد.
نگاهی به شاسی بلند تمام الکتریکی نیو ES8
مراحل تولید و ساخت این خودروی تمام برقی اواخر سال 2018میلادی شروع خواهد شد و با همکاری صنایع خودروسازی چانگان این خودرو به خط تولید خواهد رسید. پیش‌بینی شده این خودرو ابتدا در بازار چین و بعد از آن به بازارهای اروپا و آمریکای شمالی راه پیدا کند. این شاسی‌بلند برقی تنها با یک بار شارژ کامل قادر است بیش از 300کیلومتر را پیماید که در دنیای فناوری روز خودروهای برقی و به علاوه تا دو سال آتی رقمی چشمگیر نخواهد بود. نیو ES8 بیش از 5 متر طول، دو متر عرض و فاصله بین محور چرخ‌ها 3 متر دارد. در داخل کابین سه ردیف صندلی از جلو به عقب2، 3 و 2 سرنشین می‌توانند در آن جای بگیرند.

همانند تسلا مدل X، نیو ES8 نیز از دو موتور برقی (هر کدام روی یک محور) استفاده می‌کند که در نتیجه یک خودروی تمام چرخ محرک خواهد بود. این دو موتور در مجموع 643اسب بخار قدرت و 840نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کنند که بر اساس ادعای تیم مهندسی نیو، ES8 با استفاده همزمان از این دو موتور برقی، در زمان 4.4 ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این شاسی‌بلند تمام برقی با استفاده از پک باتری 70 کیلووات ساعتی در شرایط رانندگی معمولی با یک‌ بار شارژ تا 355کیلومتر مسافت طی می‌کند. ES8 از بدنه‌ی آلومینیومی و ظرفیت هفت سرنشین بهره می‌برد.

بر اساس گفته‌ی مدیران این استارتاپ چینی، ES8 به سیستم پیشرفته‌ی فناوری خودران مجهز است 23سنسور به همراه دوربین و رادار و البته پردازنده‌ی تصویر EyeQ4 شرکت موبایل‌آی (MobileEye) در این شاسی‌بلند نصب شده است؛ طبق ادعای مقامات نیو، اولین هوش مصنوعی داخلی خودرو موسوم به نائومی (Naomi)، عملیات مربوط به سیستم سرگرمی و اطلاعاتی را مدیریت می‌کند. پایین سپرهای جلو و عقب و روی سقف این خودرو از رنگ مشکی به کار برده شده است و اگر به چراغ‌های عقب و جلو نگاهی بیندازیم متوجه ناهماهنگی‌شان می‌شویم چرا که چراغ‌های عقب بسیار بزرگ طراحی شده‌اند. این شاسی‌بلند می‌تواند در بازار رقیبی برای خودروهای فولکس‌واگن Teramont و تویوتا هایلندر باشد. تنها با توجه به شاسی‌بلند بودنش امکان فروش بالا در بازار سبز را خواهد داشت چرا که کمپانی تسلا هنوز خودروی شاسی‌بلند مدل Y خود را وارد بازار نکرده است و این احتمال وجود دارد که با کمی ارتقا بخشیدن به ویژگیهای این خودرو بتواند دیگر رقبای بازار را شکست بدهد و فروش بالایی را از آن خود کند.

شرکت نوپای نیو با استارت زدن خط تولید ES8 در مقایسه با دیگر استارتاپ‌های فعال در حوزه‌ی صنعت خودروهای تمام برقی، پیشرفت قابل توجهی داشته است، اما هنوز راه درازی پیش روی این شرکت چینی خواهد بود. دقیقاً مشخص نیست که آیا برنامه‌ی تعویض باتری و اشتراک ماهانه آن جواب خواهد داد یا نه؛ علاوه بر این باید دید جذب مشتری ES8 در مقایسه با محصولات تسلا چگونه خواهد بود
advertising