احادیثی در باب فضیلت نماز شب از امامان و معصومین

خواندنیاحادیث و روایات

- 97/08/20
احادیثی در باب فضیلت نماز شب از امامان و معصومین- امام صادق عليه السلام فرمود: ثروت و فرزندان، زيور زندگى دنيايند، و هشت ركعت نماز در آخر شب و يك ركعت نماز «وتـر» زيور آخرتند، كه گاهى خدا همه آن زيورها را براى عده اى جمع مى كند.

- رسول خدا صلی الله عليه و آله مى فرمود: دو ركعت نماز در دل شب پيش من از دنيا و آنچه در آن است محبوب تر است.

- جابربن عبدالله انصارى مى گويد: از رسول خدا صلی الله عليه و آله شنيدم كه مى فرمود: خداوند متعال ابراهيم عليه السلام را بخاطر دو كار دوست و خليل خود انتخاب كرد:
1. اطعام دادنش
2. نماز شب خواندش هنگامى كه مردم خوابند.

- پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: بهترين فرد شما كسى است كه نيكو سخن بگويد و طعام بدهد و هنگامى كه مردم خوابند نماز (شب) بخواند.

- رسول خدا صلي الله عليه و آله در جنگ تبوك به معاذ بن جبل فرمود: مى خواهى درهاى خير و سعادت را به تو معرفى كنم؟ او گفت: آرى اى رسول خدا، پيامبر صلی الله عليه و آله فرمود: اينهاست:
1. روزه كه سپر (از آتش) است.
2. صدقه كه خطا را جبران مى كند.
3. بيدارى انسان در دل شب كه بخاطر خدا باشد

- امام صادق عليه السلام فرمود: سه چيز مايه افتخار مؤمن و زينت و آرايش انسان در دنيا و آخرت است:
1. نماز در آخر شب
2. قطع اميد از آنچه در دست مردم است
3. پذيريش ولايت امام معصومى از خاندان محمد صلی الله عليه و آله .

- امام صادق عليه السلام فرمود: شرافت انسان با ايمان به نماز شب اوست و عزت و بزرگوارى او خوددارى از اذيت مردم است.

- امام صادق عليه السلام فرمود: هيچ كار خوبى نيست كه انسان انجام دهد جز اينكه براى آن در قرآن پاداشى بيان شده است مگر نماز شب، كه خداوند پاداش آن را مشخص نكرده بخاطر بزرگى و عظمت آن پيش خودش بلكه فرموده است: پهلو از بستر از خواب حركت مى دهند (در دل شب) با بيم و اميد خداى خود را مى خوانند و از آنچه روزى آن ها كرديم انفاق مى كنند، هيچ كس نمى داند كه پاداش نيكوكاريش چه نعمت و لذت هاى بى نهايت كه روشنى بخش ديده است در عالم غيب براى او ذخيره شده است.

- رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: بر شما باد به نماز شب اگرچه يك ركعت باشد، زيرا نماز شب انسان را از گناه باز مى دارد، و خشم پروردگار را (نسبت به انسان) خاموش مى كند و سوزش آتش را در قيامت از انسان دفع مى كند.

- اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: بيدارى شب باعث سلامتى بدن و خشنودى پروردگار بزرگ و در معرض رحمت و لطف خدا قرار گرفتن و چنگ زدن به اخلاق پيامبران است.
advertising