فرهنگ هواپیما سواری

گردشگریدانستنی های سفر

- 97/09/13
فرهنگ هواپیما سواریشاید تاکنون به مسئلۀ فرهنگ هواپیما سواری چندان پرداخته نشده باشد . اما استفاده از هر وسیله ای فرهنگ خاص خودش را دارد و متاسفانه به هنگام سفر با قطار،هواپیما ، اتوبوس و … شاهد رفتارهایی ناهنجارهستیم که به شدت آزاردهنده هستند .اما سفر هوایی هم مثل هر سفر دیگری فرهنگ و قوانین خاصی دارد که لازم است تمام مسافران برای رعایت حال بقیه این قوانین را رعایت کنند. در این مطلب قصد داریم برخی از مهم ترین موارد در فرهنگ هواپیما سواری را به شما معرفی کنیم

به آموزش های مهمانداران توجه کنید!


اگر تا به حال با هواپیما سفر کرده باشید حتما می دانید که قبل از آن که هواپیما از زمین بلند شود مهمانداران آموزش های مختلفی را در مورد سفر به مسافران می دهند. موقعیت درب های خروج اضطراری، نحوه استفاده از ماسک اکسیژن، کمربند ایمنی و … توسط مهمانداران یا (در برخی پروازها) توسط مانیتورها به مسافران آموزش داده می شود. متاسفانه بسیاری از مسافران توجه زیادی به این آموزش ها نمی کنند و آن را جدی نمی گیرند. اما باید بدانید که در صورت بروز هرگونه سانحه و اتفاقی همین آموزش های به ظاهر کم اهمیت می تواند جان شما را نجات بدهد. بنابراین برای رعایت فرهنگ هواپیما سواری هنگام ارائه این آموزش ها سکوت را رعایت کنید و کاملا به مهمانداران توجه کنید.

هنگام غذا خوردن صندلی تان را به عقب نبرید!


صندلی های تاشو یکی از امکانات هواپیماست و با عقب بردن آن می توانید راحت تر دراز بکشید و استراحت کنید. اما به این نکته دقت داشته باشید که در پروازهای اکونومی فاصله بین صندلی ها کم است و به همین دلی عقب بردن صندلی شما به معنای کمتر شدن فضای جلوی پای مسافر عقبی است. پس اول از همه اگر می خواهید صندلی تان را به عقب ببرید حتما اول صندلی عقبی تان را نگاه کنید و در صورت لزوم با مسافر عقبی هماهنگ کنید. در غیر اینصورت ممکن است مسافر در وضعیتی نامناسب قرار داشته باشد و عقب بردن ناگهان صندلی باعث ضربه به سرش بشود! یکی از مهم ترین مولفه های فرهنگ هواپیما سواری توجه و احترام به حقوق دیگران است. اگر موقع خواب صندلی تان را عقب برده اید حتما حواستان باشد که موقع غذا خوردن حتما آن را به جای سابق برگردانید. در اینصورت مسافر عقبی شما نمی تواند غذایش را راحت بخورد و از میز غذا خوری صندلی استفاده کند.

غذا های بودار نخورید!


ببینید، قرار است چند صد مسافر مدت زمانی را در یک فضای بسته در ارتفاع بالا سپری کنند. درست است که هواپیماها مجهز به سیستم تهویه قدرتمندی هستند اما فرهنگ هواپیما سواری ایجاب می کند که شما هم تا حد امکان رعایت حال بقیه را بکنید. لطفا تا چند ساعت قبل از پرواز از خوردن غذاهای بودار مثل سیر و پیاز و ترشی خودداری کنید. هرچقدر هم این نوع غذاها را دوست دارید به فکر مسافران نگون بخت هواپیما هم باشید که مجبورند چند ساعتی بوی نامطبوع را تحمل کنند. همچنین اگر در طول پرواز گرسنه می شوید و دوست دارید غذا و هله هوله بخورید هم این نکته را مد نظر داشته باشید. از همراه داشتن غذاهای بودار حاوی پیاز، کنسرو ماهی تن و میوه های بوداری مثل نارنگی و خیار و …خودداری کنید و سعی کنید غذاهایی کم بوتر را در هواپیما نوش جان کنید.

کفشتان را در هواپیما در نیاورید!


همه ما دوست داریم در راحت ترین شکل ممکن استراحت کنیم. اما بالاخره فرهنگ هواپیما سواری اجازه نمی دهد که مثلا با پیژامه و دمپایی در صندلی مان بنشینیم. یکی از کارهایی که متاسفانه برخی از مسافران انجام می دهند درآوردن کفششان است! بله، ما هم قبول داریم که بدون کفش راحت تر خواهید بود و می توانید در طول پرواز پاهایتان را ماساژ بدهید، اما فراموش نکنید که تنها شما در هواپیما نیستید و حداقل60- 70 نفر و حداکثر 400-500 نفر دیگر هم در همان هواپیما همسفر شما هستند. گناه آن ها چیست که به خاطر راحتی شما باید چند ساعت پوی پا و جوراب شما را تحمل کنند! از طرفی، درآوردن کفش در طول پرواز از نظر امنیت پرواز هم کار صحیحی نیست و مهمانداران با مشاهده چنین وضعیتی از شما می خواهند کفشتان را بپوشید. چرا؟ چون در صورت بروز هر گونه سانحه هوایی لازم است مسافران سریعا و در کمترین زمان ممکن از هواپیما خارج شوند و شما تا بخواهید دنبال کفشتان بگردید و کفشتان را به پا بکنید زمان زیادی تلف خواهد شد.

با صدای بلند صحبت نکنید!


اگر در یک گروه دوستانه یا خانوادگی سفر می کنید و چندین ردیف به شما اختصاص پیدا کرده لطفا رعایت حال بقیه مسافران را بکنید. درست است که دوست دارید در طول سفر با دوستان و اعضای خانواده صحبت کنید و گپ بزنید، اما بقیه مسافران شاید دوست داشته باشند استراحت کنند و نیاز به سکوت داشته باشند. اگر گرم تعریف هستید لطفا حواستان به بلندی صدایتان باشد و به هیچ وجه داد نزنید و خیلی بلند صحبت نکنید. اگر یکی از دوستانتان یکی دو ردیف عقب تر نشسته برای این که صدایتان را بشنود داد نزنید! فرهنگ هواپیما سواری را رعایت کنید و اجازه بدهید فضایی نسبتا آرام و ساکت در هواپیما ساکن باشد.

حریم بغلی دستی تان را رعایت کنید!


اگر آنقدر پولدار هستید که با پرواز فرست کلاس سفر کنید که مطمئنا مشکلی بابت فضا نخواهید داشت. اما بخش عمده ای از مسافران با استفاده از پروازهای اکونومی سفر می کنند و بلیط هواپیمای اکونومی یا اقتصادی پرفروش ترین بلیط هواپیماست. در این قسمت از هواپیما برای آن که مسافران بیشتری جا بشوند روز به روز تعداد صندلی های بیشتری قرار داده می شود و در نتیجه فاصله بین صندلی ها کمتر و کمتر می شود. با این حال، طبق فرهنگ هواپیما سواری شما به عنوان مسافر موظف هستید که حریم بغل دستی خود را رعایت کنید. وقتی روی صندلی می نشینید پاهایتان را خیلی دراز نکنید یا دست هایتان را روی دسته صندلی بغل دستی قرار ندهید. در وضعیت مناسبی بخواید تا در هنگام خواب سرتان روی شانه بغل دستی نیفتد!

به مهمانداران هواپیما احترام بگذارید!


در هر پرواز بسته به تعداد مسافران چندین مهماندار وظیفه سرویس دهی به مسافران را بر عهده دارند. درست است که این مهمانداران وظیفه دارند که نیازهای شما را برآورده کنند و سفری راحت و بی دردسر برایتان رقم بزنند. اما به هیچ وجه ادب را فراموش نکنید و با کمال احترام و ادب با مهمانداران صحبت کنید. اگر چیزی نیاز دارید حتما از لطفا استفاده نکنید و هیچ وقت با لحن دستوری و بی ادبانه با آن ها صحبت نکنید. اگر هم آن ها کمکی به شما کردند یا چیزی به شما دادند حتما از مهمانداران تشکر کنید. مهمانداران وظیفه دارند سفری آسوده و لذتبخش برای شما رقم بزنند، اما شما هم به عنوان مسافر باید تجربه همسفری خوبی برای آن ها رقم بزنید.

مراقب رفتار کودکانتان باشید!


سفر هوایی با کودکان یکی از معضلات هر خانواده است. کودکان خردسال زود حوصله شان سر می رود و در پروازهای طولانی بسیار کلافه و غرغرو می شوند. شاید شما هم این تجربه ناخوشایند را داشته باشید که وسط پرواز ناگهان کودکی زیر گریه می زند یا شروغ به جیغ زدن می کند و چیزی را از پدر و مادرش می خواهد! هیچ کس فرزند شما را بهتر از خود شما نمی شناسد! بنابراین قبل از پرواز در مورد روش های سرگرم کردن او فکر کنید: اگر لازم است همراه با خودتان چند کتاب داستان، تبلت، عروسک و اسباب بازی داشته باشید تا کودک دلبندتان حوصله اش سر نرود و مزاحم آسایش بقیه مسافران نشود. درست است که کودک شما سن کمی دارد و رفتارهایش بالغانه و عاقلانه نیست، اما بر اساس فرهنگ هواپیما سواری شما به عنوان والدین کودم باید مراقب رفتارهای او باشید.

هنگام سوار شدن و پیاده شدن از هواپیما مراعات بقیه مسافران را بکنید!


هنگامی که به مقصد میرسیم نیازی نیست که بیش از حد عجله کنیم ! آن همه دقایقی که در پرواز بوده ایم با چند دقیقه بیشتر شدن طول سفر باعث نمیشود آسمان و زمین به هم بریزد . اینطور وقتها رفتارهایی ازین دست که رنگ و بوی زرنگی دارد بسیار آزار دهنده است ! قرار نیست به خط پایان برسیم و مدال المپیک دریافت کنیم ! بهتر است به دیگران هم اجازه ی عبور بدهیم و آهسته تر وسائل مان را از هواپیما خارج کنیم . حتما دیگران هم به اندازه ی ما زمان برایشان اهمیت دارد .
advertising