مراحل سوار شدن به هواپیما

گردشگریدانستنی های سفر

- 97/08/21
مراحل سوار شدن به هواپیما

مرحله اول : چک-این (Check-in) - ارائه بلیط - تحویل بار و دریافت کارت پرواز


اولین گامی که برای یک سفر هوایی می بایست بردارید ، خرید بلیط است. که شما برای خرید بلیط با انواع بلیط ها و قیمت های مختلف مواجه می شوید و ممکن است انتخاب برایتان سخت شود. اگر از مبدا به مقصد شما پرواز مستقیمی وجود نداشته باشد این کار سخت تر هم می شود. بنابراین قبل از خرید با افراد آشنا و حرفه ای در این زمینه مشورت نمائید. برای سفر به خارج از کشور می بایست حتما پاسپورت خود را به همراه داشته باشید و حداقل شش ماه از تاریخ انقضای آن باقی مانده باشد. بهتر است علاوه بر پاسپورت ، مدرک شناسایی دیگری نیز همراهتان باشد. در صورتی که سفرتان داخل کشور باشد، همراه داشتن کارت شناسایی معتبر الزامی است.

امکان گزارش ثبت حضور و ثبت نام (Check-in) به صورت اینترنتی ، در پروازهای داخلی ، از ۲۴ ساعت قبل وجود دارد. همچنین امکان چک – این در باجه های خودکار داخل فرودگاه نیز وجود دارد. بعد از این که چک – این را انجام دادید ، کارت پرواز خود را دریافت کنید. در برخی از فرودگاه ها این مرحله بصورت دستی انجام می شود که می بایست مدارک خود را قبل از رسیدن به پیشخوان آماده کنید. بعد از مرحله ی چک – این اگر چمدانی همراه ندارید کافی است به همراه کارت پرواز پرینت شده در دست ، به گیت پرواز مراجعه نمائید.

یکی از نکاتی که می بایست به آن توجه نمایید ، لوازمی است که با خود به فرودگاه می برید. بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی به مسافرین خود این اجازه را می‌دهند که یک کیف کوچک و یک وسیله شخصی مانند لپ‌تاپ همراه خود داشته باشند. این مساله برای شرکت های مختلف متفاوت است بنابراین می بایست قبل از بستن چمدان برای سفربه وب سایت شرکت هواپیمایی مراجعه کنید و قوانین آن شرکت را مطالعه نمائید.همچنین توجه داشته باشید برای تعداد و وزن لوازمی که به همراه خود می‌برید، نیز محدودیت‌هایی وجود دارد و ممکن است که برای وزن و یا تعداد اضافی لوازمتان هزینه بیشتری پرداخت نمایید.

اگر بار همراهتان است ، می بایست آن را در جامه دان ها بگذارید و به قسمت بار تحویل هید. هنگام تحویل بار به متصدی و دریافت کارت پرواز برچسبی به چمدان شما الصاق می‌شود و برچسب‌های کوچک دیگری روی پاسپورت شما چسبانده خواهد شد. این برچسب‌های کوچک همان سند مالکیت بار شماست و حاوی اطلاعات شخصی شما از قبیل شماره پرواز، مبدأ، مقصد و تاریخ پرواز است؛ بنابراین هرگز تا زمان گرفتن چمدان و خروج از فرودگاه مقصد آن‌ها را دور نریزید. در هنگام تحویل بار به ماموران از زدن برچسب تحویل بر روی وسایل خود اطمینان حاصل نمایید. اين برچسب‌ها به منزله رسيد بار و چمدان‌های شما خواهد بود. بلیط تهران استانبول | بلیط استانبول تهران

مرحله دوم پرواز با هواپیما : سوار شدن (Boarding)


وظیفه ی خدمه ی پرواز است که ترتیب سوار شدن مسافران را تعیین کنند ، معمولا مسافران صندلی‌های عقب هواپیما، مسافران بیزینس‌کلاس (Business Class) می باشند و مسافرانی که نیازهای خاصی دارند، در اولویت هستند. هرچند گاهی هیچ ترتیبی وجود ندارد که البته این موضوع باعث ترافیک راهرویی در هواپیما می‌شود. به هر حال صرف‌نظر از ترتیب سوار شدن، شما می‌توانید تا آخرین اعلان پرواز در سالن پرواز بمانید.

قبل از پرواز به چه نکاتی باید توجه کنیم ؟


علاوه بر خرید بلیط و توجه به وسایلی که با خود می برید توجه به نکات زیر هم برای داشتن یک پرواز موفق و بدون مشکل خالی از لطف نیست.
۱- اگرچه در بسیاری از موارد پروازها با تاخیر انجام می گردند ، اما همیشه بهتر است با در نظر گرفتن امکان گیرکردن در ترافیک و.. کمی زودتر از منزل خود خارج شوید تا دیر به فرودگاه نرسید.

۲- در پروازهای بین المللی باید تا یک و نیم ساعت قبل از پرواز و در پروازهای داخلی تا ۴۵ دقیقه قبل از پرواز باید در محل فرودگاه حاضر شده و حضور خود را به متصدیان اعلام نمایید. شما بايستی بليط خود را جهت تعيين شماره صندلی و دريافت كارت سوارشدن به هواپيما به مسئول مربوطه تحويل دهید. پس از آن دقت نمائيد كه كارت سوار شدن به هواپيما و بليط خود را گم نكنید . سپس شماره صندلی‌تان مشص شده و طبق راهنمایی‌های متصدی مربوطه عمل کنید.

۳- پس از تحويل وسایل و بار همراه و تائيد و كنترل بليط و دريافت كارت سوارشدن به هواپيما یا همان كارت پرواز، نوبت ورود به سالن ترانزيت می‌رسد. در ورودی این سالن بلیط، کارت شناسایی و کارت پروازتان توسط ماموران امنیتی بررسی می‌شوند.

۴- آخرین مرحله ورود به سالن و انجام بازرسی نهایی است که تحت تدابیر امنیتی و حفاظتی انجام می گردد. بعد از بازرسی با اعلان شماره پرواز و مقصد به منظور سوار شدن به هواپیما به داخل اتوبوس جهت رفتن به باند هواپیما راهنمایی می‌شوید. در هنگام ورود به هواپیما قسمتی از کارت پرواز که توسط ماموران کنترل جداشده است را به مهماندار هواپیما نشان بدهید تا آن‌ها شما را به سمت صندلی‌تان راهنمایی کنند. بعد از پیدا کردن صندلی خود، نشسته و طبق راهنمایی‌های مهمانداران عمل کنید.
advertising