مراحل و مدارک لازم برای دریافت گدرنامه

گردشگریدانستنی های سفر

- 97/08/13
مراحل و مدارک لازم برای دریافت گدرنامههنگامی که تصمیم به سفر می گیریم اولین کار انتخاب مقصد است که در مطلب راهنمای انتخاب مقصد مناسب سفر به طور مفصل به آن پرداختیم. برخی از مقاصد مورد نظر شما در داخل کشور و برخی دیگر خارج از مرزهای آن قرار دارند. اگر تصمیم به خروج از کشور را گرفتید یک مسافر بین المللی به شمار می آیید و لازم است مدارکی متناسب با این سفر را با خود همراه کنید تا دچار مشکل نشوید.

یکی از این مدارک که ضروری ترین مدرک شناسایی به شمار می رود گذرنامه یا پاسپورت است که باید حتما در میان وسایل سفرتان به خارج از کشور وجود داشته باشد. گذرنامه مدرکی ضروری در میان عموم افراد جامعه نیست و ممکن است بسیاری از افراد به آن احتیاج پیدا نکنند. بنابراین هر کس می تواند بنا بر نیاز خود نسبت به دریافت آن اقدام کند. دریافت پاسپورت در هر کشوری قانون خاص خود را دارد و کشور ما نیز برای کسانی که قصد خروج از ایران را دارند با قوانین خاص گذرنامه صادر می کند.
دریافت گذرنامه مراحل بسیار ساده ای را دارد که وقت زیادی از شما نمی گیرد. در این مطلب قصد داریم مراحل و ملزومات دریافت این مدرک بین المللی را به شما ارائه دهی

گذرنامه چیست؟


گذرنامه یا پاسپورت یک سند هویتی بین المللی برای شناسایی رسمی فرد است که از سوی دولت ها برای ساکنان یک کشور صادر می گردد. با این مدرک دولت مربوطه از دیگر دولت ها اجازه می خواهد تا به شهروندان دارنده گذرنامه اجازه گذر و یا ورود به خاک آن کشور ها را بدهند.
این مدرک بر اساس قانون مصوب سال 1351 در ایران به این صورت تعریف می گردد:
گذرنامه سندی است که از طرف ماموران صلاحیت دارِ دولتِ مذکور در این قانون، برای مسافرت اتباع ایران به خارج و یا اقامت در خارج و یا مسافرت از خارج به ایران داده می شود.
هر کشوری شکل و رنگ خاصی را برای گذرنامه های خود در نظر می گیرد و سازمانی را مسئول نظارت برآن می کند. در ایران گذرنامه ها به رنگ قهوه ای می باشند و بر روی جلد آنها نشان رسمی ایران، عبارت جمهوری اسلامی ایران و کلمه گذرنامه به زبان فارسی و عبارت Islamic Republic of Iran و کلمه Passport به زبان انگلیسی نوشته شده است. اداره كل گذرنامه که سازمانی وابسته به نیروی انتظامی می باشد مسئولیت نظارت بر گذرنامه ایرانی را بر عهده دارد.

دریافت گذرنامه ایرانی


برای دریافت گذرنامه لازم است اقداماتی را انجام دهید. هر گذرنامه متعلق به یک نفر است و امروزه بحث گذرنامه های چند نفره کاملا منسوخ شده است. برای جلوگیری از اتلاف وقت و افزایش سرعت در روند دریافت گذرنامه اطلاعاتی را که لازم است بدانید در اختیار شما قرار می هیم:

۱- تهیه مدارک مورد نیاز


قبل از هرگونه اقدامی برای دریافت گذرنامه لازم است مدارکی را آماده کنید. برخی از این مدارک میان آقایان و بانوان مشترک است اما در برخی موارد تفاوت هایی وجود دارد.

مدارک مشترک گذرنامه میان آقایان و بانوان


1- اصل و کپي شناسنامه و کارت ملي و يا تأئيديه ثبت احوال
2- یک قطعه عکس 6x4 جديد و رنگي با زمينه سفيد و تمام رخ که دارای ویژگی های زیر باشد:
_ این عکس باید حداکثر در ۶ ماه گذشته تهیه شده باشد
_ کلاه، عینک، کروات، زیورآلات، آرایش مو و محاسن در عکس آقایان وجود نداشته باشد.
_ پیشانی و گوش ها کاملا مشخص باشد.
_ رنگ لباس و زمینه عکس یکسان نباشد.
_ در عکس خانم ها برای دختران بالاي 6 سال باید حجاب کامل با استفاده از روسري و یا مقنعه ساده و تیره رعایت شود و تنها گردی صورت مشخص باشد. استفاده از آرايش و زيورآلات در عکس ممنوع می باشد.
3- اجازه محضري برای افراد زير 18 سال از سوی پدر و یا قیم قانونی
4- ارائه ی شناسنامه عکس دار توسط افراد بالاي 15 سال
5- گواهي اشتغال به تحصيل یا دفترچه بيمه عکس دار برای افراد زیر 15 سال
6- حضور ولی و قیم قانونی برای افراد زیر 6 سال و ارائه ی عکس کودک توسط ولی
7- ارائه نامه از حفاظ يگان مربوطه برای بازنشستگان نظامي که 5 سال تمام از بازنشستگي آنها نگذشته است.
8- اصل و کپي کارت کانون بازنشستگان برای بازنشستگان نظامي که 5 سال از بازنشستگي آنها مي‌گذرد. این افراد نیازی به ارایه گواهی از سازمان متبوع ندارند.
9- ثبت نامه ی موافقت حفاظ یگان مربوطه در دبیرخانه اداره گذرنامه و ارائه ی آن به هنگام مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی برای نظامیان شاغل.
10- ارايه مدرک نحوه ورود براي متولدين خارج از کشور

مدارک گذرنامه مربوط به بانوان


1- اجازه محضري همسر برای بانوان متاهل. البته بانوان مقيم خارج احتیاجی به این مدرک ندارند.
2- اصل گواهي فوت يا اصل شناسنامه ی باطل شده همسر برای بانواني که همسر آنها فوت نموده است.
3- اصل طلاق نامه برای بانوان مطلقه

مدارک گذرنامه مربوط به آقايان


1- اصل و کپي کارت پايان خدمت يا معافيت صرفا هوشمند. کسانی که اقدام به تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت قدیمی خود با کارت هوشمند نموده‌اند، می‌توانند بعد از گذشت 24 تا 72 ساعت از درخواست تعویض، برگه ثبت درخواست تعویض کارت را به افسران گذرنامه مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارائه کنند و درخواست صدور گذرنامه نمایند. در ضمن آقايان بالاي 50 سال نیز احتياجی به ارايه کارت پايان خدمت ندارند.
2- موافقت‌نامه سازمان وظيفه عمومي برای مشمولین.
3- دریافت نامه از محل تحصيل و تحویل آن به سازمان وظيفه عمومي برای آقايان دانشجو و يا دانش آموز.

۲- مراجعه به پلیس+۱۰


برای دریافت گذرنامه در ایران باید به یکی از دفاتر پلیس+ 10 مراجعه نمود که از طریق مراجعه به درگاه خدمات الکترونیک انتظامی می توانید فهرست آنها را در شهر های مختلف ایران بیابید. توجه داشته باشید که شخص متقاضی باید حتما در محل حضور یابد و در غیر این صورت انجام مراحل صدور گذرنامه امکان پذیر نمی باشد. پس از مراجعه به یکی از دفاتر پلیس +10 از کارکنان بخواهید تا فرم گذرنامه و شناسه را در اختیار شما قرار دهند. در دفتر پلیس +10 هزینه های زیر را می پردازید که پرداخت تمامی آنها با دستگاه کارتخوان (POS) مستقر در دفاتر امکان پذیر است:

1- مبلغی بابت اخذ شناسه
2- مبلغی به حساب شهرداری بابت عوارض شهرداری
3- مبلغی برای خزانه داری استان بابت تعرفه صدور گذرنامه
4- مبلغی بابت خدمات دفاتر پلیس +10 و هزینه پست
پس از تهیه مدارک، تکمیل فرم و پرداخت هزینه ها، پس از حداکثر دو هفته می توانید گذرنامه را درب منزل خود دریافت کنید.

تعویض و تمدید گذرنامه


گذرنامه های صادره توسط دولت جمهوری اسلامی ایران دارای 5 سال اعتبار هستند. البته توجه داشته باشید برای خروج از کشور به گذرنامه ای با اعتبار حداقل 6 ماه احتیاج دارید. جهت تعویض گذرنامه باید کلیه ی مراحل را طی کنید و در هنگام مراجعه به دفاتر پلیس +10 باید گذرنامه ی خود را به همراه داشته باشید.
افرادي که گذرنامه معتبر آنها مخدوش است یا آن را گم کرده اند باید به اداره گذرنامه ی شهر و استان خود مراجعه کنند. در این اداره بررسی ممنوعیت خروج افراد نیز صورت می گیرد.
در صورتی که گذرنامه ی مفقود یا مخدوش شده فاقد اعتبار است نیازی به اعلام فقدان نیست و فرد متقاضی می تواند مستقیما به دفاتر پلیس+10 مراجعه نماید.
advertising