دانستنی های مهم در سفرهای خارجی

گردشگریدانستنی های سفر

- 97/08/10
دانستنی های مهم در سفرهای خارجیمهمترین دانستنی ها در سفرهای خارجی برای افرادی که اهل سفر هستند از اهمیت خاصی برخوردار است. به طور مثال در اختیار داشتن منابع اطلاعاتی در باره مقصد و پتانسیل های گردشگری آن در گوشه و کنار ایران یا خارج از کشور کمک شایانی در داشتن سفری مطلوب و بی دغدغه می کند.

اهمیت چگونگی از امنیت کشور مقصد


مناسب ترین راه برای این موضوع استعلام از وزارت امور خارجه ایران برای هر گردشگری خواهد بود.که با تماس با روابط عمومی این وزارت می توان از امنیت کشور مورد نظر با خبر شد.

چگونگی دریافت فرم ادعا نامه خسارت بار


در صورت آسیب و مشکل در توشه همراه مسافر که به قسمت بار هواپیما تحویل داده شده و از وسایل غیر مجاز نیز محسوب نمی شود می توان با مراجعه به قسمت جامه‌دان شرکت هواپیمایی مورد استفاده خود که در فروگاه مقصد است نسبت به پرکردن فرم مخصوص اقدام کرد. در صورت گم شدن بار نیز از همین مکان می توان استفاده کرد که این امر با ارائه رسیدهای مربوطه (یا همان تگ‌های بلیت) هنگام دریافت کارت پرواز در فرودگاه مبدا امکان پذیر خواهد بود.

در صورت شکایت از آژانس مسافرتی خود چه کنیم


آن دسته از گردشگرانی که آژانس مسافرتی دردسر سازی در هنگام سفر دارند، جهت رسیدگی به این موضوع می توانند در دادسرای ویژه فرودگاه های کشور طرح شکایت کنند.

شکایت در خصوص پروازهای لغو شده


بهترین روش برای رسیدگی به این موضوع تماس تلفنی با معاونت هوانوردی و امور بین‌المللی سازمان هواپیمایی کشوری برای گردشگران خواهد بود که می‌توان از اطلاعات ‌‌۱۱۸ شماره تلفن این معاونت را دریافت‌ کرد.

در صورد گم شده پول در یکی از کشورهای خارجی چه کنیم


با توجه به اینکه در برخی کشورها موضوع جیب بری بسیار مرسوم و متداول است، بهترین روش برای جلوگیری از این موضوع همراه نداشتن بیش از اندازه پول برای مسافر است. اما در صورت بروز این مشکل و نداشتن مبلغ اندوخته نزد صندوق امانات هتل یا اتاق آن بهترین روش رساندن خود به دفتر کنسولگری یا سفارت ایران در آن کشور است. بنابراین قبل از سفر به همراه داشتن آدرس و شماره تلفن های سفارت ایران در کشور مقصد ضروری است.

چگونگی کرایه اتومبیل در کشورهای دیگر


در اکثر شهرهای توریستی می توان آژانس‌ها و دفاتر کرایه‌ی اتومبیلی را پیدا کرد که در ازای داشتن گواهینامه‌ بین‌المللی معتبر به مسافران ماشین اجاره می‌دهندهزینه‌ اجاره‌ی این ماشین‌ها با توجه به نوع اتومبیل و شهر مقصد با یک‌دیگر متفاوت است ولی در تمام آن‌ها یک شرط مشترک وجود دارد: گواهینامه رانندگی بین‌المللی.

راهکارهای داشتن یک گواهینامه بین المللی


در ایران، برای رانندگانی که گواهینامه‌ی معتبر جمهوری اسلامی ایران دارند، کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی مجری صدور گواهینامه‌ی بین‌المللی است. این گواهینامه با اعتبار یک ساله صادر می‌شود و دارنده‌ی آن اجازه دارد در کشورهایی که آن را تائید می‌کنند، رانندگی کند. داشتن گواهینامه‌ی بین‌المللی با شرایط اقامت یا قوانین کشور مقصد کاری ندارد و تنها به صورت موقت به مسافر اجازه‌ی رانندگی می‌دهد. راننده موظف است کلیه‌ قوانین رانندگی مربوط به کشور مقصد را رعایت کند. برای درخواست گواهینامه بین‌المللی می توان از یکی از راه های ذیل ها اقدام کرد:
مراجعه به کانون معاونت اسناد و مدارک بین‌المللی، مراجعه به یکی از نمایندگی‌های کانون معاونت اسناد و مدارک بین‌المللی در سراسر کشور، مراجعه به ادارات پست سراسر کشور و ثبت درخواست از طریق اینترنت.

اطلاع از بدون ایراد بودن گذرنامه


نخستین صفحه یک گذرنامه به بارکد اختصاص دارد که به هیچ وجه نباید مخدوش باشد. صفحه دوم باید مشخصات فردی را به فارسی و لاتین در بر داشته باشد. در این صفحه عکس ، شماره ملی‌، تاریخ صدور و انقضای گذرنامه و شماره آن نوشته شده است. ‌ دقت کنید که جنسیت نیز در صفحه دوم بدرستی درج شده باشد. حرف M در این صفحه به معنای مرد و حرف F به معنای زن است.
طلق صفحه دوم گذرنامه باید سالم و کامل پرس شده باشد. در صفحه سوم نام کشور محل اقامت نوشته شده باشد و دیگر مندرجات صفحه نیز مخدوش نباشد. در صفحه چهارم باید مراقب بود که مشخصات سجلی جنسیت، نسبت و شمار همراهان با تقاضا منطبق باشد. در صفحه پنجم نیز باید عکس همراهان اسکن شده باشد. در صفحه ششم یا صفحه‌های بعدی مهر اجازه خروج از کشور و تاریخ دقیق خاتمه اعتبار و دفعات خروج از کشور و شمار همراهان بررسی شود. گفتنی است دست بردن در گذرنامه پیگرد قانونی دارد و به هیچ وجه این امر نباید صورت پذیرد.

با چمدان های زیادی چه کنیم


در صورت نداشتن تمایل به پرداخت هزینه اضافه بار می توان چمدان ها و بار را به عنوان بار غیر همراه و با نرخ مخصوص ارسال کرد که لوازم ارسالی می تواند شامل وسایل شخصی باشد. مثل آلات موسیقی ایرانی قابل حمل، ماشین تحریر و لوازم ورزشی قابل حمل و صنایع دستی ایرانی. اما لوازم و ماشین آلات صنعتی، مشروبات الکلی، عطرها، مبلمان خانگی، کالاها و نمونه های فروش که مشمول هزینه ها و حقوق اضافه بار و بار عادی می باشند مستثنی هستند.مسافر باید بلیط معتبر سفر را هنگام تحویل بار جهت استفاده از نرخ مخصوص اضافه بار غیر همراه ارایه داد درغیر این صورت محموله مشمول نرخ معمول بار خواهد شد. چمدان های غیر همراه ۴ روز قبل از پرواز پذیرش می شوند.

مراجعه به کدام صرافی ها در کشور مقصد به ما کمک می کند


مسافر هنگام پیاده شدن از هواپیما و عبور از قسمت کنترل پاسپورت با تعداد زیادی صرافی مواجه خواهد شد که دقت به همه تابلوهای قیمت این صرافی ها ضروری است.معمولا آنها با اختلاف خیلی اندکی نرخ تبدیل ارزها را با یکدیگر روی تابلوها نوشته اند. پس باید بهترین را انتخاب کرده و تنها مبلغ مورد نیاز اولیه را تبدیل کرد. چون این صرافی ها معمولا چند درصدی ارز همراه را ارزانتر از قیمت واقعی خواهند خرید. بنابراین فقط به میزان مورد نیاز برای رسیدن تا هتل، ارز تبدیل کنید نه بیشتر.
اکثر بانک ها و صرافی های معتبر در سطح جهان پس از کنترل ارز پرداختی مسافر و تبدیل آن به پول رایج کشورشان یک رسید می دهند که سریال اسکناس های پرداختی و اسکناس های دریافتی کاملا روی آن قید شده است و حتی شماره معامله انجام شده و تاریخ و زمان آن نیز قابل روئیت خواهد بود، در حفظ و نگهداری همه این رسیدها باید دقت کرد. با در دست داشتن این رسید هرگز نگران مشکل ساز شدن این تبدیل نخواهید بود. حتی اگر کسی ادعای اصل نبودن پول پرداختی را داشت باید بدون هیچ نگرانی از او خواست تا به پلیس تلفن بزند چون شما هیچ مشکلی نخواهید داشت و راه کلاهبرداری از شما بسته شده است.
advertising