پالانچا از صنایع دستی ترکمن ها

گردشگریصنایع و سوغات

- 97/12/25
پالانچا از صنایع دستی ترکمن ها

تاریخچه زین سازی


در مطالعه تاریخچه ترکمن، اسب و اسبدوانی از جمله توانمندی های ریشه دار در بین این قوم است و دقیقاً نمی توان تاریخی برای ساخت زین تعیین کرد چر اکه از زمانی که ترکمن وجود داشته اسب و زین سازی و سایر متعلقات آن نیز وجود داشته است.
این رشته در زمره رشته های در حال منسوخ شدن است که در گذشته به دلیل وجود سوارکاران ترکمن و ساخت زین به وسیله دستان هنرمند آنان بسیار رونق داشته ولی متاسفانه هم اکنون به دلیل ماشینی شدن و استقبال کمتر از اسبدوانی در حال کمرنگ شدن است.

زین در زبان ترکمنی به پالانچا یا قامش معروف بوده و وسیله ای است از جنس چرم (چوب یا آهن) که در هنگام سواری بر پشت اسب می بندند. ساخت زین در اقوام مختلف روش های خاص خود را دارا است این رشته جزء رشته های اصلی قوم ترکمن بوده که سال هاست به فراموشی سپرده شده و سوارکاران از زین های صنعتی و کارخانه ای استفاده می کنند.
پالانچا از صنایع دستی ترکمن ها
سوارکاری از رشته های مورد علاقه ترکمنان می باشد. در گذشته زین سازی در میان ترکمن ها بسیار رونق داشت اما امروزه به دليل ماشينی شدن و استقبال کمتر از اسب دوانی ، این هنر در زمره رشته های در حال منسوخ شدن است و سوارکاران از زين های صنعتی و کارخانه ای استفاده می کنند. در حال حاضر فقط يک هنرمند در شهرستان گنبدکاووس (روستای قورفجه) مشغول به کار است .

ابزار کار


هنرمندان برای ساخت زین از ابزار و وسایل ساده ای همچون ميل ، گزن ، چاقو ، چکش ، سوزن ، ميخ ، نخ ، موم ، پوست گاو (قامش) ، نمد ، واکس چرمی و روغن چرم است.
advertising