سد ستارخان شهرستان اهر استان آذربایجان شرقی تفرجگاهی برای خانواده‌ ها

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/10/02
سد ستارخان شهرستان اهر استان آذربایجان شرقی  تفرجگاهی برای خانواده‌ هاسد ستارخان اهر نام سدی است خاکی که بر رودخانه اهر چای در 15 کیلومتری غرب شهر اهر در جاده اهر – ورزقان در استان آذربایجان شرقی قرارگرفته‌ است و در ادامه مسیر خود به رودخانه قره‏ سو می‌پیوندد. رودخانه قره‌سو نیز به رودخانه ارس و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. با احداث سد ستارخان ضمن کنترل و تنظیم جریان‌های سطحی رودخانه اهر، آب موردنیاز بخشی از اراضی کشاورزی پایین‌دست سد و آب شهر شهرستان اهر تأمین می‌گردد.
سد ستارخان شهرستان اهر استان آذربایجان شرقی  تفرجگاهی برای خانواده‌ ها
این سد در پانزده کیلومتری غرب اهر، جاده اهر-ورزقان واقع شده است.که هم اکنون با تمهیدات ویژه ای که وزارت جهاد کشاورزی انجام داده است زمینه برای آبیاری ۵ هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی این منطقه فراهم شده است و این اتفاق مهم شهرستان اهر را به یک باغ تبدیل کرده است که با مصوبه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منطقه نمونه گردشگری تبدیل شده که سالانه پذیرای صدها مسافر و گردشگر برای بهره مندی از طبیعت و چشم اندازهای طبیعی این منطقه می باشد.

به دلیل شرایط آب و هوایی دلپذیر سد ستارخان در فصول گرم سال و همچنین امكان صید انواع ماهی در آب‌ های این سد و فضای سبز اطراف و ایجاد کمپ گردشگری در این این منطقه، سد ستارخان به تفرجگاهی برای خانواده‌ها و جوانان تبدیل شده است.

پوشش جانوری سد ستار خان


مهمترین آبزیان این سد ماهیانی همچون ماهی سفید رودخانه ای، کفال، کپور، زردپر، ساس و آبزیان دیگری مثل نوعی خرچنگ و میگو بودند که ماهی سوف نیز در سال 1382 به این جمع افزوده شد.

هدف از رها سازی ماهی سوف در این سد از بین بردن ماهیانی بود که به انگل لیگولا مبتلا شده بودند. این انگل توسط پرندگان مهاجر به اینجا منتقل شده بود. در حال حاضر ماهی سوف تنها وارث این سد می باشد و ماهیان دیگر خیلی بندرت مشاهده می شوند. علاوه بر ماهیان، این سد زیستگاه پرندگان مختلف نیز می باشد.

این سد اخیراً به زیستگاه پرندگان مهاجر تبدیل شده كه در تابستان مرغابی، لک ‌لک و مرغ ماهی‌ خوار و در فصل زمستان انواع مختلف پرندگان آبزی در این سد دیده می شوند که موجب توجه سیاحان بسیار به این منطقه شده است.
advertising