روستای پالنگان کامیاران در استان کردستان

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/09/07
روستای پالنگان کامیاران در استان کردستان

روستای پالنگان روستایی در قلب کوه


یکی از روستاهای گردشگری ایران ، روستای زیبای پالنگان می باشد که در استان کردستان واقع شده است. این روستا علاوه بر معماری بی همتایش دارای طبیعت بکر و زیبا و منحصر بفردی است. وجود چشمه ها ، آبشارها و طبیعت بی همتایش موجب شده است که در بین گردشگران داخلی و خارجی از محبوبیت زیادی برخوردار گردد.پالنگان ما را به یاد ماسوله می اندازد ماسوله ای دیدنی که در قلب کوه شکل گرفته است.

معماری زیبا ، انواع چشمه ها ، آبشارها و طبیعت سرسبز بر جذابیت سفر به پالنگان می افزاید. از آن جا که منشا تامین کننده ی آب این روستا چشمه ها هستند آبی گورا و خوش طعم دارد. جمعیت حدود هزار نفری این روستا اکثرا دارای مذهب سنی هستند و به لهجه ی زیبای اورامی صحبت می کنند.
روستای پالنگان کامیاران در استان کردستان
پالنگان یکی از روستاهای پلکانی ایران است که در منطقه ی ژاورود در ۴۷ کیلومتری ” کامیاران” قرار دارد. قدمت این روستا با توجه به خانه های قدیمی موجود در آن به دوره ی سامانی باز می گردد.
از کوه و رودخانه و دره که بگذریم بقایای بر جای مانده از خانه های قدیمی، تاریخ را فریاد می زنند و نشان از قدمت این روستا دارند. مردم با لبخندی مهربان از تازه واردان استقبال می کنند و تمام تلاش شان را به کار می گیرند تا میزبان خوبی باشند. ردپای فرهنگ و تاریخ در روستای پالنگان باعث شده است تا مسوولان آن را با شماره 31221 در فهرست آثار ملی جای دهند.

معماری پلکانی روستای پالنگان


النگان در میان کوه و به صورت پلکانی شکل گرفته است. در معماری این روستا پشت بام خانه پایینی به عنوان حیاط منزل بالایی مورد استفاده قرار می گیرد و همبستگی و وابستگی میان ساکنان در اوج خود به چشم می خورد. مصالح به کار رفته در ساخت خانه ها، بومی و اغلب سنگ ها هستند که به روش خشکه‌چینی بر روی هم قرار گرفته اند. روش خشکه‌چینی به روی هم یا کنار هم چیدن سنگ یا عناصر ساختمانی اتلاق می شود که به شکل منظم بدون استفاده از ملات صورت می گیرد.

این خانه های سنگ چین نشان از دانش کهن خانه سازی پیشینیان دارد که نوع معماری را با فرهنگ مردم و شرایط جغرافیایی ترکیب و انسان را با طبیعت هماهنگ کرده است. برای ساخت خانه ها بدنه کوه را تراشیده اند تا فضایی را ایجاد کنند و بعد در آن فضاها خانه های سنگی را بنا کرده اند.

قلعه پالنگان و جاذبه های تاریخی


قلعه پالنگان که در بالای کوه و در کنار روستا قرار دارد تاریخ را برای بازدیدکنندگان به تصویر می کشد. درست است که پژوهش های زیادی در مورد این قلعه صورت نگرفته است؛ اما آنچه صحیح به نظر می رسد حکایت از آبادانی قلعه تا قرن دهم هجری قمری دارد. همچنین اسناد تاریخی، تخریب قلعه به دستور شاه صفی در سال 1046 را تایید می کنند اما در مورد بنیانگذار و سازنده آن اتفاق نظری وجود ندارد. این قلعه در 800 متری جنوب شرقی پالنگان قرار دارد و آثار اتاق ها، آتشکده و پل های قدیمی هنوز هم در آن دیده می شوند.

بقایای مساجد، منازل قدیمی و گورستان تاریخی نیز حرف هایی برای گفتن دارند و علاقه مندان را به سوی خود جلب می کنند.علاوه بر این در روستای پالنگان یک قبرستان بسیار قدیمی وجود دارد که تعدادی سنگ قبر مربوط به قرن هفتم و یا هشتم هجری در آن وجود دارد که بر روی آن ها به خط کوفی نوشته شده است.

جاذبه های فرهنگی ، بازی ها و آداب و رسوم


عشایر کرد زبان ، به هنگام تابستان و بهار که هوا رو به اعتدال می رود ، وارد این منطقه می شوند و با اجرای مراسم سنتی خود ، بر جاذبه های گردشگری روستای پالنگان می افزایند. یکی از مراسمی که در اسفندماه و برای استقبال از بهار و نوروز باستانی در روستای پالنگان برگزار می گردد ، روشن کردن و چرخاندن مشعل ها و همچنین روشن کردن آتش بر بلندی های روستا است. این مراسم با رقص و پایکوبی همراه است. مراسم های خاصی که در طول سال انجام می شود از جمله مراسم مذهبی ، شب یلدا و.. گردشگران زیادی را به سوی این روستا می کشاند.

بازی های محلی در فصل های پاییز و زمستان که فصل بیکاری مردم روستاست صورت می گیرد. این بازی ها شامل اسب سواری ، گرزبازی ، غل غلان ، بارباران ، کوشه کوشه و چاک چاک می شوند که در کوچه های روستا شادی و نشاط زیادی بوجود می آورند.

رقص هل پرکی یکی از دیدنی ترین رسومات روستای پالنگان است که در آن هر حرکت نمادی از رزم در گذشته است. این رقص را هر زمانی که به روستا بروید ، حتی اگر بساط عروسی به پا نباشد ، ممکن است ببینید.

سوغات و صنایع دستی پالنگان


کشک محلی، گیوه، روغن و عسل طبیعی از جمله سوغاتی های پالنگان هستند که در منطقه شهرت خاصی دارند. تهیه ماهی از واحد شیلات در کنار روستا نیز توسط مسافران صورت می گیرد. البته در فصل مناسب میوه هایی از جمله انار، توت فرنگی، هلو، زردآلو و انجیر نیز در این روستا قابل تهیه هستند.

گیوه بافی، جاجیم بافی و موج بافی از جمله صنایع دستی روستا به شمار می روند که زنان با عشق به آن مشغول هستند و محصولات شان را به گردشگران عرضه می کنند. موج یا رختخواب پیچ، دست بافته ای با طرح های متنوع است که ماده اولیه آن پشم است و در ماه‏ های سرد سال به عنوان روانداز کاربرد دارد.

مسیر دسترسی


گر می خواهید بوسیله ی خودرو شخصی خود به این روستا سفر کنید ، برای رسیدن به پالنگان دو راه وجود دارد یک مسیر از سنندج و یک مسیر از کرمانشاه. مسیرتان را با توجه به این که مبدا حرکتتان کجاست ، می توانید انتخاب کنید. بعنوان مثال چنانچه از تهران یا شهرهای مرکزی ایران راهی پالنگان شده اید ، کرمانشاه گزینه ی مناسب تری است زیرا تمام مسیر آزاد راه و دارای ترافیک روان است. هر کدام از این مسیرها را که انتخاب کنید ، مقصد بعدی شما کامیاران خواهد بود.کامیاران در میانه ی راه کرمانشاه به سنندج واقع شده است. فاصله ی کامیاران از سنندج ۷۵ کیلومتر و از کرمانشاه ۵۵ کیلومتر است. فاصله ی روستای پالنگان از کامیاران ۵۵ کیلومتر و مسیر آن کوهستانی است. می بایست از کامیاران وارد جاده روستای “توبره ریز” شوید و بعد جاده را مستقیم ادامه دهید تا به روستای پالنگان برسید.

اگر می خواهید از وسیله ی نقلیه ی عمومی استفاده کنید می توانید فاصله ی کرمانشاه یا سنندج را تا کامیاران به راحتی با مینی بوس یا تاکسی طی کنید. مینی بوس های پالنگان برنامه ی زمانی مشخصی برای حرکت ندارند ولی شما می توانید با تاکسی های خطی راه بیفتید. این تاکسی ها در ابتدای جاده توبره ریز می ایستند. اگر تاکسی دربست بگیرید که شما را تا روستای پالنگان می رسانند.

در روستای پالنگان خبری از هتل و مهمانسرا نیست و بهترین راه برای اقامت برپایی چادر است. اگر قصد ماندن شب را ندارید می توانید به سراغ باغ های “محی الدین ” و یا ” شیخ عمر” بروید و با پرداخت مبلغی تا غروب آفتاب در آن جا بمانید. همچنین در اغلب باغ ها و پارکینگ های روستا امکان برپایی چادر وجود دارد.
advertising