روستای ناتر ییلاقی نهفته در جاده چالوس

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/08/23
روستای ناتر ییلاقی نهفته در جاده چالوس

روستای زیبای ناتر


در مسیر سفر به روستای ناتر و در گذر از پیچ و خم های جاده چالوس، 50 کیلومتر مانده به شهر چالوس یک جاده فرعی ما را به مقصدمان نزدیک و نزدیک تر و از جاده اصلی جدا می کند. در این تغییر مسیر هم مناظر دیدنی به وفور یافت می شود و تصاویری را در ذهن شما ثبت می کند، این جاده فرعی را که ادامه دهید در نهایت روستای مقصد را رویت خواهید کرد. روستایی ساده و با قدمتی 2500 ساله که هنوز رنگ و بوی تازگی دارد و در میان کوهستان واقع شده است. معماریِ قدیمی و از کاهگل و سنگ و چوب خانه های این روستا را ساخته است. درختانی از قبیل گردو، سیب، فندق، بید، صنوبر و همچنین یونجه زارها و جالیزها این روستا را در بر گرفته است و آواز پرندگان خوش آواز در هر گوشه از این روستا به گوش می رسد. این روستا از غرب با روستای الیت و دلیر، از شرق با روستای بیجدنو، از جنوب با یک جنگل انبوه و از شمال با کوه‌های کلاردشت محدود شده است.
روستای ناتر ییلاقی نهفته در جاده چالوس

ناتر به چه معناست؟


در لغت، ناتر به معنای نگهبانِ دشت است. با توجه به این که ناتر در مرتفع ترین نقطه ی کوهستان واقع شده است و مشرف به دشت کلار دشت می باشد به همین دلیل این نام تا حدی مرتبط است. در برخی منابع ناتر با معنای نهادینه بر آب فراوان به کار می رود با توجه به اینکه 44 چشمه ی گوارا و معدنی در این روستا وجود دارد این معنا هم می تواند مرتبط باشد.

دیدنی های روستای ناتر


بارینگتون و کندیچال که از مناطق سرسبز در مجاورت روستای ناتر قرار گرفته اند وجنگلی که در جنوب این روستا با درختان بلند خود را در نهایت زیبایی آراسته است، بخشی دیگر از طبیعت بکر این منطقه به شمار می رود. قلقله چشمه، ککی چشمه و چشمه لنار با آبی خنک و گوارا رنگ و بوی زندگی و طراوت را به این روستا بخشیده است. چشمه گازدار و شفابخش درایو در منطقه ی کندیچال نیز که مرحمی برای بیماری هایی همچون سنگ کلیه قلمداد می گردد. با آب شدن برف های کوه در برفچال های تمار در منطقه ی کندیچال، رودخانه ای به نام آیسورار جریان می یابد و به سمت شرق راه خود را در پیش می گیرد و رد نهایت به رودخانه ی چالوس می ریزد. آبشارِ بارینگتون نیز که 3 کیلومتر از این روستا فاصله دارد و در غرب روستا واقع شده است، بر زیبایی های طبیعت در این منطقه افزوده است. کوهستان هم با قله های مسمور، تخت سلیمان، کرچم و حمم کر جایگاه ویژه ای در ذهن گردشگران دارد.

در کوچه پس کوچه های این روستای چشم نواز قدم بزنید و معماری خانه ها را که نشانه ای از معماری سنتی است به نظاره بنشینید، در صورتی که در فصل بهار و تابستان مهمان ناتر هستید، چیدن و جمع آوری گیاهان دارویی که ارزش بالایی دارد در این منطقه به خاطر داشته باشید، اگر محوه مناظر شدید پس درنگ نکنید و تصویرها را با دوربین عکاسی و یا با موبایل خود ثبت کنید.

روستای ناتر در ارتفاع ۲۲۰۰ متری در مجاورت منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است و به خاطر واقع شدن در این موقعیت، برودت هوا در آن بیشتر از حد معمول است. اگر چه در تمام فصول سفر به این منطقه خالی از لطف نیست ولی به دلیل اینکه در ارتفاعات واقع شده است و در فصول سرما پوشیده از برف است و شاید کمی شدت سرما آزار دهنده باشد. در ماه های گرم سال نیز آب و هوای این منطقه مناسب و مطبوع می گردد که به همین دلیل این روستا از مناطق ییلاقی در این استان محسوب می گردد.

اهالی روستای ناتر


در سال 1385 جمعیت روستای ناتر 6800 نفر برآورد شده است که اکثر ساکنین روستا با هم نسبت فامیلی دارند و جزو یکی از طایفه های مجیدناتری، شمس ناتری، علیرضاناتری، صادق ناتری و شمس پور می باشند. آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز امکانات کشاورزی را در این منطقه فراهم نموده است اما به دلیل سرمای زیاد در فصول بهار، پاییز و زمستان، اهالی روستا به صورت قشلاق نشینی در شهرستان چالوس ساکن و مشغول به کارهای ساختمانی می گردند.

بهترین فصل سفر


طبیعت است و چهار فصل زیبا، که هرکدام تصویری تازه را به نمایش می گذارند. اگر سرما را به جان می خرید، لباس سپید زمستان در کوهستان دیدنی است، پاییز هم همه ی رنگ های طبیعت را به منطقه می پاشد و بهار و تابستان شکوفه ها و سبزی درختان را به ارمغان می آورند. اما اگر به دنبال آب و هوایی مطبوع در فصول گرم سال هستید این روستا را به شما پیشنهاد می کنیم چرا که هوای آن خنک تر از حد معمول می باشد.
advertising