آبشار و حوضچه های پلکانی پیازه خرم آباد استان لرستان

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/08/22
آبشار و حوضچه های پلکانی پیازه خرم آباد استان لرستانمنطقه زرین چغا ی خرم آباد، از دیدنی های لرستان و از مناطق سرسبز ی است که با بهار های دل انگیز گردشگران را جلب می کند. این منطقه جایی به نام پاتپه چغا دارد که متعلق به دوره اشکانیان است. هر قسمت از منطقه زرین چغا، داستانی برای گفتن دارد، از پوشش گیاهی منحصر بفرد آن که درختان بلند و دشت های مخملی دارد تا آبشار ها و حوضچه های زیبا و حیرت انگیز. تنگ پیازه نیز در زرین چغا، در مسیر جاده الشتر، واقع شده که از جاذبه های گردشگری لرستان محسوب میشود.
آبشار و حوضچه های پلکانی پیازه خرم آباد استان لرستان
تنگ پیازه منطقه ای چشم نواز با طبیعتی بکر است. این منطقه که در بیست کیلومتری شهر خرم‌ آباد در مسیر جاده سلسله در منطقه زرین چغا واقع ‌شده دارای آبشار و حوضچه های پلکانی است که شما را بخود می کشاند. در مسیر پیاده روی، از تلاقی صدای پرنده ها، رنگ سبز طبیعت و سختی صخره های مخملی لذت خواهید برد. قسمتهای زیادی از سنگهای داخل تنگ پوشیده از گلسنگ، استونمای زیبایی را خلق میکند

تنگ پیازه به علت بارندگی های منظم، طبیعتی دلربا و چشم نواز دارد و آب و هوای بی نظیر آن شما را مدهوش می کند.

این تنگ در بخش بسطام خرم آباد واقع شده و حدود چهار ساعت و نیم پیاده روی سخت دارد. حوضچه های پلکانی این تنگ هر کدام دو تا سه متر عمق دارند و آب تنی در آنها لذت بخش است. آبشار این تنگ نیز حدود سه متر ارتفاع دارد.

مسیر دسترسی


تنگ پیازه در مسیر جاده الشتر و بریدگی زرین چغا، به سمت روستای بسطام و بعد از تنگ حسن و نرسیده به روستای چم تکله و ورودی کبوتر لو قرار گرفته است.
برای رسیدن به این آبشار زیبا و مناظر سرسبز و جنگلی منطقه حدود شش کیلومترپیاده روی نیاز است.

اگر از خرم اباد به سمت الشتر برویم جایی بین راه باید وارد جاده ای فرعی شویم. پس از آن پیاده روی شروع می شود که از میان یک دره و در کنار رودخانه ای مسیر ادامه دارد تا پس از عبور از گندم زارهای زیبا نهایتا به دره پیازه برسیم.

برای بازدید از این تنگ زیبا از شهر خرم آباد وارد جاده الشتر شوید از روستای رباط نمک عبور کنید تا به روستای زرین چغا که درسمت چپ جاده قراردارد برسید تا اینجا حدود بیست کیلومتر رانندگی کرده اید. کمی بالاتر از روستا در جاده اصلی به دور برگردان میرسید. در اینجا دور زده وبرگردید. در اولین جاده فرعی بسمت راست پیچیده وارده جاده سلسله شوید.
از روستا های زرین چغا، چشمه صالح، گاپت منصور آباد عبور کرده و 350 متری روستای حیدرآباد وارد جاده خاکی که درسمت چپ جاده آسفالت است میشویم. این جاده در امتداد رودخانه و از کنار کشتزارها می گذرد. کمی جلوتر از ماشین پیاده شده و با برداشتن وسایل مورد نیاز
در امتداد رودخانه راه پیمایی چهار کیلومتری را آغاز میکنیم تا به ابتدای تنگ برسیم. در اینجا چشمه آب و محل اطراق وجود دارد. سپس با توجه به توانایی های خود و همراهانمان تا نزدیکی آبشارها و حوضچه ها پیش می رویم. ضمن آنکه در دوررس میتوانید نمایی از سفید کوه را تماشا کنید.
لازم به ذکر است که برای رسیدن به آبشار تنگ پیازه بهتر است مسیر را به دو قسمت تقسیم کنید، از ابتدای تنگ تا محل تلاقی دو دشت زیبا و چشم نواز گهواره و تنگ پیازه را در مدت بیست دقیقه طی کنید و با استراحتی کوتاه، بقیه مسیر را تا تنگ پیازه ادامه دهید.
advertising