روستای وردیج روستای ارواح سنگی در تهران

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/08/11
روستای وردیج روستای ارواح سنگی در تهراندر شمال غرب تهران در دامنه البرز پیر، طبیعت تصویری عجیب از سنگ به نمایش گذاشته که هر بیننده ای را محو تماشا می کند روستای وردیج که جزو بخش کن و سولقان شهرستان تهران و به تازگی جزو منطقه 22 شهری تهران هستند در این منطقه به چشم می ‌خورند.

در ارتفاع 1850 متر از سطح دریا «خیابان شهید وردیجی» نشانه ورودی اولین روستای این مسیر یعنی روستای وردیج است. روستای وردیج بزرگ‌ ترین روستای حریم شمال غرب تهران است.
حوضچه‌ هایی در شمال این روستا تعبیه شد ه‌اند که برای جمع ‌آوری آب رودها، چشمه ‌ها و آب‌ های سطحی جهت آبیاری باغها و آب شرب روستا مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در میانه روستا، باغ‌ های وسیع گردو، سیب، خرمالو، توت و شاه توت منظره زیبایی خلق کرده است. خانه ‌های روستاییان در جنوبی ‌ترین بخش قرار گرفته که پنجره‌ های شکسته تعداد زیادی از آنها، نشانگر خالی از سکنه بودن آنهاست. در میان خانه ‌های اهالی و بومیان، ویلاهای بزرگ و کوچک و رنگارنگی دیده میشود.
روستای وردیج روستای ارواح سنگی در تهران
روستای وردیج حدود پانصد نفر جمعیت دارد که البته همگی آنها همزمان در روستا حضور ندارند. آب اهالی این روستا از چشمه ‌سارهای متعدد بویژه چشمه‌ شاه و چشمه پااورزا و غیره تأمین می ‌شود.
به دلیل قرارگیری در منطقه کوهستانی آب‌ و هوای این روستا در فصول گرم سال خنک و مطبوع و در فصول سرد، سرد و خشک است. سرمای منطقه به حدی سخت است که موجب خروج روستاییان از روستا در فصول سرد سال می ‌گردد.

جاذبه ‌های گردشگری وردیج


تابلوی "ورود افراد متفرقه به روستا و داخل شدن در باغها ممنوع مي باشد" بچشم میخورد، اما زیبایی های دیگری در این منطقه ما را بخود میخوانند. آبشار لت مال و دامنه ارواح سنگی دو جاذبه منحصر به فرد منطقه وردیج هستند که دنیایی تازه را برای ما به همراه دارند.

آبشار لت مال
لت یعنی سنگ و مال یعنی مالیده شدن و مالش، و این نام آبشار، تمثیلی از مالیده شدن آب روی سنگ‌ ها است.
رودخانه‌ های فصلی این منطقه تنها از اواسط زمستان تا اواخر بهار جاری هستند. برای رسیدن به آبشار لت مال حدود یک ساعت پیاده روی از جاده اصلی لازم است. این آبشار از سه آبشار کوچک و فرعی تشکیل شده که زیبایی خاصی را به وجود آورده ‌اند. آبشار اول 5 متر ارتفاع دارد و آبشار دوم کمی بلندتر است، اما آبشار سوم در واقع آبشار اصلی لت مال است که 35 متر ارتفاع دارد و به صورت پله مانند سرازیر میشود.

قبل از ورود به جاده اصلی و بعد از مجتمع معلم، پارک کرده و وارد دره شوید. بعد از کمی پیاده‌ روی به اولین آبشار با ارتفاع ۵ متر می‌ رسید.
شنیدن موسیقی آبشار و تماشای سنگ ‌هایی که با نرمش آب صیقل خورده اند، آرامش خاصی به همراه دارد.

دامنه ارواح سنگی
در شمال غرب تهران، با فاصله کمی از شهر، منطقه شگفت ‌انگیزی وجود دارد که دیدنی ‌ترین تابلوی سنگتراشی طبیعت به شمار می ‌رود.
اگر وارد روستای وردیج نشوید و از آن عبور کنید به منطقه ‌ای خواهید رسید که به دامنه ارواح سنگی یا آدمک ‌جیان شهرت دارد. سنگ‌ هایی که با اشکال خاص خود منظره جالبی را به نمایش گذاشته ‌اند.

شاید در نگاه اول سنگ تراشه‌ های طبیعی وردیج که به شکل صورتک ‌های پر از حفره است را بازمانده ‌های یک قلعه قدیمی تصور کنید که در کنار جاده ساخته شده است اما علم زمین ‌شناسی به وجود آمدن این اشکال را ناشی از نوع خاصی از فرسایش باد، به نام هوازدگی، می ‌داند که نمونه ای کم‌ نظیر و دیدنی از تغییرات بافت زمین را به تصویر کشیده است، اشکالی که بیش از هر چیز جمجمه انسان و بدن جانوران وحشی را تداعی می ‌کنند.

مسیر دسترسی


اگر قصد رفتن به این منطقه زیبا را دارید انتهای اتوبان همت غرب به هنگام گذر از کنار دریاچه تابلوی وردیج و واریش به چشم می خورد. با ورود به جاده کوهستانی و طی حدود 10 کیلومتر در حالیکه 500 متر ارتفاع گرفته اید به روستای وردیج در سمت راست خواهید رسید.

در انتهای اتوبان همت با ورود به بلوار پژوهش و رسیدن به شهرک دانشگاه شریف به خیابان شهید اردستانی وارد شوید. در انتهای شمالی خیابان تابلوی کوچک سفید رنگی با عنوان "روستای وردیج – روستای واریش" وجود دارد که ابتدای جاده کوهستانی وردیج و واریش را نشان می‌ دهد.

در مسیر دیگر از اتوبان تهران-کرج از پشت پمپ بنزین وردآورد ( ورودی از پمپ بنزین ) به سمت خیابان شهید اردستانی بروید و وارد جاده کوهستانی این منطقه ییلاقی شوید.

بهترین وقت برای سفر به روستای وردیج


چهار فصل این منطقه دیدنی است. در بهار شکوفه‌ ها لباسی نو بر تن طبیعت می ‌کنند و مناظر بدیعی را به وجود می ‌آورند، در تابستان همه جا سرسبز است و خنکای نسیم جریان دارد، پاییز هزار رنگ دارد و زمستان همه جا را سفید پوش می ‌کند، اما بهترین زمان برای بازدید از این منطقه فصل بهار، خصوصاً اردیبهشت ماه است چرا که در این موقع از سال، باغ‌ های وردیج با شکوفه‌ های زیبای گیلاس و آلبالو یکدست سفید پوش شده و مناظری بدیع از طبیعت دلنشین بهار را به نمایش می ‌گذارد. دره ‌های عمیق، باغ‌ های سرسبز و کوه‌ های بلند، مناظر چشم ‌نوازی در طول جاده و در طی مسیر خلق کرده اند.
وردیج مقصد مناسبی برای فرار از گرمای تابستان و هوای آلوده تهران هستند. برای سفر به این منطقه در زمستان احتیاط لازم است اما تجربه قدم زدن روی برف پانخورده جذابیت خاص خود را دارد.
advertising