با ونیز ایران و دریاچه کیو آشنا شویم

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/12/25
با ونیز ایران و دریاچه کیو آشنا شویم

شاه آباد خرم آباد ونیز در دل ایران


یکی از این جاذبه های دیدنی و مناسب گشت و گذار، برای خانواده عزیز ایرانی که مورد غفلت و کم لطفی گردشگران در خرم آباد استان لرستان قرار گرفته است محله ای است به نام شاه آباد که به ونیز ایران معروف است. محله شاه آباد خرم آباد یا همان ونیز ایران، اسم محله ای در دل شهر خرم آباد هست،که چشمه ای بزرگ به همین نام، چشمه شاه آباد( به گویش محلی شَهوا ) قرار دارد.
با ونیز ایران و دریاچه کیو آشنا شویم
چشمه دیدنی شاه آباد از میان شهر و کوچه های آن می گذرد. میزان آب این چمشه 964 لیتر در ثانیه است. شهر خرم آباد بزرگترین شهر لُرنشین، سومین شهر پرجمعیت ایران، مرکز استان لُرستان و شهر چشمه های جوشان است. هم چنین چشمه محله شاه آباد خرم آباد ، به قدری پر آب است که،ذکر ماشاءالله از زبان بیننده آن نمی افتد ، بخشی از آب چشمه ، برای تامین آب شرب خرم آباد استفاده میشود و مابقی آن از داخل یک نهر زیبا و با صفا به گلال شاه آباد که در گویش محلی به آن شاه جو میگویند میریزد.

دریاچه کیو استان لرستان



اما این چشمه پرآب، تنها زیبایی استان لرستان نیست و دریاچه کیو از دیگر مناطق چشم نواز آن است که در شمال غرب خرم آباد واقع است. دریاچه کیو که در پارکی به همین نام واقع شده، از سرچشمه‌های مخمل کوه و چشمه‌های موجود در کف دریاچه تامین می‌شود.

کیو در لری به معنی تیره و کبود است و دلیل این نامگذاری به خاطر وجود گونه‌های گیاهی کف دریاچه است که باعث می‌شوند دریاچه در مواقع پرآبی، رنگ کبودی به خودش بگیرد. بهار و اوایل تابستان، دریاچه کیو، محل مناسبی می‌شود برای قایق سواری و ورزش های آبی، هرچند که زمستان فصل پرآبی آن است.
advertising