غار دوشه خرم آباد با نقوش 4500 سال پیش از میلاد

گردشگریآثار تاریخی

- 97/09/03
غار دوشه خرم آباد با نقوش 4500 سال پیش از میلاد

غار دوشه لرستان


کوه دوشه در جنوب دهکده ای به نام «کافر و مسلمان» واقع در بخش چگنی که هم مرز با منطقه ی کوهدشت قرار دارد و دنباله کوه های «سرسرخن» به حساب می آید. می گویند این کوه مرز میان سرزمین دوشاه بود که هریک از آنها بر بالای این کوه برای خود دژی ساخته بودند.

بخشی از بالای این کوه آهکی با گذشت زمان و فرسایش طبیعی فروریخته و غاری پیدا شده است. با برداشتن سنگ و خاک کف آن نقوشی پیدا شد که بر دیواره سنگی و ناهموار غار نقاشی شده بودند. مجموعه ی این نقوش در واقع سرگذشتی را بیان می کردند. بر زمینه برخی از آنها، نقش های هم زمان با نقوش 12 هزارساله غار میرملاس و به رنگ اخرائی به چشم می خورد سپس پس از هزاره ها این نقاشی ها با رنگ سیاه بر روی آنها کشیده اند. برای ورود به غار باید از غرب تنگه دوشه به بالای کوه رفت.غار دوشه یک اثر تاریخى و طبیعى است و جزء میراث ملى ایران در استان لرستان به شمار مى‌آید.‏
غار دوشه خرم آباد با نقوش 4500 سال پیش از میلاد

ویژگی غار دوشه


ارتفاع سقف تا کف غار در حدود پنج متر است. داخل آن به شکل دایرة منظم است که انحناى قسمتى از دیواره‌هاى آن به علت پیش‌آمدگى دیوارة کوه به هم پیوسته است. بر دیواره‌هاى مسطح این غار، حدود 110 نقش با رنگ سیاه نقاشى شده است. بر دیوارة غربى آن نیز به جز نقش‌هاى یاد شده، دو کتیبه وجود داشته که یکى به کلى از بین رفته و نیمى از دیگرى نیز محو شده است. مهم‌ترین علت سالم ماندن نقوش کتیبه، دورى از عوارض طبیعى است. ‏در دهانه حفره‌هاى انتهایى غار، ‌استخوان‌هاى انسان و حیوان و سفال‌هاى شکسته یافت شده است. آنچه مسلم است و از این نقوش استنباط می‌شود این است که سابقه دیوارنگاری و نگارگری در ایران حد اقل به دوره نئولیتیک‌، حجر جدید، یعنی در حدود 4500 سال پیش از میلاد می‌رسد.
advertising