دره کول چپ لرستان یکی از گرند کانیون های ایران

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/08/24
دره کول چپ لرستان یکی از گرند کانیون های ایران

کول چپ بهشتی دیگر در لرستان


کول چپ روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان پلدختر در استان لرستان است. این روستا در دهستان جلوگیر قرار دارد و زیباییهای بی شماری این منطقه را احاطه کرده است. دره کول چپ با صخره های زیبا و بی نظیر و آبشار کول چپ در کنار غارهای تاریخی از جاذبه های این منطقه هستند.براساس آنچه از گفته های پیشینیان بر می آید در گذشته این تنگه گوشه ای دنج و با ضریب امنیت بالا بوده که ساکنین آن می توانسته اند بدور از چشم دشمنان آسوده خاطر به زندگی روزمره خود ادامه دهند.
دره کول چپ لرستان یکی از گرند کانیون های ایران
کول(kuL) در زبان لری، به معنی “پشت” است، اما معنی دیگری نیز دارد و به دره ای عمیق و کوهستانی گفته می شود که اطراف آن را دیوارهای سنگی و صخره ای احاطه کرده است. بنابراین برخی معتقد هستند “کول چپ” دره ای عمیق و کوهستانی است که بعلت ریزش کوه، چپ کرده و بوجود آمده است. با توجه به اینکه ”منطقه زاگرس” در اثر چین خوردگی و فرسایش بوجود آمده، این تعریف از کول چپ، به واقعیت نزدیک تر است.

وجود آبشارهای‌ فصلی کوچک و بزرگ از دیدنی های دره کول چپ است که بصورت پلکانی به پایین می لغزند و حوضچه های مختلفی را بوجود می آورند. آبشار کول چپ‌ از بالای یک تخته سنگ بزرگ به پایین می ریزد.

شفافی آب این آبشار، تداعی کننده بلور است و زیبایی آبشار با حوضچه هایش چندین برابر میشود. ریزش قطرات آب در دل کوه باعث ایجاد اشکالی زیبا در دل سنگها شده که قابل توجه است. آبشار در ارتفاع 923 متری از سطح دریا واقع شده است.

وجود آثار تاریخی مانند آسیاب های آبی در دره کول چپ، حکایت از زندگی ساکنان قدیمی (احتمالا زندگی غار نشینی ) در این دره دارد.
تصاویری از ”آستالکتیت ها و آستالاگمیت ها” از دیگر شگفتی های دره کول چپ است که هر بیننده ای را مسحور می کند. آبی که قطره قطره از صخره های آهکی و گچی می چکد، بعد از تبخیر شدن، رسوبات آهکی برجای می گذارد و به مرور زمان این رسوبات بصورت قندیل ازسقف آویزان می شوند که به آن” آستالاکتیت” می گویند.
همچنین برخی مواقع این رسوبات آهکی که بر کف غار می چکد بصورت میله ها و استوانه های مخروطی درکف غار شکل می گیرند که به آن “آستالاگمیت “می گویند. گاهی این قندیل ها و استوانه ها بعد از گذشت سالیان طولانی، به قدری بلند می شوند که بهم وصل می شوند.

کول چپ زیستگاه سمندر لرستان


سمندر لرستان (معروف به سمندر خالدار امپراطور) گونه نایاب و در حال انقراضی است که تنها در مناطق جنوبی استان لرستان یافت می شود و خوشبختانه کول چپ به عنوان یکی از زیستگاههای این گونه نادر می باشد.این سمندر که گونه ای بسیار نایاب است 14 سانتیمتر طول دارد و پوست آن در قسمت پشت، قهوه ای رنگ، با خال ها و نوارهای زرد یا نارنجی زیبایی است. این گونه نایاب سمندر، تنها در مناطق جنوبی استان لرستان یافت می شود .

مسیر دسترسی


دره کول چپ امروزه به خاطر وجود آزاد راه خرم آباد- پل زال و دسترسی آسان به آن در طول سال، بخصوص در اسفند ماه و فصل بهار مورد توجه و استفاده دوست داران طبیعت واقع میشود.
این دره می تواند یکی از ”گرند کانیون” های ایران ( ژرف دره) معرفی گردد و منطقه مناسبی برای صنعت ”ژئوتوریسم” و زمین گردشگری باشد.
کول چپ در استان لرستان واقع است. این دره و آبشار فصلی آن در 75 کیلومتری محور خرم آباد به اندیمشک در مسیر اتوبان جدید (پل زال) قرار دارد.
advertising