کلیسای سرخ آباد در سواد کوه مازندران کوچک‌ ترین کلیسای جهان

گردشگریآثار تاریخی

- 97/10/10
کلیسای سرخ آباد در سواد کوه مازندران کوچک‌ ترین کلیسای جهان

کلیسای سرخ آباد


کوچک‌ ترین کلیسای جهان نیز در شهرستان سوادکوه با عنوان کلیسای سرخ آباد مربوط به دوره پهلوی اول در روستای سرخ آباد سوادکوه واقع شده و این اثر در تاریخ 7 مرداد 1382 با شمارهٔ ثبت 9271 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این کلیسا در اوایل دوران پهلوی برای انجام مراسم مذهبی کارکنان راه‌آهن توسط مهندسین مسیحی ایتالیایی که برای ساخت راه‌آهن به سوادکوه آمده بودند احداث شد در واقع عبادتگاه آنان بود. بر سر در این کلیسا به دلیل آنکه نوشته‌ای به زبان ایتالیایی حک شده، احتمال می‌رود مهندسین ایتالیایی کلیسای سرخ آباد سوادکوه را ساخته باشند.
کلیسای سرخ آباد در سواد کوه مازندران کوچک‌ ترین کلیسای جهان

معماری کلیسای سرخ آباد


طول و عرض این کلیسا سه در سه و با دری ورودی و دو پنجره یکی در سمت شرق و دیگری در سمت شمال است.کلیسای سرخ آباد سوادکوه با پلان مستطیل شکل در سمت شرقی جاده سوادکوه، در 90 کیلومتری جنوب قائم شهر، در محل سرخ آباد قرار دارد. کلیسای سرخ‌آباد طول و عرض سه متر در سه متر دارد و به احتمال زیاد، کوچکترین کلیسای جهان است. این کلیسا از گچ و آجر ساخته شده است و کف و دیوارهایش با سیمان پوشیده شده است.

مسیر دسترسی


کلیسای سرخ‌آباد در روبروی ایستگاه راه‌آهن سرخ آباد کنار جاده اصلی با فاصله دو کیلومتر از ورسک بر روی تونل راه‌آهن قرار دارد
advertising