کلیسای استپانوس آدربایجان شرقی

گردشگریآثار تاریخی

- 97/09/06
کلیسای استپانوس آدربایجان شرقی

کلیسای سنت استپانوس دومین کلیسای مهم ارامنه


یکی از مهم ترین کلیسای ارمنی ها ,کلیسای سنت استپانوس می باشد که دومین کلیسای مهم ارامنه بعد از قره کلیسا محسوب می شود.
این کلیسا که به نام دیگری,کلیسای استفانوس مقدس معروف می باشد .این کلیسا که در دوران صفویه به دلیل زلزله کمی تخریب شده بود ,در دوره قاجار نیز توسط عباس میرزا مرمتی انجام دادند.این کلیسا در قلب کوه‌ها و در میان طبیعت سبز منطقه مرزی جلفا و جمهوری آذربایجان قرار گرفته‌است که این کلیسا مورد احترام تمام مسیحیان و تقریباً تمامی ادیان است که در یک روز از سال هزاران نفر از ارمنیان در این نقطه گردهم می‌آیند تا ضمن زیارت، مراسم و مناسک خاص خود را به‌جای آورند.با وجود سه کلیسا دیگر در منطقه دره شام ,کلیسای استپانوس بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
کلیسای استپانوس آدربایجان شرقی
کلیسای استپانوس یکی از آثار ملی ایران است که در سال 1341 به ثبت رسیده است که همچنین در سال 2008 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.این کلیسا که یکی از معروف ترین کلیساهای ارمنی ها در جهان می باشد و از نام یکی از اولین مومنان حضرت مسیح گرفته شده است.

طبیعت زیبای اطراف کلیسا و همچنین وجود چشمه آب از مزایا این کلیسا و جذب گردشگر کلیسا می باشد.اما یکی از معایب کلیسای سنت استپانوس امکان دسترسی کاملا سخت برای ویلچر می باشد.

مختصات کلیسا


کلیسا در محوطه ای سرسبز قرار گرفته، بنای آن استوانه ای است و گنبد مخروطی شکل آن را می پوشاند. تمام قسمتهای بنا از حصار و سنگهای لاشه ساخته شده است، این کلیسا قرینه ای را نیز در ساحل شمالی ارس دارد وجود این دو قرینه نشان می دهد که بنای این دو کلیسا هنگامی صورت گرفته که یک قدرت واحد بر هر دو طرف ساحل فرمان می‌راند.
ساختمان اصلی کلیسا سه قسمت دارد:
1) صحن کلیسا و گنبد 16 ضلعی
2) برج ناقوس
3) اجاق دانیال

صحن کلیسا و گنبد 16 ضلعی


صحن اصلی کلیسا یا نماز خانه تقریبا در وسط محوطه می باشد که در ضلع غربی آن واقع است، این صحن مشخصاتی دارد از قبیل درب با میخکوبی‌های فلزی ,منبت کاری درب از کارهای اولیه قاجاریه و همچنین درب طاق مقرنس کاری شده ای وجود دارد که در نوع خود بی‌نظیر است.

برج ناقوس


برج ناقوس کلیسای استپانوس در جهت جنوبی ساختمان قرار دارد .این ساختمان دو طبقه می باشد و چهارستون دارد. بر روی طبقه دوم برج گنبد هرمی شکل آن قرار دارد که آن نیز بر روی هشت ستون کوچکتر منشوری شکل استوار شده است در نوک گنبد هرمی شکل برج ناقوس مانند راس گنبد اصلی کلیسا صلیبی فلزی نصب شده است، ستون های برج ناقوس همه از سنگ سرخ کلیسا و دارای سر ستونهای خوش طرح هستند.

اجاق دانیال


تالاری است متصل به دیوار شمالی کلیسا که 6 متر عرض و قریب 20 متر طول دارد و از سه قسمت تشکیل یافته است .مهم ترین نکته اجاق دانیال این است که از پیامبران بنی‌اسرائیل است، نیست. بلکه به نام دانیال قدیس است که در 410 میلادی در سوریه به دنیا آمده و پس از هشتاد سال ریاضت و عبادت در یکی از روستاهای ساحل فرات به نام سیمساط درگذشت.

مسیر دسترسی


این کلیسا دراستان آذربایجانشرقی،16 کیلومتری غرب جلفا و 3 كيلومتري كرانه جنوبي ارس، در محلی به نام قریه قزل وانگ در نردیکترین روستای دره شام میباشد
advertising