غار مرخر بیستون غار دوران پارینه سنگی میانه

گردشگریآثار تاریخی

- 97/08/28
غار مرخر بیستون غار دوران پارینه سنگی میانه

غار خِر یا مَر خِر بیستون


در شمال شرقی غار شکارچیان، غاری دیگر وجود دارد که ارتفاع آن از سطح دریا به 1400 متر می رسد. این غار با نام مَر خِر در بین محلی ها شناخته می شود. بومیان اینجا به غارهایی که فضای ورودی آن گرد باشد غار خِر یا خِریل می گویند. این غار 27 متر طول دارد و دهانه آن به سمت جنوب است. غار خر در اواخر دوره پله ایستوسن (چهارمین دوره زمین شناسی) ایجاد شده است. هیاتی کانادایی به سرپرستی فیلیپ اسمیت در سال 1965میلادی (1344 ه.ش) در این مکان کاوش هایی انجام دادند و آثار مهمی از آن پیدا کردند. از جمله آنها می توان به ابزار سنگی و استخوانی، بقایای جانوری، زغال، سفال و غیره اشاره کرد.بقایای جانوری مکشوفه متعلق به اسب سانان، بزکوهی، میش وحشی، گاو وحشی، گوزن و غزال است
در غار خر شواهدی از زندگی انسان از دوره پارینه‌سنگی میانی (حدود 100000 تا 40000سال پیش) و دوران میان‌سنگی (حدود 15000 تا 10000 سال پیش) به دست آمده است.

قدیمی ترین اثری که از این غار کشف شده است به دوران پارینه سنگی میانه مربوط می شود که شامل تراشنده و تیغ های ضخیم سنگی شاخص صنعت موسترین (Mousterian) که به مجموعه صنعت های ساخت ابراز سنگی گفته می شود که در عصر پارینه سنگی میانه رواج داشته ، است. آثاری که از دوره پارینه سنگی میانی تا عصر ساسانیان در غار خِر پیدا شده است می تواند به باستان شناسان کمک کند تا بقایای فرهنگی، تغییرات آب و هوایی، تنوع جانوری و گیاهی منطقه را از دوره پارینه سنگی میانی تا امروز بررسی کنند.
غار خر در 19 اسفند سال 1380 با شماره 4885 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
advertising