پل گاومیشان ایلام بزرگترین پل تاریخی غرب ایران

گردشگریآثار تاریخی

- 97/08/25
پل گاومیشان ایلام بزرگترین پل تاریخی غرب ایران

پل گاومیشان مهندسی عصر ساسانیان


در 30 کیلومتری پل‌دختر و 15 کیلومتری شهرستان دره شهر و در مرز بین دو استان لرستان و ایلام پس از تلاقی رودخانه سیمره با کشکان پلی زیبا و تاریخی به نام گاومیشان در دوره ساسانیان بر فراز سیمره ساخته شده است.
پل گاومیشان ایلام بزرگترین پل تاریخی غرب ایران
گاومیشان یکی از مشهورترین و بزرگترین پل های تاریخی غرب ایران می باشد که به گفته برخی باستان شناسان نمونه مهندسی در دوران باستان است. گاومیشان به طول 178 متر و ارتفاع 24 متر و طول حدود 230 متر، که در حال حاضر دارای شش چشمه طاق می باشد.

باستان‌شناسان معتقدند یکی از دهانه‌های پل پس از عقب‌نشینی سپاه ایران در جنگ با اعراب برای جلوگیری از نفوذ عرب‌ها تخریب شده، هم اکنون فقط یک چشمه سالم باقی مانده است.
از لحاظ ساختاری پلی فنی و پیچیده با پایه هایی مدور و قطور از روی هم چیدن سنگ های بزرگ و تاقهای از آجر به ابعاد ۲۰ در ۲۵سانتی متر ساخته شده است.
در دالان ستون میانی پله هایی وجود دارد که نشان می دهد گاومیشان علاوه بر پل ارتباطی به عنوان سرپناه نیز مورد استفاده مردمان منطقه بوده است.
در دوره قاجاریه این پل توسط والیان پشتکوه مرمت و بازسازی شد.

یکي از مورخان تاريخ بنام سرهنري راولينسون در سفرنامه خود درباره اين پل مي نويسد: “پلي که هم اکنون بر روي سيمره (دره شهر فعلي) قرار دارد يکي از بهترين پلهاي ايران است که حسين خان بزرگ (والي بزرگ و معروف ايلام ) به سال 1008 هجري قمري اين پل را تعمير کرده است”.
به اعتقاد مورخان اين پل در سال 1334 هجري قمري بر اثر زلزله از بين رفته است.
این اثر در تاریخ 3 اسفند 1377 با شماره ثبت 2222 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دره شهر


شهری در کوهپایه کبیر کوه و درحاشیه رودخانه سیمره به نام دره شهر قرار دارد که از شرق به استان های لرستان وخوزستان و از غرب به شهرستان ایلام محدود است. شهری که یکی از پایتخت های ایران دوره ساسانی بوده و سابقه سکونت در این شهر به دوره مس سنگی می رسد.

رودخانه سیمره


از سرشاخه های مهم کرخه در غرب ایران رودی به نام سیمره است که سرچشمه اصلی آن گاماسیاب و از دامنه‌های غربی الوند از منطقه‌ی نهاوند است و در سمت شرق به غرب و گذشتن از کنگاور، صحنه و بیستون به کرمانشاه می‌رسد.
سیمره از شهرهای دره شهر، و سیروان چرداول در محل پل گاومیشان می گذرد و به رودخانه کشکان می پیوندد وکرخه را به وجود می آورد و وارد خوزستان می شود.

وجه تسمیه گاومیشان


در مورد علت نامگذاری این پل نظریه های مختلفی وجود دارد ازجمله برخی براین باورند که گاومیشان از "گومیشه" یعنی محل پرورش گاو اخذ شده است.
در تعابیری دیگر آمده که نام این پل گاماسا (گا یعنی گاو و ماس یعنی ماهی) می باشد و دیگر اینکه "گاماشان" تحریفی از گاماس یا گاماس آب است که سرچشمه اصلی رود کرخه (سیمره) است.

مسیر دسترسی


آدرس: ایران. ایلام. دره شهر
دره شهر در 139 کیلومتری مرکز استان ایلام قرار دارد. از ایلام به سمت پل دختر حرکت کرده و در 15 کیلومتری دره شهر،بر روی رودخانه سیمره پل را خواهید دید.
فصل بهار بهترین زمان سفر به این منطقه می باشد چرا که آب و هوای فوق العاده آن منظره ای زیبا و لذت بخش می آفریند.
advertising