سنت گره زدن سبزه در سیزده بدر

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 98/01/15
سنت گره زدن سبزه در سیزده بدر

گره زدن سبزه در سیزده بدر


هر ساله سیزده روز پس از آغاز سال نو، ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از 12 روز جشن‌گرفتن و شادی‌کردن که به یاد 12 ماه سال، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده‌ای‌ است به باغ و صحرا می‌روند و شادی می‌کنند و درحقیقت با این ترتیب رسمی بودن دوره نوروز را به پایان می‌رساندند.یکی از سنت‌های خاص بین ایرانیان گره زدن سبزه بعد از تعطیلات عید نوروز و در روز طبیعت است. ایرانیان پیرو آداب و سنن نوروز در روز سیزدهم فروردین ماه که به سیزده بدر شناخته می‌شود به بیرون از خانه‌های خود می‌روند و سبزه‌ای را که در عید نوروز بر سر سفره‌های هفت سین گذاشته بودند گره زده و به آب می‌اندازند. شاید خیلی‌ها تمام این کارها را بدون اطلاع از دلیل آن انجام دهند. اگر کنجکاو هستید درباره علت این سنت خاص بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
سنت گره زدن سبزه در سیزده بدر

رفع مشکل ها


مردم در طول زندگی ‌خود ممکن است با انواع مشکلات مواجه شوند که می‌خواهند مشکلاتشان را با گره زدن به سبزه رفع کنند، روز 13 بدر را روز رفع کردن نحسی‌ها هم نامیدند،مردم می‌خواهند با سیزده به در شومی‌ها را به طبیعت برگردانند و اعتقاد دارند که این گره‌های زندگی باید به طبیعت برگردانده شود. از آنجایی که گیاه در حال رشد است و در حال رشد حتما گره‌ها باز خواهد شد، بنابراین گره نمی‌تواند در سبزه بماند، مگر آنکه برگ‌ها و ساق‌هایش بشکند.

بخت گشایی


از نگاه برخی افراد ، ارتباط ازدواج و گره زدن سبزه در روز 13 فروردین (سیزده بدر) به عنوان راهی برای باز شدن بخت در نظر گرفته می‌شود. گره زدن سبزه، به نیت باز شدن گره دشواری‌ها و برآورده شدن آرزوها، از جمله بیرون کردن نحسی است. در تاریخچه سیزده بدر این باور معروف است که سبزه گره زدن دختران دم بخت، شگونی برای ازدواج و همسر یابی، می‌باشد
advertising