شال درکی از مراسمات سنتی عید نوروز در کرمانشاه

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 97/12/11
شال درکی از مراسمات سنتی عید نوروز در کرمانشاه

شال درکی یا شال اندازی در کرمانشاه


کرمانشاه که گهواره تمدن ایران زمین به شمار می‌رود، هر سال جشن نوروز را با آداب و رسوم خاص خود برپا می‌کنند که از آن جمله می‌توان به خانه تکانی، آتش افروزی، چیدن سفره هفت سین، دید و بازدید و سیزده به در اشاره کرد که هر یک نمادی از جشن هزاران ساله نوروز در تاریخ این سرزمین است.

نحوه اجرای مراسم شال‌ اندازی


از رسم‌های بسیار جالب شب عید، «شال درکی» یا «شال‌ اندازی» است. جوانان در شب عید دستمال یا شال خود را از منافذ تعبیه شده در سقف اتاق‌ها به داخل اتاق آویزان کرده و عیدی خود را از صاحب‌خانه می‌طلبند و هنگام شال‌اندازی شعرهای خاصی می‌خوانند. همه هر پیش‌آمد بدی را در این روز بدشگون دانسته و معتقدند که با شادبودن در چنین روزی، سراسر سالِ تازه را به خوشی خواهند گذراند.

در قدیم بچه‌ها روی بام خانه‌های دهکده می‌رفتند و از روزنه‌ی بام‌ها، شال‌هایی را که درازای آن تا چندمتر می‌رسید، به درون اطاق‌‎ها آویزان‌می‌کردند و صاحب‌خانه را آوازمی‎دادند و به کردی می‌گفتند: «شال دَر، هات هات، پَرِ شالم نسوزی، پر شال‌مان را نسوزانی (شال آویزان، آمد آمد، گوشه‌ی شالم را نسوزانی، آن را خالی برنگردانی)». صاحب‌خانه درون شال آن‎ها، گردو، بادام، شیرینی، نخود و کشمش و تخم‌مرغ پخته می‌گذاشت و شال را گره‌می‎زد و می‌گفت: «هَل کیشِ بان (بالا بکش)». در مواردی، برای شادی بیش‌تر و شوخی، صاحب‌خانه داخل شال زغال گداخته‌ای می‌گذاشت و بالا می‎فرستاد.
advertising