غار رود افشان در فیروزکوه تهران

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/10/04
غار رود افشان در فیروزکوه تهران

غار معبد آناهیتا


غار رود افشان در واقع یک غار آهکی است که در اثر پدیده کارست به وجود آمده است. پدیده کارست به خوردگی و انحلال سنگ‌های آهکی گفته می‌شود که سبب ایجاد حفره‌های بزرگ و کوچک مانند غار در دل صخره‌های آهکی می‌شود. کارشناسان جغرافیا، زمان تشکیل شدن این غار را به دوره دوم پالئوسن نسبت می‌دهند. مسیر رسید به غاز از دامنه کوه تا بالا ۸۰۰ متر است و نیاز به کفش و تجهیزات مناسب دارد. غار رود افشار در سال 1384 با شماره 12213 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

زیبایی های غار رود افشان


درون این غار هرچه می‌بینید زیبایی و جذابیت است. بخصوص برای کسانی که تجربه چنین سفر‌هایی را ندارند واقعاً یک انتخاب عالی است. قبل از دیدن داخل غار اصلاً فکرش را نمی‌کنید که این مکان چقدر زیبا و خیال انگیز باشد. قدرت خداوندی بازهم در گوشه از طبیعت این سرزمین زیبایی خلق کرده که هنوز ما قدرش را به طور کامل نمی‌دانیم.
غار رود افشان در فیروزکوه تهران
وقتی از دور دهانه غار را به بینید شبیه به چشم نیمه باز یک اژد‌ها می‌ماند. ورودی غار بیضی شکل است، ارتفاعان حدود 20 متر و طول آن به 30 متر می‌رسد. وقتی از تپه‌ها بالا بروید و کمی هم کوه‌نوردی کنید می‌تواند به بالای کوه رسیده و جلوی دهانه غار به ایستید دقیقاً در ارتفاع 1945 متری از سطح دریا قرار دارید.

در همان ابتدای ورود به غار با یک دهلیز مواجه خواهید شد که میان آن یک چاله آبی و صخره وجود دارد. به خاطر همین ویژگی است که به این بخش از غار معبد آناهیتا گفته می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که در گذشته احتمالاً داخل غار را به طور کامل آب فراگرفته است.

این را می‌توان از اثر فرسایش و املاحی که بر دیواره، سقف و کف غار پدید آمده مشاهده کرد. در بخش اصلی غار اگر به بالای سرخود نگاه کنید می‌توانید طاقدیس‌های بسیار زیبایی را ببینید که در اثر چکه کردن آب از سقف غار ایجاد شده است.

قدمت غار رود افشان


تحقیقات باستان شناسی در این غار نشان می‌دهد که در گذشته انسان‌های بومی منطقه از این غار استفاده می‌کردند. وجود تعدادی ایوان ساخته شده با سنگچین و مقادیری خرده سفال، نشانه سکونت انسان‌ها در غار در روزگار گذشته است.

توصیه های سفر به غار رود افشان


اگر تجربه غار نوردی را دارید که هیچ اگر نه حتماً اطلاعات خود را در این باره کامل کنید. مثلاً داشتن یک کلاه مجهز به هدلاین درون غار واقعاً ضروری است، زیرا نور به سختی وارد غار می‌شود و همه جا تاریک است. هرچه پیش‌تر بروید غار جذاب‌تر و خلوت‌تر می‌شود. مراقب زیر پای خود باشید، زیرا اکثراً لیز است. همچنین مراقب خفاش‌ها هم باشید که پرواز ناگهانی آن‌ها شمارا نترساند یا به کودکان و افراد مسن‌تر آسیبی وارد نشود.

مسیر دسترسی


برای رسیدن به این غار مسیر تهران به سمت فیروزکوه را دنبال نمایید پس از طی مسافت 45 کیلومتر ازبومهن و گذر از سربندان به روستای سیدآباد می‌رسید (این روستا حدود 25 کیلومتر قبل از فیروزکوه قرار داره)در این روستا مسیر آسفالت سمت راست جاده را ادامه دهید.مسیر روستای رود افشان با تابلوی سبز رنگی بعد از پمپ بنزین مشخص شده است.بعد از طی 10 کیلومتر و گذر از روستای کلاک، به دوراهی روستای مشهد-رودافشان خواهید رسید،راه سمت راست به روستای مشهد و راه سمت چپ پس از 5 کیلومتر به روستای رودافشان می‌رسد. روستا را تا انتها طی نمایید. در این محل پارکینگ سمت چپ و مسیر دسترسی غار در سمت راست قرار دارد. برای رسیدن به غار باید مسیر کوتاهی را کوهپیمایی نمایید. مسیر کوهپیمایی شیب تندی دارد و برای بالا رفتن از این کوه بهتر است از مسیر مارپیچ استفاده نمایید.
advertising