غار کرفتو غار معبد الهه یونانی در کردستان

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/22
غار کرفتو غار معبد الهه یونانی در کردستان

غار کرفتو یا غار معبد الهه یونانی


یکی از غار های زیبا غرب کشور را اگر بخواهیم معرفی کنیم غار کرفتو می باشد این غار جذاب که در 72 كیلومتری شمال شرقی شهرستان دیواندره می باشد.این غار که بدون ابزار دستی توسط انسان ایجاد شده است.
غار کرفتو غار معبد الهه یونانی در کردستان
این غار که در شهرستان سقز می باشد و یکی از غارهای آهکی و طبیعی می باشد و زیبایی های دارد که برای گردشگران بسیار خاص می باشد ,غار کرفتو که درون آن اتاق هایی تو در تو، راهرو و دالان عبوری بوجود آمده که شهرت خاصی بین غار های بوجود آمده طبیعت می باشد.

اگر نام این غار برای شما نا آشنا می باشد اما در شهرستان دیواندره شنیده اید که غار زیبایی دارد باید گفت که همین غار می باشد زیرا بعضی از گردشگران این غار را با نام معبد الهه یونانی می شناسند ,زیرا بر در یکی از اتاق های درون غار کتیبه ای وجود دارد که در حال حاظر هم صدمه دیده است و به خوبی واضع نمی باشد که در این کتیبه آمده است: «این خانه هراکلس است، هر کس در ان وارد شود در امان است.»که به اعتقاد بعضی از کارشناسان گفته می شود این غار برای سکونت موقت سلوکیان که ذر زمان حرکت به سمت ایران بوده است می باشد.

قدمت غار کرفتو


در نـتـیـجه آزمایـشـات خاک شـناسـی که از غار کـرفـتـو به دسـت آمـده نـشـان می دهـد به عـلت یک رشـته فعالـیـتهای جـزئـی و فعـل و انفعالاتـی که در سـطح غـار به عـمـل آمـده و رسـوباتـی که بر جای مانـده ایـن غـار از هـزاره چهارم پـیـش از مـیلاد عاری از فعالـیـتـهای انـسـانـی گـردیـده است و سـاکـنـیـن آن که گـله دارانـی کـوچ رو بـوده انـد آن مـنطـقه را تـرک کـرده انـد. غار کـرفـتـو به جهـت گـمانه هایـی که در آن حـفـر گـردیـده و بعـضا تا عـمـق 5/5 مـتـر پـایـیـن رفـته است با تـوجـه به لایـه های مـوجـود که تحـتانـی تـریـن آن دارای تـراشـه های سـنگـی و تـیغـه ای بـوده است یک فاصله هـزار سـاله را نـشـان مـی دهـد و دوباره به آثار زیـسـت انـسـانـی مـیـرسـد که دارای چهاردوره سکـونـتـی است: پـیـش از تاریخ، اشکانـی، سـاسـانـی، اسـلامی که البته دوره سـلـوکی آن چـنـدان مـورد یـقـیـن نیست.

معماری غار کرفتو


در قسمت جلویی غار، چهار طبقه معماری صخره ای و دست کند ایجاد شده که در هر طبقه علاوه بر ایجاد اتاق های تو در تو با پنجره ها و نورگیرهایی به فضای بیرونی و درگاهی های مربوطه ساخته شده اند. دالان ها و راهروهای عبوری به منظور ارتباط به طبقات، پله ای تراشیده شده در سنگ و حتی ایجاد جای مناسب کلون و چفت و بست پنجره ها و درگاهی ها باعث تامین امنیت هر قسمت می شده و این موضوع نشان از نوعی معماری پیشرفته در آن زمان دارد.

البته به دلیل ریزش هایی که در اثر گذشته زمان در صخره های بیرونی و پیرامون دهانه ورودی در مجموعه معماری صخره ای غار ایجاد شده، تعداد اتاق ها و راهروهای موجود در کلیه طبقات در حال حاضر مشخص نیست و به نظر می رسد مجموعه معماری صخره ای و دست ساز غار بسیار گسترده تر از وضعیت کنونی آن بوده باشد و آثار این تخریب ها هنوز هم کاملا مشخص است. روی دیوارهای برخی از اتاق های غار و راهروهای عبوری آنها نقوشی از جانوران و گیاهان وجود دارد.

زیباترین بخش معماری غار، طبقه سوم آن است. دقت در تراشیدن و کندن اتاق ها، فرم خاص سقف ها به شیوه کمانی و ایجاد درگاهی ها و پله های آستانه آن در پنجره ها و نورگیرهای اتاق ها از اهمیت خاصی برخوردار است و از نظر تزئینات موجود در پنجره ها قابل مقایسه با آثار موجود در معماری تپه نوشیجان ملایر از دوران مادهاست.

مسیر دسترسی


اگر قصد سفر و دیدن این غار را در برنامه تفریحی خود دارید باید طی برنامه ریزی که دارید از مسیر های چون:

1 - استان کردستان: از سنندج تا شهر دیواندره 95 کیلومتر مسافت دارد که سپس از دیواندره به سمت سقز و بعد باید حدود 37 کیلومتر، یک سه راهی در سمت راست وجود دارد که به سه راهی تکاب معروف می باشد که در این مسیر با تابلو های راهنمایی به سمت غار کرفتو مواجه می شوید و طی مسافتی 33 کیلومتر دیگر به محل غار کرفتو می رسید.

2 - تهران – زنجان:اگر از تهران قصد رفتن به این غار را دارید باید طی برنامه ریزی بروید و قبل از حرکت تصمیم بگیرید .شما می توانید از تهران تا زنجان که اتوبان می باشد و حدود 200 کیلومتر است سپس به طرف غار کرفتو که تهران تا دیواندره 520 کیلومتر و تا غار کرفتو 590 کیلومتر مسافت می باشد.
advertising