صخره های پنکیکی شهرستان پوناکیکی جاذبه معروف نیوزیلند

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/01
صخره های پنکیکی شهرستان پوناکیکی جاذبه معروف نیوزیلند

صخره های پنکیکی


یکی از جاذبه های معروف نیوزیلند صخره های پنکیکی (Pancake Rocks) هستند که ایجاد آن ها مدتی طول خواهد کشید: 30 میلیون سال! صخره های پنکیکی در دولومیت پوینت در نزدیکی پوناکیکی (Punakaiki) نیوزیلند واقع هستند که منطقه ای با سنگ آهک رسوب شده است که در دیگ جن هایی عمودی تشکیل شده اند. صخره های پنکیکی بخشی از پارک ملی پاپاروا است و از طریق مرکز پوناکیکی به راحتی قابل دسترس اند.

پوناکیکی را می توان دروازه ای رو به سرزمین سنگ های آهکی دراماتیک در پارک ملی پاپاروا (Paparoa National Park) دانست. این شهرستان در راه بین گریموث و وستپورت در یکی از بزرگراه های ساحلی نیوزیلند قرار دارد و دارای یک مرکز بازدید کننده برای پارک ملی پارک پاپاروا، کافه و چایخانه، فروشگاه صنایع دستی و پارکینگ ماشین است. محوطه اطراف آن با اقامتگاه های گوناگونی نظیر آپارتمان های بزرگ، متل، زمینی برای چادر زدن و اقامتگاه هایی برای کوله گردهاست.
صخره های پنکیکی شهرستان پوناکیکی جاذبه معروف نیوزیلند
فعالیت های گردشگری پوناکیکی نظیر ماجراجویی با قایق کانو، اسب سواری، چاقو سازی، رفتینگ در غار و بسیاری دیگر هستند. در این منطقه می توانید مردم محلی زیادی ببینید که به جواهرسازی، نقاشی، سفالگری و … مشغول هستند. با تنها چند دقیقه ماشین سواری به خارج پوناکیکی، مسیرهای پیاده روی در سختی های مختلفی وجود دارد که می توان از میان آن ها به ساحل گردی اشاره کرد.

صخره های پنکیکی مسیری زیبا برای پیاده روی


پنکیک راکز و بلو هولز در پوناکایکی در انتهای راه خود برای دهمین مسیر بزرگ پیاده روی نیوزلند شدن قرار داد. مسیر یادبود پیکه 29 و پاپارونا در سال 2019 افتتاح می شود. سنگهای آهکی شکل گرفته عجیب که در زمان جز و مد بالا شگفت انگیزترین چشم انداز را دارند در کنار دریای وحشی تاسمان قرار گرفته اند.

برای اینکه کل مسیر را پیاده روی کنید، به حدود 20 تا 45 دقیقه زمان نیاز دارید. بخش اول این مسیر رمپ ویلچر دارد و پنل های اطلاعاتی خوبی در مورد جغرافیای این منطقه برای بازدیدکنندگان فراهم است. با ادامه قدم زدن در این مسیر از سراشیبی و سربالایی های ملایمی عبور کرده و از میان صخره ها به پل طبیعی سنگ آهکی و سرج پول (Surge Pool) خواهید رسید.
توصیه ما به شما این است که حتما دوربین عکاسی خود را به همراه داشته باشید و مطمئن باشید که حافظه دوربینتان به خاطر عکس های زیاد و خوبی که خواهید گرفت به زودی پر خواهد شد.

چشم انداز شگفت انگیز صخره های پنکیکی در زمان مد دریا


در طول مسیرتان به دیگ جن های (حفره ای در نزدیکی ساحل دریا است که در سقفی غاری شکل تشکیل شده و از داخل آن معمولاً هوا و آب با فشار به بیرون می ریزد) جالبی برخورد می کنید که بهترین زمان دیدن آن ها موقعی است که آب دریا بالا قرار دارد. زمانی که آب آن ها به بیرون پرت می شود با صدای جالب و شاید ترسناکی همراه است و شاید مثل آب به شما اسپری شود! بچه ها عاشق این دیگ جن ها هستند.

چگونگی تشکیل صخره های پنکیکی


پایه های صخره های پنکیکی 30 میلیون سال پیش ایجاد شده بود، زمانی که بقایای گیاهان و موجودات دریایی مرده حدود 2 کیلومتر زیر سطح این صخره ها در کف دریا نشست کرده اند. فشار آب زیاد باعث شده است که آنها به لایه های مقاوم تر سنگ آهک و لایه های نازک تر و غنی تری تبدیل شوند. به تدریج اقدام لرزه ای، سنگ آهک را به بالای دریا کشید، جایی که در آن آب، باد و اسپری نمک، لایه های نرم تر را از بین برده و لایه هایی شبیه به پنکیک را از پشته سنگ آهک ایجاد می کند.

جاده ساحلی


شما در این منطقه علاوه بر دیدن صخره های پنکیکی می توانید از جاده ساحلی گذر کنید و مناظر چشمگیر و بی نظیری را مشاهده کنید که شاید آرزوی هر شخصی باشد. جاده های ساحلی این منطقه آنقدر دوست داشتنی هستند که پیشنهاد می شود از زمانی که در کتاب های راهنما توصیه شده، وقت بیشتری را برای تماشای مناظر در نظر بگیرید.
advertising