غار چال نخجیر دلیجان در استان مرکزی یکی از زیباترین غارهای دنیا

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/29
غار چال نخجیر دلیجان در استان مرکزی یکی از زیباترین غارهای دنیا

غار چال نخجیر از غارهای زنده


یکی از مکان تفریحی استان مرکزی که در منطقه دلیجان می باشد .وجود غار زیبا و شگفت انگیزی به نام غارچال نخجير ,این غار زیبا باعث جذب گردشگر های زیادی به این منطقه شده است,این غار قدیمی که بر اثر انفجار ها بوجود امده در روستای نراق و در دل كوه تخت واقع شده است .
غار چال نخجیر دلیجان در استان مرکزی یکی از زیباترین غارهای دنیا
کارشناسان قدمت این غار و سنگ های اطراف ان را 70 میلیون سال می دانند و همچنن این غار جز زیبا ترین غارهای دنیا به حساب می اید .زیبایی های منحصر فرد این غار را می توان تالار های زیبا و شکفت انگیز آن حساب کرد که یک تالار زیبایی به نام چهلستون دارد و همچین بلور های چکیده این غار و مسیر و راهرور های طولانی که باعث شده این غار را زیبا تر نشان دهد.

این غار طبیعی كه به دوره سوم زمین شناسی تعلق دارد، با پنج كیلومتر مسیر خاكی و با سقف‌ها و دیوارهای آهكی، یكی از زیباترین غارهای جهان به شمار می‌رود. عامل اصلی و اولیه بوجود آمدن این غار مرجانی ، گسل معكوسی بوده كه در منطقه عمل كرده و پس از گذشت میلیون‌ها سال به این شكل در آمده است.

این غار به دلیل وجود مناظر بكر طبیعی و جذابیتهای حیرت آور فراوان از اهمیت ویژه‌ای در جذب توریست برخوردار است. در گنجینه شگفتی این غار اسرارآمیز ، سنگ‌های تزئینی با اشكال متنوع مانند عقاب، لاك پشت، گوزن، انسان، كبوتر و تندیس‌های عظیم الجثه بلورین ایجاد شده است كه بیشتر آنان از جنس آهك است.

وجه تسمیه


نام غار از منطقه‌ای به نام چال‌ نخجیر گرفته شده است. چال‌ نخجیر منطقه‌ای گود است و در گذشته شکارچیان، شکار خود را از نقاط دیگر به این منطقه رم می‌دادند تا آسان‌تر بتوانند آنها را شکار کنند. از نظر لغوی، چال‌نخجیر به معنای پایین‌تر از شکارگاه است، زیرا چال در زبان راجی (زبان مردم شهرستان دلیجان) به معنای پایین و نخجیر به معنای شکارگاه معنی می‌شود. در سال‌هاي بسيار دور مردم بدان غار «هوهو» مي‌گفتند.

ویژگی های غار چال نخجیر


تهویه طبیعی هوای درونی غار در فصول تابستان و زمستان یکی دیگر از ویژگی‌های این غار است. هوای درون غار در تابستان خنک و در زمستان گرم است و بازدیدکنندگان هیچ‌گاه در آن با کمبود اکسیژن روبرو نمی‌شوند.این غار نهشته‌های زیبایی دارد که برخی از آنها در دیگر غارهای ایران دیده نشده است. از جمله این نهشته‌های غار می‌توان نهشته‌های بزرگ کاج مانند اشاره کرد.

از دیگر ویژگی‌های مهم غار، زنده بودن آن است، که اگر جایی از آن تخریب شود و یا ترک بخورد در طول سال‌های متمادی ترمیم خواهد شد.با توجه به قرار گرفتن غار در دامنه کوه دسترسی به آن بسیار آسان بوده و بازدیدکنندگان به راحتی قادر به بازدید این محل می‌باشند.

مسیر دسترسی


از سمت اتوبان اصفهان وارد شهر دلیجان شده. در خیابان اصلی از میدان اول و میدان دوم گذشته و بعد از میدان دوم (میدان سپاه) به خیابان سید عبدالهادی دلیجانی رسیده و وارد خیابان شده پس از آن به میدان بسیج رسیده و وارد بلوار فاضل نراقی شده و پس از آن به میدان دیگری می رسیم از آن میدان وارد جاده نراق شده و در کیلومتر 15 این جاده تابلوی راهنمای غار نصب شده پس از طی مسافتی در جاده، به ورودی غار می رسیم.
advertising