ایوان سنگی نیاق زیبا ترین جاذبه استان قزوین

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/07
ایوان سنگی نیاق زیبا ترین جاذبه استان قزوین

روستای نیاق


روستای نیاق در ۱۷ کیلو متری شمال قزوین جاذبه ای جالب توجه دارد، ایوان صخره ای نسبتا مرتفع که در دو طرف آن به دلیل عوامل طبیعی دو فرورفتگی نسبتا بزرگی و طاق مانندی شکل گرفته است. در هر دوی این فرورفتگی ها حوضچه های مستطیلی شکلی ایجاد شده که در روزهای بارندگی پر از آب باران می شوند. این صخره به ایوان سنگی نیاق معروف است و به یکی از زیباترین جاذبه های نیاق و استان قزوین تبدیل شده است.یکی از منظره های زیبا و دیدنی روستای نیاق ,منظره دیدنی و تماشایی که از پایین دست که متشکل از باغ های گردو و جالیزی سرسبز است ، دیدنی است.

ایوان سنگی نیاق


در روستای نیاق بر بالای یک کوه سنگی یکپارچه ، دیواره صخره ای نسبتا مرتفعی وجود دارد که رو به شرق گسترش یافته ونیم طاقی طبیعی زیبایی از سنگ وجود دارد.این دیواره صخره ای که ارتفاعی ۱۰ متری دارد زیبایی خاصی را در آن منطقه بوجود آورده است.در داخل این صخره حفره هایی بر اثر عوامل طبیعی بوجود آمده است که به شکل مستطیل می باشد .حوض سنگی که کنار ایوان می باشد درای هفت پله سنگی می باشد.
ایوان سنگی نیاق زیبا ترین جاذبه استان قزوین
نام های دیگر ایوان سنگی,«دیو ایوان» و «طاق محمد حنفیه» می باشد.مثلا ایوان سنگی از این نظر انتخاب کرده اند که شباهت آن به صخره سنگ و اتاق سنگی می باشد.اما نام طاق محمد حنفیه را روستاییانی که در آن محل زندگی می کنند گذاشته اند ,زیرا بر این باورند که در زمان های گذشته قصر محمد حنفیه بر بالای این صخره بوده است.اما نام دیگر آن ایوان دیو می باشد که این اسم را به خاطر وجود حفره های زیادی که در سراسر کوه مشاهده می شود ,این حفره ها از دور مانند صورتک هایی شبیه اجنه و ارواح هستند.

چگونگی تشکیل ایوان سنگی نیاق


اما چرا این صخره یک همچین ظاهری دارد و چرا حفره هایی بر روی آن شکل گرفته است؟ علت پیدایش این ایوان یک پدیده طبیعی در دوره دوم زمین شناسی است که باعث شده اینجا به شکل یک قلعه طبیعی شود و مورد توجه حاکمیت ها و راهزن های مختلفی قرار بگیرد. این موضوع را آثار کشف شده بر روی صخره هم تایید می کنند در اینجا آثاری مثل سفال های شکسته پیدا شده که نشان می دهد روزگاری افرادی در این محل زندگی می کردند.
advertising