دریاچه مار میشو ارومیه

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/28
دریاچه مار میشو ارومیهدریاچه مارمیشو یک دریاچه بسیار زیبا است که در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این دریاچه ازلغزش کوه های اطراف و آب این دریاچه یا برکه از آب شدن یخها بوجود آمده که خاک، جلوی مسیر آب راگرفته واین دریاچه را به وجود آورده است.این دریاچه درنواحی کوهستانی وکرد نشین واقع است , دورتادوراین دریاچه پر از درختان بیدی است که زیبایی خاصی به این دریاچه داده است.مساحت این دریاچه چیزی بیش از ۶ هکتار می باشد.

این دریاچه طبیعی با وسعت پنج هکتار در چهل و پنج کیلومتری غرب شهرستان ارومیه، در میان کوهستان‌های مجاور مرز ایران و ترکیه قرار دارد. آب این دریاچه از چشمه‌های طبیعی و نزولات جوی تأمین می‌شود و محل زیست انواع آبزیان از جمله ماهی قزل‌آلا است. همچنین این دریاچه محل بسیار مناسبی برای صید ماهی و گذران اوقات فراغت گردشگران و دوستداران طبیعت است.

آب‌های جاری از ناحیه‌ی شمال‌غربی ایران در سرحدات بین دو كشور ایران و تركیه، سرچشمه‌ی اصلی این دریاچه است. ولی سرچشمه‌ی اولیه در خاك تركیه است كه پس از دریافت سایر آب‌های موجود در حوضه‌ی خود “رودخانه‌ی نازلوچای” را تشكیل می‌دهد كه قسمتی از این رودخانه از نقطه‌ی ورود به خاك ایران خط سرحدی را به طول ده كیلومتر تشكیل داده و با توجه به موقعیت كوهستانی، جنگلی و آبی خود یكی از زیباترین مناظر طبیعی را رقم زده كه می‌تواند مكانی برای آرامش جسم و جان انسان باشد.
دریاچه مار میشو ارومیه

چگونگی پیداش مارمیشو


پیدایش دریاچه را به ناآرامی‌های درون زمین نسبت می‌دهند، به نحوی که براثر زلزله و ریزش کوه مسیر آب مسدود و ضمن تشکیل دریاچه‌ای، اکنون به وضعیت فعلی درآمده است. به روایتی، دریاچه نام خود را از نام رهبر مسیحیان ساکن منطقه به نام بنیامین مارشیمون گرفته که به عنوان رئیس روحانی جلوها در سنوات 1200 (ه.ش) در آن منطقه می‌زیسته و در 25 اسفندماه ۱1296 به دست اسماعیل آقاسمکو به قتل رسیده است. در کتاب نگاهی به آذربایجان غربی نوشته افشار سیستانی از آن به ماربیشو نیز یاد شده است. مساحت تقریبی دره در حدود 5 هکتار است و از جنوب به قلل سی‌تاو، قایدوک، و چال، از شمال به کوه بایدوست، از غرب به روستای مخروبه دری، و از شرق به روستاهای بانی و پسان منتهی می‌شود.

پوشش گیاهی دریاچه مارمیشو


در طول رودخانه تا دریاچه علاوه بر انواع درختان جنگلی، درختان بید به عنوان حفاظ طبیعی، دور دریاچه را فرا گرفته‌اند. علاوه بر درختان بید و درختان گردو در اطراف روستاها و منطقه، درختان بلوط، بنه، عناب، گلابی، زالزالک، بادام، گز، صنوبر، سایر درختچه‌ها و انواع مختلف گون مکان مناسبی برای پرورش زنبور عسل و جذب زنبورداران فراهم آورند. از دیگر گونه‌های گیاهی مارمیشو می‌توان خارشتر، گزنه، زنبق، لاله کوهی، شیرین‌بیان، خشخاش، پیاز کوهی، بومادران، کاسنی، آویشن، کنگر و... را نام برد.

گونه های جانوری مارمیشو


حیات جانوری مارمیشو به دو دوره تقسیم می‌شود؛ در حال حاضر، حیواناتی اطراف دریاچه زیستگاه مانند خرس، روباه، گرگ و خرگوش است. در حالی‌که قبلاً بز کوهی، گراز و پلنگ نیز جز جانوران منطقه بوده‌اند. از پرندگان نیز باید به کبک، شاهین، بلدرچین و غیره اشاره کرد. ماهی قزل‌آلا، ماهی سفید و سمور از جمله آبزیان فراوان دریاچه بوده‌اند که به دلیل تردد گردشگران و صید بی‌رویه این گونه‌ها با کاهش جدی روبه‌رو هستند. علاوه بر این، اثری از سمورها نیز وجود ندارد. با تمام این اوصاف محیط دریاچه کاملا آرام و مناسب ماهیگیری است؛ بنابراین، در لیست لوازم مورد نیاز به سفرتان می‌توانید وسایل ماهیگیری را نیز اضافه کنید.

مسیر دسترسی


ابتدا باید خود را به ارومیه رسانده و از میدان مدرس در این شهر مسیر دریاچه را در پیش بگیرید. با طی حدود چهل و پنج کیلومتر به سمت غرب و با عبور از روستاهای زیبای پسان، بانی و هلانی به روستای زیبای مارمیشو می‌رسید. مسیر جاده در دره زیبایی قرار گرفته که خود از منظره کوهستانی خاصی برخوردار است.
advertising