دریاچه شورابیل در اردبیل

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/09
دریاچه شورابیل در اردبیل

دریاچه شورابیل


دریاچه شورابیل در اردبیل واقع شده است. نتایج مطالعات زمین شناختی نشان می دهد که قدمت این دریاچه بسیار بیشتر از دریاچه ارومیه بوده و یکی از جاذبه های طبیعی شهر اردبیل وتنها دریاچه طبیعی داخل شهری ایران می باشد. این دریاچه از مسیر دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه پیام نورقرارعبور میکند.
دریاچه شورابیل در اردبیل

علت نامگذاری شورابیل


درباره علت نامگذاری شورابیل گفته می شود که شوری بسیار زیاد آب آن باعث این نام گذاری بوده اما امروز که آب شیرین به دریاچه اضافه شده، دیگر شورابیل تنها یک نام به یادگار مانده از گذشته به حساب می آید. تالاب یا دریاچه شورابیل که گل های آن در زمان های قدیم بیماران را شفا می‌ داد، اکنون به یکی از زیستگاه های مهم پرندگان مهاجر در اردبیل تبدیل شده است. تالاب شورابیل در اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم زمین شناسی شکل یافته و طی این مدت طولانی زیست محیطی منحصر به فرد خود را کسب کرده است. دریاچه شورابیل یکی از دریاچه‌ های طبیعی داخل شهری در ایران می ‌باشد. این دریاچه در گذشته بسیار شور بوده ‌است، ولی امروزه با افزودن آب شیرین به آن شوریش کاهش یافته است، به نحوی که امکان پرورش نوعی ماهی قزل آلا در آن وجود دارد.

تفریحات شورابیل


این دریاچه وسعتی به اندازه 180 هکتار دارد و امکانات تفریحی، فرهنگی و ورزشی بسیاری را دارا می باشد که از آن جمله می توان به پیست دوچرخه سواری و دو میدانی، باغ وحش، تعدادی هتل (مجتمع توریستی کوثر و هتل شورابیل)، یک شهر بازی روباز ویک شهر بازی سرپوشیده اشاره کرد. این دریاچه در ابتدا بسیار شور بوده که در حال حاضر با افزودن مقداری آب شیرین از شوری آن کاسته شده و امکان پرورش ماهیانی چون قزل آلا در آن فراهم گردیده است. این دریاچه از مناطق شکار ممنوع استان می باشد.

به سبب قرار داشتن این دریاچه در حریم شهری شهرک‌های کوثر، مهر، راه و ترابری، دادگستری، ولیعصر، و دانشگاه‌های محقّق اردبیلی، پیام نور، علوم پزشکی، و نیز نمایشگاه بین‌المللی اردبیل در حاشیهٔ این دریاچه قرارگرفته‌اند.

به سبب توریست خیز بودن این رودخانه هتل شورابیل دو ستاره در قسمت شمالی ساحل دریاچه و هتل کوثر سه ستاره با امکاناتی چون چهل و شش واحد سوئیت ویلائی ، سالن کنفرانس وسالن همایش و دو رستوران و کافی شاپ. کافی نت و سالن ورزشی درزمینی به وسعت 26125 متر مربع در ساحل جنوبی دریاچهٔ شورابیل ساخته شده‌است.

پوشش گیاهی و جانوری شورابیل


این منطقه قبلا مکان مناسبی برای زیست پرندگان بوده است. در حال حاضر بدلیل ساخت و سازهای مختلف جمعیت های کمی از پرندگان در این دریاچه زیست می کنند. به دلیل شوری آب، این دریاچه در گذشته دارای گیاهان قابل توجه از قبیل نی، گز، اویارسلام، سازو، سلمه، گل گندم، جو و غیره بود اما پس از شیرین کردم آب دریاچه و کاشت درختان ناسازگار با محیط بسیاری از این ها از دست رفته اند.

پلیکان های خاکستری، اردک تاجدار، اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، غاز زنگوله بال، لک لک سیاه و… از پرندگان مهاجر و دراج ، قرقاول ، مرغابی ، خوتکا ، حواسیل ، چنگر، آنگوت و…از جمله پرندگان بومی هستند که در این دریاچه زیبا زیست می کنند. این پرندگان هر سال در پاییز از سمت کشور روسیه به سمت دریاچه شورابیل مهاجرت می کنند. اگر علاقه مند به دیدن آن ها هستید در آبان ماه به اردبیل سفر کنید تا بتوانید از پرندگان زیبا بازدید کنید.
advertising