تالاب استیل آستارا منطقه نمونه گردشگری استان گیلان

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/04
تالاب استیل آستارا منطقه نمونه گردشگری استان گیلان

آشنایی با تالاب استیل آستارا


تالاب استیل آستارا که برخی به آن دریاچه استیل و دریاچه متحرک نیز می گویند، یکی از مناطق گردشگری و توریستی آستارا می باشد که در 7 کیلومتری شهر آستارا و در حاشیه جاده رشت به آستارا قرار دارد. تالاب استیل با مساحت 138 هکتار در کنار هتل بین المللی واقع شده و فضای سبز اطراف استیل موقعیت مناسبی را جهت اسکان مسافران فراهم آورده است.
تالاب استیل آستارا منطقه نمونه گردشگری استان گیلان
اهمیت اکو توریستی این تالاب از جهت نزدیکی به جاده، تنوع چشم‌ اندازهای طبیعی هم چون کوهستان، جنگل و مزارع و کشتزارهای اطراف دو چندان می‌شود. ضلع‌ غربی تالاب، پوشیده از جنگل و پوشش‌ های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسکای شناور منظره بسیار جالب توجهی را به وجود آورده است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یکی از جاذبه‌ های مهم تلقی می‌شود.

از ویژگی‌ های مهم این تالاب وجود ماهیان مشهوری مانند کپور و اردک ماهی است همچنین این تالاب طبیعی جایگاه پرندگان کمیاب بوده که برای زاد و ولد از اروپای مرکزی، ماورای خزر و مناطق قطبی به این منطقه مهاجرت می‌کنند که مهم‌ ترین آن چینگیر نوک‌ سرخ است.

تالاب استیل یکی از مهمترین قطب‌ های گردشگری در شهر آستارا محسوب می‌شود که افزون بر کارکردهای زیستی و طبیعی از جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی نیز بسیار مهم است. قرار گرفتن این تالاب در بین جاده و کوه اسپیناس و همجواری با هتل بین‌ المللی از جاذبه‌ های توریستی استان گیلان است و سالانه تالاب استیل پذیرای هزاران پرنده مهاجر و جوجه‌آوری این پرندگان در این تالاب است.

از سال ۱۳۸۴ تالاب استیل به عنوان یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری استان گیلان شناخته شده است.

درختان توسکا تالاب استیل


وجود درختان توسکا در این تالاب، جلوه‌ای دیدنی به آن بخشیده است. از ویژگی‌های تالاب استیل آستارا این است که درختان این تالاب به علت اینکه ریشه آنها در آب قرار دارد، همواره در پهنای تالاب جا به جا می‌شوند و حرکت می‌کنند. به همین علت، تالاب استیل به تالاب درختان شناور هم معروف است. گفتنی است در گویش تالشی، به این تالاب هستل به معنای آبگیر می گویند. در برخی مواقع نادر، مسافرانی که در اطراف دریاچه، چادر زده و استراحت می کنند پس از گذشت یک روز شاهد جابجایی آب دریاچه می شوند، به طوری که درختان کوتاه داخل استیل زیر آب رفته و ناپدید می شوند و بعد از مدتی مجددا نمایان می شوند. هر چند این پدیده برای مردم محلی عادی بوده و چندان توجهی به آن ندارند اما برای مسافرانی که شاهد جابجایی آب این دریاچه بوده اند بسیار حیرت انگیز و جالب است.

بهترین فصل سفر


بهترین فصل برای بازدید از تالاب استیل بهار و تابستان می باشد و هر ساله هزاران نفر از نقاط مختلف ایران برای دیدن این تالاب و خرید از بازارهای آستارا، به این شهر سفر می کنند.

مسیر دسترسی


برای رسیدن به تالاب استیل ابتدا به آستارا سفر کنید. از این شهر به سمت جنوب حرکت کرده و خودتان را به جاده آستارا - رشت برسانید. بعد از طی حدود ۵ کیلومتر به تالاب خواهید رسید. یک جاده‌ی کمربندی دور تا دور تالاب کشیده شده که با طی کردن آن چشم‌اندازهای بسیار زیبایی را مشاهده خواهید کرد. تعدادی هتل در نزدیکی تالاب تاسیس شده است که لذت سفر به منطقه را دوچندان می‌کنند.
advertising