پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر استان گیلان نخستین پارک ملی خشکی دریایی ایران

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/01
پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر استان گیلان نخستین پارک ملی خشکی دریایی ایران

پارک ملی بوجاق


پارک ملی بوجاق منطقه‌ ای حفاظت‌ شده در بندر کیاشهر استان گیلان است. این منطقه نخستین «پارک ملی خشکی ـ دریایی» ثبت‌ شده در ایران محسوب می‌ شود و 3260 هکتار وسعت دارد. از این مقدار حدود 1600 هکتار آن محوطه دریایی، حدود 160 هکتار محوطه تالابی و بقیه آن محوطه خشکی شامل زمین‌های ساحلی، جلگه‌ای و علفزار است.
پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر استان گیلان نخستین پارک ملی خشکی دریایی ایران
این منطقه از سه تالاب ِکیاشهر در شرق، بوجاق در غرب و 22 بهمن در مرکز همراه دلتای سفیدرود، جلگه‌ها و علفزارهای غرب دلتای سفیدرود و زمین‌ها و آب‌های ساحلی دریای خزر تشکیل می‌شود. این منطقه از سال 81 به عنوان پارک ملی تعیین شده‌است. البته تالاب کیاشهر از سال ۵۴ به عنوان تالاب بین‌المللی تعیین‌ و بر اساس کنوانسیون رامسر مورد حفاظت قرار گرفت. اما نکته عجیب اینجاست که تالاب کیاشهر در حال حاضر وضعیت بسیار نامناسب‌تری از نظر تنوع و تعداد جانوران نسبت به تالاب 22 بهمن و تالاب بوجاق دارد که بتازگی مورد حفاظت قرار گرفته‌اند.

پارک ملى بوجاق که به عنوان پارک ملى خشکى دریایى به ثبت رسید در گذشته تنها به منطقه‌اى شکار ممنوع محدود مى‌شد و اکنون به عنوان یکى از مناطق مهم علمى، تحقیقاتى و تفریحى کشور و استان گیلان مطرح است که در صورت سرمایه‌گذارى‌هاى صحیح و ایجاد زیرساخت‌هاى مناسب، زمینه بهره‌ورى از قابلیت‌هاى فراوان این عرصه طبیعى فراهم خواهد شد.
این پارک ملی به لحاظ خشکی و دریایی بودن در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد است و به دلیل ویژگی خشکی و دریایی پرندگان گوناگونی را به سمت خود می‌کشد.

پارک ملی بوجاق زیستگاه‌ مهم پرندگان


پارک ملی بوجاق که لاگون کیاشهر را به عنوان تالاب بین‌المللی به مجامع جهانی معرفی کرده و دلتای رودخانه سفیدرود را در خود جای داده است، یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان و آبزیان می‌باشد.

از گونه‌های شاخص جانوری این منطقه می‌توان از رود کر و شنگر انواع پرندگان اردک سرحنایی و قوی گنگ، خزندگان و دوزیستان و ماهیان (ماهی سفید و کپور) نام برد. از گونه‌های گیاهی نیز می‌توان به آزولا ‌آلاله، نیلوفر آبی، توسکا، آقسطی اشاره کرد.

پارک ملى بوجاق پناهگاه امن و محیطى طبیعى براى زندگى 239 گونه پرنده مهاجر است که همه ساله با شروع فصل پائیز از نقاط مختلف دنیا ‌به این منطقه مهاجرت کرده و جشنواره زیبای پائیزی را از گونه‌های نادر پرندگان برای گردشگران ترسیم می‌کنند.

روند مهاجرت پرندگان به این زیستگاه طى سال‌هاى اخیر افزایش یافته به گونه‌اى که در این منطقه در زمستان‌ها فرود صدها هزار قطعه پرنده مهاجر از گونه‌هاى مختلف قو، درنا، غاز، گیلار، چنگر، فلامینگو، پرستوى دریایى و انواع پرندگان آبزى و کنارآبزى قابل مشاهده است.
بخشی از تالاب بوجاق به علت اهمیت زیستگاهی به ویژه برای پرندگان مهاجر آبزی در سال 1354 به عنوان «لاگون کیاشهر» در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید.

مسیر دسترسی


این منطقه از طریق جاده های حسن رود به زیباکنار، لشت نشاء به زیباکنار و نیز از طریق جاده خاکی زیباکنار هم که در جوار رودخانه اشمک قرار دارد و مسیرهای خاکی متعدد دیگر قابل دسترسی برای بازدیدکنندگان و محققان می باشد.
advertising