گردشگاه میان کتل استان فارس زیستگاه گوزن زرد ایرانی

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/08/17
گردشگاه میان کتل استان فارس زیستگاه گوزن زرد ایرانیاین منطقه حفاظت شده در جنوب باختری دشت ارژن و در جنگل‌ های میان بند قرار گرفته‌ است. گردشگاه میان کتل با فضای کوهستانی و پوشش انبوه جنگلی، ویژگی‌ هایی بی ‌همتا دارد. جهت شمالی این گردشگاه مشرف به جنگل‌ های متراکم بلوط و زیستگاه گوزن زرد است. نخستین بچه گوزن زرد ایرانی در سایت نگهداری گوزن زرد میان کتل در فروردین ماه 94 متولد شد.
گردشگاه میان کتل استان فارس زیستگاه گوزن زرد ایرانی
در بالای تپه و در بخش جنوبی آن چشم‌ انداز زیبای منطقه جنگلی برم دیده می ‌شود. ارتفاعات اطراف دره میان کتل که در بخش شمالی، شمال خاوری و شمال باختری مانند دیواره‌ ای مشاهده می ‌شود، در زمستان ‌های پر برف دارد که منظره‌ ای جالب و زیبا خلق می کند و برای علاقمندان به ورزش ‌های زمستانی جالب توجه است.

اگر چه نقاط مرتفع و کوهستانی منطقه میان کتل زمستان ‌های سرد و برفگیر دارد، ولی محل گردشگاه به علت استقرار در میان جنگل ‌های میان بند و دره زیبای میان کتل، آب و هوایی معتدل دارد که در همه ماه‌ های سال دارای قابلیت ‌های گردشگری متفاوت است.

انواع حیوانات وحشی و اهلی و حتی خرس و در کنار آن پرنده های زیبا و کمیاب در این منطقه حفاظت شده با آرامش به زندگی خود ادامه می دهند به طوری که می توان صدای آن ها را در محوطه شنید.

در منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان47 گونه پستاندار شناسایی شده اند که شاخص ترین آنها گرگ، خرس، کفتار و همچنین گوزن زرد ایرانی است. زمانی این منطقه زیستگاه شیر نیز بود اما نسل آن منقرض شده است.

در حد فاصل تالاب ارژن و پریشان، منطقه ای به وسعت حدود شش هزار هکتار که غالبا از جنگل های انبوه بلوط پوشیده شده به عنوان محدوده امن منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان انتخاب شده و از سال 57 توجه ویژه ای به آن می شود و از هر گونه فعالیت کشاورزی، دامداری و فعالیت های انسانی در آن جلوگیری شده است.

در سال ۱۳۶۰ بیش از صد هکتار از محدوده امن منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان جهت طرح احیاء و تکثیر گوزن زرد ایرانی محصور شد و در پاییز 1372 هفده راس از گوزنهای دشت ناز ساری به منطقه میانکتل در دشت ارژن فارس منتقل و در محوطه مذکور محصور و رها سازی شدند.
اخیرا منطقه حفاظتی میان کتل از منطقه حفاظتی ارژن و پریشان جدا و مدیریت و حفاظت آن بصورت مجزابه شهرستان کازرون واگذار شده است.

حدود سی سال است که از گوزن زرد در این منطقه محافظت میشود. تعداد آنها حدود هفتاد راس بوده که در حال حاضر به 24 کاهش یافته است. علت آن شکار گوزن ها توسط پلنگ در شب است. زاد و ولد گوزن ها در فصل بهار و خرداد انجام میشود.

مسیر دسترسی


گردشگاه میان کتل در مجاورت جاده قدیم شیراز-کازرون و در فاصله ۱۸ کیلومتری دشت ارژن واقع شده‌ است. فاصله این گردشگاه تا جاده اصلی دشت ارژن-کازرون 14 کیلومتر راه خاکی است.
advertising