گردنه حیران اردبیل با طبیعتی حیران کننده

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/14
گردنه حیران اردبیل با طبیعتی حیران کننده

گردنه حیران


یکی دیگر از جاذبه های گردشگری زیبای کشورمان ایران، گردنه حیران واقع در استان گیلان و در شهر زیبا و ساحلی آستارا می باشد. حیران در واقع نام روستایی است از توابع شهر آستارا که این دره در آن واقع گردیده است. گردنه حیران در مسیر راه ارتباطی آستارا- اردبیل واقع شده و آخرین منطقه حفاظتی استان گیلان بوده است. این گردنه شامل کوه هایی نه چندان بلند است که که دره‌ای‌ نه چندان عمیق را به وجود آورده است و درست از وسط این دره رود ارس که تعیین کننده مرکز بین دو کشور ایران و آذربایجان است می گذرد.
گردنه حیران اردبیل با طبیعتی حیران کننده
پوشش گیاهی این دره بافتی طبیعی و وسیع از گلها و گیاهان جنگلی زیباست که طراوت و شادابی خاصی به منطقه بخشیده‌اند.به سبب کوهپایه ای بودن این منطقه در اکثر فصول سال پوشیده از مه بوده و زیبایی خاصی را داراست.بدون اغراق می توان گفت که گردنه حیران از زیباترین مناطق سرسبز ایران است که هر ساله در فصل تابستان پذیرای مهمانان بیشماری است.

دیدنی های گردنه حیران


خود گردنه مهمترین جاذبه اینجاست. گردنه‌ای که پوشیده از مه‌ است، در یک طرفش می‌شود جنگل‌های پارک ملی هیرکان، متعلق به کشور آذربایجان را دید و در طرف دیگرش کم کم مراتع هم پدیدار می‌شوند و گاو و گوسفندهایی که بین علف‌ها و کلبه‌ها در حال چرائند، درست مثل یک تابلو نقاشی

روستا های گردنه حیران


روستاهای این منطقه یکی از جاذبه‌هاست. در 30 کیلومتری آستارا روستای حیران قرار گرفته، روستایی که در کل 70 نفر جمعیت دارد و کلش 22000 هکتار است. آب و هوای ییلاقی اینجا بهترین مامن برای فرار از گرمای هواست. در گذشته‌ها دور و زمان ساسانی، خان‌های آستارا در این روستا ییلاق می‌کردند.

در کیلومتر 18 جاده آستارا-اردبیل، روستای مِشِند قرار گرفته. مش در زبان تالشی به معنی زنبور است و مشند یعنی جایگاه زنبور. این روستا نیز طبیعت شگفت‌انگیزی دارد.
روستای کشفی در فاصله 15 کیلومتری آستارا واقع شده، هم آرام است و هم خوش آب و هوا. کوهپایه‌های این منطقه برای کوهنوری مناسب است. روستاها و ارتفاعات این منطقه پر از بوته‌های تمشک است.

جنگل فندقلو


و اما شگفتی این منطقه شاید جنگل‌های فندقلو باشد. این جنگل‌ها در 10 کیلومتری نمین و 30 کیلومتری اردبیل قرار گرفته. جنگل‌های فندقلو در 16 هکتار گسترده شده و از این رو اسمش فندقلوست که بیشترین درختی که در این ناحیه روییده، درخت فندق است. جنگل های فندقلو یکی از مطبوع‌ترین هواها را دارد، آنطور که وقتی از گرمای هوای شهر به ستوه آمده‌اید رفتن به این جنگل‌ها میتواند برایتان راه نجاتی باشد.

فندقلو که در ارتفاع 1850 متری از سطح دریا واقع شده دو بهار دارد. یکی از فروردین تا خرداد و دیگری از مهر تا آبان. در خرداد دشت‌های این جنگل از گل‌های بابونه فرش می‌شود. اگرچه نسترن، تمشک، خاس، پامچال، بابونه، سرخس، گیلدیگ، بنفشه وحشی، گل گاو زبان هم در این ناحیه کم نیست.

در داخل جنگل استخر آب گرمی به اسم مشه سویی هم وجود دارد که برای بیمارانی که از درد مفاصل رنج میبرند، در حکم شفاست.اگر خواستید به شهرستان نمین هم که در همان نزدیکی‌ست سری بزنید بهتر است بدانید آرامگاه باباروشن در ۶ کیلومتری شرق نمین، مقبره شیخ بدرالدین در شهر نمین، مقبره پیرلنگ در ننه کران از جاهای دیدنی‌اش است.
در مسیر اردبیل به آستارا و پیش از رسیدن به نمین مسیری قرار گرفته که تابلوی راهنمای جنگل فندقلو را نشان می‌دهد. راه دیگر که برای رسیدن به این جنگل وجود دارد از جاده اردبیل به تهران در گردنه حیران از داخل روستای گیلده می‌گذرد.

دهکده گردشگری حیران


اگر دلتان تفریح و هیجان هم بخواهد، در کیلومتر 35 جاده آستارا-اردبیل ، در منطقه معروف به حاجی امیر می‌توانید به مجموعه توریستی-تفریحی حیران بروید.
این مجموعه در سال 1390 شروع به کار کرده و در حاشیه کوهستان قرار دارد و ایستگاه بالای آن به جنگل‌های فندقلو می‌رسد. اما بهترین تفریح در اینجا شاید تله‌کابین باشد که از بین جنگل‌های فندقلو می‌گذرد و قلعه بابک، از قلعه‌های دوره ساسانی را هم می‌شود از داخل کابین‌هایش در دوردست‌ها دید.

تله کابین حیران 1752 متر طول دارد. این تله کابین 6 کابین معمولی و سه کابین vip با صندلی‌های مبله چرمی، یخچال با وسایل پذیرایی، سیستم پخش موسیقی و شیشه‌های دودی دارد، ولی کی دلش می‌خواهد آن منظره حیرت‌انگیز را از پشت شیشه‌های دودی ببیند. 1350 نفر در هر ساعت می‌توانند با این وسیله جابه جا شوند.

از دیگر امکانات این مجموعه توریستی-تفریحی، پیست کارتینگ با 50 ماشین که در 1000 متر می‌توان آنها را راند و ترامبولین یا تشک پرش درجا یا بپر بپر است. شما همچنین شانس سوار شدن به طولانی‌ترین و بلنترین سورتمه ایران را هم دارید. این سورتمه در مسیر رفت تنها 120 متر ارتفاع دارد، ولی از ارتفاع 1200 متری برمی‌گردد. این مجموعه همچنین رستوران، کافی‌شاپ و مرکز خرید هم دارد.
advertising