جنگل سنگی وارنا بلغارستان از بیابان های عجیب اروپا

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/05/05
جنگل سنگی وارنا بلغارستان از بیابان های عجیب اروپا

جنگل سنگی بلغارستان


جنگل سنگی وارنا که در زبان بلغاری Pobiti Kamani نامیده می شود پدیده ای شگفت انگیز است که در شمال غربی شهر وارنا بلغارستان قرار گرفته است. این منطقه تنها بیابان بلغارستان و یکی از معدود بیابان های اروپا محسوب می شود. در این منطقه ستون های سنگی و مجموعه هایی از صخره های سنگی به طرز عجیبی شبیه به درخت وجود دارند و باعث شده اند تا نام جنگل سنگی به این منطقه داده شود.

جنگل سنگی بلغارستان از تپه های شنی و صخره های سنگی تشکیل شده و در منطقه ای به مساحت 13 کیلومتر مربع قرار دارد. این منطقه اگر چه به دلیل آب و هوای خاص خود، ساکنان زیادی ندارد، اما زیستگاه برخی گونه های نادر گیاهی از جمله کاکتوس است که در مناطق دیگر قاره اروپا به چشم نمی خورند.جنگل سنگی در سال 1930 به عنوان یکی از آثار طبیعی بلغارستان ثیت شد.
جنگل سنگی وارنا بلغارستان از بیابان های عجیب اروپا
جنگل سنگی، پدیده طبیعی سنگی صحرا مانند است. این عارضه زیبای طبیعی را تنها صحرای کشور بلغارستان و یکی از نمونه های کم نظیر در قاره سبز اروپا می دانند که به علت نزدیکی با سواحل دریای سیاه و جاذبه های توریستی منطقه وارنا بلغارستان، در سالهای اخیر با رشد چشمگیر توریسم مواجه بوده است. جنگل سنگی از چند گروه مختلف تشکیل می شود که زیباترین آنها، گروه صخره ای دیکیلتاش Dikiltash)) است. صخره های دیکیلتاش در جنگل سنگی بلغارستان شامل 300 ستون استوانه ای است که در فضایی به اندازه 120 متر در 850 متر گسترده شده و 50 سازه سنگی دیگر نیز در فضای کوچکتر در جنوب آن قرار دارند.

گروه دیگر، مجموعه صخره های استرشیمیرف است که در دهکده ی استرشیمیرف واقع شده و دارای چهار مجموعه سنگی حیرت انگیز است. بعضی از ستون های این مجموعه ها به دو یا سه قسمت شکسته شده اند و روی زمین دراز کشیده اند. این مجموعه از سنگ ها ستون هایی دارند که از وسط برآمده اند و ارتفاع برخی از آنها به 9 متر هم می رسد. صخره های بانوو و اسلانچوو از دیگر مجموعه های دیدنی این پدیده زیبای طبیعی هستند

علت پیدایش جنگل سنگی وارنا


اولین بار در سال 1829 یک باستان شناس روس به نام Teplyakov به شهر وارنا سفر کرد و در مورد این پدیده طبیعی جالب مطالبی نوشت. او در مشاهداتش این ستون های سنگی را به جامانده از یک بنای باستانی یونانی قلمداد کرد و تصور کرد که این ستون ها احتمالا به تمدنی باستانی تعلق داشته است. البته این باستان شناس در گزارشش احتمال علل و عوامل طبیعی را نیز در پیدایش ستون ها در نظر گرفته بود.

هیچ کس نمی تواند به طور قطعی علت شکل گیری این جنگل سنگی را توضیح بدهد. با این حال، نظریه ها و افسانه های متعددی در مورد این جنگل وجود دارد. از نظر علمی، برخی معتقدند که این منطقه صدها هزار سال پیش بخشی از اقیانوس و در واقع، کف اقیانوس بوده است و این ستون های سنگی در اثر فرسایش مواد معدنی و جریان آب به این شکل درآمده اند. بعضی از دانشمندان هم معتقدند که این ستون ها بر اثر پدیده های طبیعی (موج دریا، باد، باران) و در اثر فرسایش به مرور زمان چنین اشکالی عجیبی پیدا کرده اند.

اما افسانه ای محلی در مورد پیدایش جنگل سنگی وارنا وجود دارد که هرچند ریشه علمی ندارد، اما جذاب تر است. طبق باور مردم محلی، این ستون های سنگی در واقع غول هایی بودند که قصد داشتند با ازدواج با دختری زیبارو به مقام رهبری غول ها برسند. این غول ها برای رسیدن به خواسته خود مرتکب گناهانی شدند و در نتیجه به سنگ تبدیل شدند! دلیل و علت پیدایش این جنگل سنگی هرچه باشد، اما امروزه به یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های شهر وارنا تبدیل شده است.
advertising