دشت سر کرمان بیابان سنگفرش شده ایران

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/02/10
دشت سر کرمان بیابان سنگفرش شده ایران

دشت ریگی سر


دشت سر در مرکز بیابان لوت در بخش لوت مرکزی واقع است. این منطقه از شمال به مسیر ارتباطی شهداد به نهبندان و مناطق بالازرد و پوزه کال، از غرب به منطقه کلوت ها و کلوتک ها، از شرق به ریگ یلان و از جنوب به هامون شور گز و لوت زنگی احمد یا لوت جنوبی محدود می شود. این منطقه در استان کرمان و خراسان جنوبی واقع است.
دشت سر کرمان بیابان سنگفرش شده ایران

دشت هامادای سر


هامادا در واقع دشتهای پوشیده از سنگهای ریز و درشتی هستند که گویی بصورت مصنوعی در کنار هم چیده شده و بیابان را سنگفرش نموده و لذا بنام سنگفرش بیابان نیز نامیده می شوند. عملکرد فرسایش بادی سبب می شود تا ذرات ریز لابه لای ذرات و قطعات درشت سنگ به مرور زمان حمل شده و قطعات بزرگتر که باد قادر به حمل آنها نیست در طول زمان نسبتاً طولانی در کنار هم تجمع یافته و منظره سنگفرش بیابان را پدید آورند. فرسایش شدید قطعات سنگی یاد شده مخصوصاً ساییده شدن آنها در اثر برخورد ذرات شن و ماسه معلق در باد موجب ایجاد اشکال متفاوت از این قطعات و قلوه سنگها بعضاً با حاشیه و لبه تیز و برنده با نام بادساب می شود. این پدیده در کل دشتهای منطقه مرکزی بیابان لوت مرکزی و شمالی عمومیت داشته ( بجز پلایاها و کفه های رسی) و مناظر جالبی را پدید آورده است.

دشت سر فاقد پوشش گیاهی است و در فصل بهار و پس از بارشهای فصلی، بافت ضعیفی از پوشش گیاهی چمنی در منطقه شکل میگیرد که به سرعت خشک می شود.
advertising